Waarom is het zo moeilijk om op een waardige manier te sterven als je dat zelf wilt? Waar is het zelfbeschikkingsrecht in deze?

Deze vraag is verwijderd: Is zelfdoding de ultieme vorm van egoïsme? Met alle antwoorden. Wat jammer is, want ik had me weer de blaren op de vingers getypt.....-:)

UIT VRIJE WIL is het initiatief van een groep Nederlanders die het mogelijk wil maken dat aan oude mensen die hun leven voltooid achten en waardig wensen te sterven, op hun uitdrukkelijk verzoek hulp mag worden geboden. Dat mag nu niet, dat is strafbaar.

Ik vind dit zelfs te beperkt: Het gaat hier alleen om oude mensen [ik dacht boven de 70].
Als je jonger bent moet je maar coma zuipen, met een brommer in het verkeer gaan, je drogeren, onder de trein lopen, van een toren afspringen, je ophangen, verkeerde pillen opsparen etc. Allemaal mensonterend en zwaar dramatisch voor je nabestaanden.
Of als je kanker hebt en toch dood gaat, dan mag het wel, met een hoop gedoe....

PS: ik wil niet dood, maar ik begrijp het niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Het zelfbeschikkingsrecht om op een waardige manier te sterven, vind ik een groot goed. Zoals het nu is, dat je alleen bij ondraaglijk lichamelijk lijden het recht hebt op euthanasie, zou uitgebreid moeten worden.
Je zou ook recht op euthanasie moeten hebben als je gewoon "klaar" bent met leven, ongeacht je leeftijd!

Toch hoop ik wel dat daar ook heel zorgvuldig mee omgegaan wordt. Het moet net zo zorgvuldig als er nu met euthanasie omgegaan wordt bij lichamelijk lijden.
Waar ik bang voor ben is dat je, als hoogbejaarde (ik vind 70 vrij jong, in het zorgcentrum waar ik werk is de gemiddelde leeftijd inmiddels 88) op gegeven moment het idee gaat krijgen dat jij je familie/omgeving alleen maar tot last bent en daarom besluit dat je maar eens moet stoppen met leven.
Ik vind dat het echt, absoluut uit eigen vrije wil moet zijn en niet onder druk van de omgeving!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zoals je kunt zien in mijn gegevens, ben ik 66 en nog maar vier jaar van die magische leeftijd 70 af. Ik vind deze discussie volslagen onbegrijpelijk.
Als een mens dood wil, kan hij stoppen met eten en drinken. Als die doodswens er echt is, bij heel oude, of zieke mensen, dan doet iemand dat ook. Pijnlijden hoeft niemand meer.
Uiteindelijk kan je kortere of langere tijd afhankelijk worden van anderen, eer je overlijdt. Ook overlijden veel mensen plotseling. Het is de afhankelijkheid waar tegenop wordt gezien.

Als mensen niet meer willen eten en drinken, moeten we dat respecteren. Geen voedsel en drinken opdringen.

Ik ben van mening dat zelfdoding een taboe moet blijven. En dat we niet moeten ""helpen""

Wie dood wil, moet daar volledig zelf verantwoordelijkheid voor nemen.

Het proces van doodgaan hoort bij het leven.

En waarom zou je dood willen, voor je tijd? Het leven is kort, geniet van het leven, het duurt maar even!

Straks komen we nog in een wereld waarin men zegt: O, jij bent al over de 70, wordt het niet eens tijd dat je verhuist naar de andere wereld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als mensen niet meer willen eten en drinken, moeten we dat respecteren. Geen voedsel en drinken opdringen." En daar zit volgens mij het probleem, kinderen/familie die niet kunnen accepteren dat vader of moeder deze keuze maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ineke, je heb met jpouw 68 jaar onvoldoende nagedacht over het feit, dat je andere mensen gaat behandelen als onmondige kleuters. Je bent een moralist ten koste van anderen. Ik kan niet zeggen wat ik van je denk, want dan wordt mijn reactie verwijderd, maar het is niet veel goeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even. Ik erken niet het recht van jou om andere mensen te betuttelen. Als jij tot 100 als een kasplante wil blijven leven, dan zeuren wij toch ook niet dat jij dat doet op kosten van de belastingbetaler. Maar jij bent wel zo kleinhartig dat je anderen niet hun eigen lot in handen wil geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ineke, het gaat niet om die leeftijd.
Ik vind zelfs dat iedere volwassene het recht moet hebben, zelf te kiezen.
Fijn dat jij geniet van het leven. Ik ook. Maar
dat hoeft toch niet voor iedereen te gelden?
Waarom al dat onnodig lijden?
Vind jij iemand uithongeren niet mensonterend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal jou wel zeker goed gaan .
En geen rekening houden met andere mensen die een ondragelijk leven hebben en nog een wens hebben om dood te gaan om alleen maar van die pijn af te komen .
ik heb de petitie ook getekend.
70 jaar vind ik eigenlijk aan de jonge kant, maar als ik in mijn omgeving kijk, dan ken ik een paar 80-plussers, die het wel mooi vinden zo.
ze hebben hun leven geleefd, en moeten steeds meer opgeven.
de lol is er voor hun wel af.
bovendien vinden ze het een schrikbeeld in het verzorgingstehuis te verzeilen.
deze mensen zouden dolblij zijn als ze een pil konden nemen, en waardig afscheid kunnen nemen.
nu is de enige keus die ze hebben te stoppen met eten en drinken, en langzaam weg te teren, hier kunnen weken overheen gaan.
ik ga voor zelfbeschikkingsrecht, je eigen leven is je ultieme bezit, daar moet je zelf over kunnen oordelen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk van de zotte toch dat iemand zo tegen een verzorgingstehuis op ziet dat hij/ zij liever dood gaat. Ik snap wat je bedoeld hoor.. maar dan denk ik dat wij als maatschappij toch wel behoorlijk fout met de ouderen/ bejaarden onder ons om gaan. Uiterangeerd, bedankt, nu stoppen we je weg en we komen met kerst wel ff kijken..om over de persoonlijke verzorging op zich in veel gevallen maar te zwijgen....Triest is dat...
Rieneke1
14 jaar geleden
het gaat niet alleen om het tehuis hoor.
als ik naar mijn moeder van 80 kijk: haar lust en haar leven was tuinieren, en dat kan ze niet meer.
lopen gaat nog maar heel moeizaam.
er zijn gewoon heel veel dingen die ze leuk vond, die sjeu aan haar leven gaven, die niet meer kunnen.
zij zou heel graag zelfbeschikkingsrecht hebben, nog niet voor nu, maar wel voor in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist het idee alleen al, dat je áls je niet meer verder wil dat je er dan een einde aan kan maken , geeft al heel veel rust.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yes, nelly...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik Nelly.
Ik vind dat je, als je niet meer wilt of kunt leven, net als je zelf mag besluiten zelfmoord te plegen (ja dat is toch zo), je zelf mag beslissen dat op een waardige manier te doen... De tijd is eer nog niet voor, maar ik hoop dat Nederland ook hierin als eerste in de wereld een wet maakt die dit mogelijk maakt...

"Uit vrije wil" prima organisatie... Het zelfbeschikkingsrecht heb je, nu moeten we het nog krijgen...

Zie voor meer info in deze, de film van Paulo Coelho - Veronika besluit te sterven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik en de mensen rondom mij heen zijn 70 geweest, en zonder uitzondering hebben ze de petitie getekend.
Het gaat er niet om dat iemand jouw verplicht om na 70 dood te gaan, maar je moet niet verplicht worden te blijven leven. Als ik mijn eigen bil niet meer zou kunnen afvegen, dan is het voor mij genoeg geweest. Ik hoef de wet niet, want ik heb geld genoeg voor alternatieve wegen. Wat mij ergert in sommige antwoorden is dat anderen willen beslissen over vrije mensen. Dat is erger dan puur dom zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
En de ongelijkheid dat ik een altenatief kan kiezen en anderen in mijn buurt niet.
Het alternatief voor hen is: voor de trein, je auto tegen een vrachtwagen zetten, van een gebouw springen, hongerstaking. Dat is allemaal pas wreed en blijft mensen behandelen als onmondige kleuters. Dat blijkt ook uit een enkele reactie hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind zelfmoord dus zeker niet de ultieme vorm van egoisme.Ik ben gelukkig nog ver weg van de 70,maar als ik "het niet meer zie zitten' dan neem ik op een waardige manier afscheid van iedereen.Ik heb mijn hele dood al geregeld,dwz...de muziek,koffietafel(nouja,oke...biertafel) en alles wat met de crematie te maken heeft.Alles is tot in de puntjes verzorgd en geregeld.Helaas moet ik het wel op een manier doen wat niet leuk is voor de familie,maar als ik wil gaan is er geen mens die mij kan tegenhouden.
Maar de mensen van 70+ die worden in principe ook gedrogeerd hoor.Of denk je dat daar iemand is die zegt:"Hart...stop met kloppen"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben al een tijdje over de grens van 70 heen,ik hoop volgende maand 75 te worden. Ondanks dat ik de laatste paar jaar aardig in de versukkeling ben geraakt,vind ik het leven nog te waardevol om er een eind aan te maken.
Maar als iemand om WELKE reden dan ook ,besluit dat het genoeg is geweest,zou niemand hem mogen dwarsbomen!