Had ik een paniekaanval?

Ik wilde net naar beneden gaan en ineens werd ik extreem duizelig,m'n oren popten helemaal dicht waarna ik een harde piep kreeg, zag op elk stukje van de muur sterretjes, de kleuren overal flikkeren op en ik kreeg heel veel pijn aan mijn bovenlichaam. Ben toen toch gaan lopen en heb mij verstapt op de trap waardoor ik nu met een dikke enkel zit. Ben daarna terug naar boven gegaan met veel moeite en me op m'n bed gegooid terwijl ik t gene dat ik in m'n handen had onderweg had laten vallen omdat ik het niet meer vast kon houden. Wat was dit? Ik had echt het idee dat ik dood ging.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Amadea
9 jaar geleden
Heb je een te lage bloeddruk? En/of ondergewicht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien is je bloedsuikerpeil te laag of kreeg je een of andere interne bloefstolling. Dit is iets waarvoor je naar de ER moet eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag iemand je naar de dokterspost te brengen, dit lijkt mij een aanleiding voor een medisch consult.
Cryofiel
9 jaar geleden
Als je kort voordat je de trap afliep bent opgestaan vanuit liggende of zittende houding, kan het zijn dat je tijdelijk een te lage bloeddruk had.

Antwoorden (1)

Bij een paniekaanval heb je lichamelijke symptomen, zoals duizeligheid, hartkloppingen, zweten, trillen, tintelingen, pijn op de borst, het gevoel te stikken, misselijkheid, etc. Mensen denken vaak dat ze een hartaanval hebben en zijn bang dat ze dood gaan, gek worden, etc. Vaak gaat het gepaard met hyperventilatie. Je hoeft niet alle lichamelijke kenmerken te hebben trouwens (en misschien ben ik er wel één vergeten..).

Kenmerk is vervolgens dat het gepaard gaat met intense angst, en dat de aanval binnen tien minuten zijn hoogtepunt bereikt om daarna af te zakken.

Een ander kenmerk is dat er geen lichamelijke oorzaak voor is. Mensen met een hartaanval kunnen exact de symptomen hebben zoals hierboven beschreven, maar bij hen noemen we dat geen paniekaanval.

In jouw geval: ik zou het niet weten. Als je eerder een paniekaanval hebt gehad of je bent bekend met hyperventilatie, zou dat goed de oorzaak kunnen zijn geweest. Maar het kan ook dat je net voor je bovenaan de trap stond vrij snel bent opgestaan uit zittende of liggende positie en dat daardoor je bloeddruk even kelderde, of dat je een tijdje niets had gegeten en je bloedsuiker heel laag was. Daar kun je ook heel erg akelig van worden. Het 'dichtploppen' van je oren en het horen van een piep of suizen doet mij vooral aan syncope denken: (bijna) flauwvallen dus.

Flauwvallen kan allerlei oorzaken hebben, van lage bloeddruk of bloedsuiker tot overbelasting, stress, pijn, of zelfs naar het toilet gaan. Meestal onschuldig, maar het kan bijvoorbeeld ook duiden op een probleem met het hart.

Wat ik in jouw verhaal wat 'verdacht' vind, is de pijn die je had in je bovenlichaam. Niet dat dat niet nog steeds iets onschuldigs kan zijn, maar dat is wel de voornaamste reden dat ik toch aan de voorzichtige kant wil adviseren. Laat ik het zo zeggen: als het mij was overkomen, zou ik gewoon afwachten en als ik me verder goed voelde, me ook niet druk maken. Maar als het iemand uit mijn vriendenkring zou overkomen, zou ik er op aandringen dat ze de huisartsenpost bellen om te overleggen of een hartprobleem niet uitgesloten moest worden.

Bij een paniekaanval is pijn op de borst niet vreemd, maar bij flauwvallen is het een beetje verdacht. Als jij een verhoogd risico hebt op hart- of vaatziekten (roken, familiegeschiedenis, hoge bloeddruk) of het herhaalt zich, dan raad ik je zéker aan om te bellen. Maar ook los van extra risicofactoren: even bellen is wel zo veilig natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, prima antwoord, ook ik adviseer contact op te nemen met de huisartsenpost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook van mij en plus,ben het daarnaast ook ens met crea. @lisvdv Ben je inmiddels bij een arts geweest en zo ja wat denkt hij/zij wat het geweest kan zijn?