Na het overlijden van een persoon zonder kinderen mag dan een familielid die geen erfgenaam is het testament van de overleden persoon inkijken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Alleen de erfgenamen hebben inzagerecht in het testament.

Toegevoegd na 13 uur:
Hoe kom je er nu achter of je erfgenaam bent?

"Mijn oom is overleden. Hij heeft een testament gemaakt bij een notaris in Groningen. Kan ik naar een Amsterdamse notaris om inzage in het testament te krijgen? (december 2013)

U kunt bij elke notaris in Nederland terecht. Als u een notaris opdracht geeft tot het uitzoeken wie de erfgenamen zijn van een overleden persoon, zal de notaris voor u aan het werk gaan. U moet in ieder geval een akte van overlijden overleggen. De notaris gaat in het Centraal Testamenten Register (CTR) na of uw oom een testament heeft gemaakt. In het CTR staat vermeld wanneer en bij welke notaris het testament is opgemaakt. Bij die notaris wordt kopie van het testament opgevraagd. De notaris die u heeft aangesteld moet daarna heel voorzichtig handelen. De inhoud van het opgevraagde testament is namelijk alleen maar beschikbaar voor de personen en/of goede doelen die als erfgenaam in het testament staan vermeld. Komt uw naam niet als erfgenaam voor in het testament van uw oom, heeft u GEEN recht om het testament te lezen. Testamenten worden uitsluitend gemaakt voor de daarin tot erfgenaam benoemde mensen en organisaties. Voor anderen, zelfs familieleden, blijft de inhoud geheim!"
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoe weet je dat je erfgenaam bent?
Computoon
9 jaar geleden
Zie de toevoeging aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een duidelijke en reactie ontvangen.
Ben er erg blij mee.
Ook de toevoeging vond ik waardevol.