Kun je het gif van een schorpioen te niet doen met sigarenrook?

Een Ecuadoraanse vrouw vertelde mij dat jaren terug haar 2-jarige dochter door een schorpioen gestoken was en dat een oudere vrouw in haar dorp er toen sigarenrook overheen heeft geblazen. Het kindje is niet ziek geworden en heeft ook geen verdere medicatie gebruikt. Is dat geen fabel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het een fabel is. Er zijn namelijk ook niet giftige schorpioenen. Misschien is ze daar door gestoken.

Het beste antwoord

Dat moet welhaast onzin zijn.
Hoe kan je een gif wat in je bloedbaan komt nu neutraliseren met iets wat je over de huid heen blaast? Dat is niet mogelijk.
Vermoedelijk ging het hier om een niet giftige schorpioen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik eerst ook, maar Wikipedia meldt dat álle schorpioenen zeer giftig zijn kleine dieren. Voor mensen meestal niet, slechts enkele tientallen soorten zijn voor mensen gevaarlijk, maar een kind van 2 heeft - lijkt mij - een andere/lagere weerstand dan een volwassen mens. Vandaar dus mijn vraag.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dan had het beestje misschien al eerder gestoken, en niet veel gif meer in voorraad.
Hoe dan ook is het totaal onlogisch dat sigarenrook helpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet-giftige schorpioenen bestaan niet, maar de ernst wordt vaak overdreven. De steek van een schorpioen is meestal niet ernstiger dan bijvoorbeeld een wespensteek. Een kind van 2 heeft daar niet meer klachten van dan een volwassene.