Is er iets wat je kan doen om snel van een blauw oog af te zijn?

je hoort wel eens dat een lap rundvlees op je oog helpt, maar dat betwijfel ik, en bovendien vind ik dat nogal ranzig...
zijn er nog andere dingen die je kan doen?

Rieneke1
14 jaar geleden
75K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Draag een zonnebril.
Dan valt het niet zo op.

Het beste antwoord

Leg er ijs op
Het idee van de biefstuk was goed, maar het was meer de kou van het vlees die effect had. Een vegetariër zou namelijk hetzelfde resultaat verkregen hebben met ijsbergsla!
Kou heeft een dubbele uitwerking. Het helpt tegen de zwelling en het doet de bloedvaten samentrekken, zodat de inwendige bloeding, die het blauwe oog veroorzaakt, minder hevig wordt.
Een oog dat helemaal dicht zit, kan de eerste 24 tot 48 uur het beste met ijs worden behandeld. Leg er de eerste dag om de 2 uur gedurende 10 minuten ijs op.
Een ijscompres voor het oog maakt u door geplet ijs in een plastic zakje te doen, dat u dan op uw voorhoofd plakt. Zodoende krijgt u geen druk op het oog.

De Tyson-behandeling.
Bokskampioen Mike Tyson heeft tijdens zijn loopbaan heel wat blauwe ogen uitgedeeld. een van de wedstrijdartsen die Tysons toegetakelde tegenstanders onderzocht, vertelde dat bokstrainers een trucje hebben om blauwe ogen te behandelen, dat u ook buiten de ring kunt toepassen.
Trainers gebruiken voor boksersogen een klein metalen instrumentje. Het is extreem koud en wordt gebruikt om de onmiddelijke bloeding te stoppen, zodat de zwelling tot een minimum wordt beperkt. Een gelijksoortige methode kunt u zelf toepassen door een koud blikje frisdrank met tussenpozen tegen uw gezicht te houden (5 tot 10 minuten van elk kwartier), tot u aan ijs kunt komen. Zorg ervoor dat het blikje goed schoon is en druk het zachtjes tegen uw wang, maar zeker niet tegen het oog. Oefen nooit druk uit op de oogbol.

Als het oog eenmaal blauw wordt, kunt u niet veel meer doen dan de zwelling tegengaan. Zelfs met make-up kunt u het blauwe oog niet helemaal verbergen. Doorgaans hebt u van een blauw oog ongeveer een week plezier, met bovendien een erg kleurrijk verloop. Aanvankelijk is het oog natuurlijk blauw, als het begint te genezen wordt het groen, vervolgens geel en ten slotte krijgt het zijn gewone kleur terug.

Vermijd aspirine
Aspirine is niet geschikt voor iemand met een blauw oog.
Artsen raden meestal paracetamol aan. Aangezien aspirine een stollingremmend middel is, zal het bloed minder goed stollen. Als gevolg daarvan zal de bloeding, die voor de verkleuring zorgt, moeilijker te stoppen zijn en komt u uiteindelijk met een grotere blauwe plek te zitten. Wilt u om een of andere reden toch een pijnstiller nemen, neem dan paracetamol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alternatieve behandeling
De bloempjes van de arnica kun je op de huid uitwrijven om bloeduitstortingen te verhelpen. De bloempjes worden ook verwerkt tot homeopathische 'essences'. Arniflor gelei heeft een stimulerend effect op de doorbloeding van spieren en gewrichten. Het geneest de huid als deze doorbloeding verstoord is door een kneuzing, door stoten of door verrekken.

De verschillen tussen Arniflor tinctuur, zalf en gelei zitten in de toepassing. De tinctuur werkt snel, wordt bij voorkeur toegepast met verband maar veroorzaakt soms overgevoeligheidsreacties bij mensen met een gevoelige huid. De zalf blijft langer werkzaam, maar is moeilijker afwasbaar en kan dus niet worden toegepast op de behaarde (hoofd)huid. De gelei wordt gemakkelijk door de huid opgenomen en droogt snel op.

Let altijd goed op de dosering, let op je kleding (de gelei kan vlekken veroorzaken), en gebruik Arniflor gelei niet op open wonden. Je kunt het inmasseren of een kompres aanbrengen. Ijscompressen mogen nooit op een oog worden toegepast. Koude natte doeken wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moet je een blauw oog behandelen?

1) Op de rug liggen en een kompres met ijskoud water aanbrengen op het oog.
2) Men kan de omvang van de bloeduitstorting proberen te beperken met lichte druk. In het geval van een oog is dat niet evident, maar men kan gebruik maken van een geldstuk of een gelijkaardig voorwerp dat men zorgvuldig schoonmaakt alvorens het in een kompres te wikkelen en op het oog te leggen.
3) Om de ecchymose te verzachten, wordt aangeraden om een crème of een gel op basis van arnica aan te brengen rondom het oog met lichte masserende bewegingen en dat zolang de huid gekleurd is.
4) Daarnaast kan men een beroep doen op de homeopathie (Ledum palustre 5CH of in geval van een erg pijnlijk trauma: Symphytum officinale 5CH), of op de phytotherapie: honingklaver, rood wijnblad, Indische kastanjeboom, blauwe bosbes, zwarte bes, enz.

Opgelet: neem of geef vooral geen aspirine! Het vertraagt de bloedstolling wat de onderhuidse bloeduitstorting alleen maar groter maakt en de kleuren rondom het oog nog meer benadrukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn persoonlijke mening over wat helpt tegen blauwe plekken waar dan ook op het lichaam: lichaamsbeweging, en wel zo dat je hartslag flink omhoog gaat. Er gaat dan extra veel bloed door je lichaam gepompt worden, en in mijn idee schoont dat het oude bloed het beste op.

Niet doen terwijl je nog bloedt natuurlijk he?!

Goed eten, goed slapen, en absoluut een paar dagen een paar keer intensief bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het oog eenmaal blauw is, is er niets meer tegen te doen. Je lichaam zal het bloed zelf moeten opruimen. Wetenschappelijk bewijs van de werking van zalven, compressen en munten is er niet, maar het kan wel lekker zijn.