Kan een kind een donor orgaan van een volwassene krijgen?

Vraag spreekt voor zich.

9 jaar geleden
5.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee dat is geen match, en andersom ook niet.
fremar
9 jaar geleden
bij een lever kan een kind een gedeelte van een volwassen lever krijgen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt ook aan leeftijd kind natuurlijk!

Het beste antwoord

Dat kan maar dat hangt af van de leeftijd van het kind en van het soort orgaan.

Sommige 14 jarige jongens zijn groter dan volwassen vrouwen. Die zouden in principe gewoon volwassen organen moeten kunnen krijgen.

In een baby van 10 maanden kun je natuurlijk nooit een volwassen hart transplanteren.

In de praktijk zal zo veel mogelijk getracht worden een orgaan van een jonger iemand over te plaatsen.

Een voorbeeld van transplantatie van volwassen organen bij (grotere) kinderen is nierdonatie tussen ouders en kinderen (dus de ouder geeft zijn kind één van zijn nieren).

Toegevoegd na 5 minuten:
In de link staat een voorbeeld van levertransplantatie waar echt bij staat dat ze de lever verkleinen als hij te groot is.
Verder is de huid natuurlijk een heel belangrijk orgaan dat evt tussen volwassenen en kinderen overgebracht kan worden
Summo
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vraag me dan af of ze een lever van een volwassenen dan in tweeën kunnen splitsen zodat twee kinderen ermee geholpen zijn. In ieder geval bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan zeker. Vooral het formaat van het orgaan is daarbij belangrijk. Toevallig staat vandaag in het AD een bericht over Sarah van 10 die volwassen longen heeft gekregen. In Amerika konden kinderen tot voor kort niet op een wachtlijst voor volwassenen. En een volwassen lever kan gesplitst worden, iets dat ook kan als iemand bij leven doneert, een ouder aan een kind bijvoorbeeld.