Waarvan is een goede bloeddruk afhankelijk?

Ben hier oprecht benieuwd naar.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De leeftijd speelt ook een (belangrijke ) rol en het feit of je verder gezond bent.

Het beste antwoord

Van een lichaam, dat in alle opzichten goed functioneert.
Dit is wel een erg algemeen antwoord, maar ik kan als leek het niet beter omschrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bloeddruk is de druk die op het bloed in de bloedvaten staat. De bloeddruk wordt onder meer veroorzaakt door de slagkracht van het hart, de totale hoeveelheid bloed in het lichaam en de elasticiteit van de bloedvaten.

Het hart pompt tijdens de hartslag (=samentrekking van de hartspier) bloed in de slagaders. De slagaders sturen het bloed naar de organen en de spieren waar zuurstof en voedingsstoffen uit het bloed worden gehaald. De aders vervoeren het bloed van de weefsels terug naar het hart.

Gedurende de periode van het begin van één hartslag tot de volgende hartslag bereikt de bloeddruk een maximum (systolische bloeddruk) en een minimum waarde (diastolische bloeddruk).

De bloeddruk wordt uitgedrukt in millimeter kwik (mm Hg) en wordt weergegeven als 2 waarden: de systolische bloeddruk of bovendruk en de diastolische bloeddruk of onderdruk.

De systolische bloeddruk is de druk die ontstaat wanneer het hart het bloed in de slagaders pompt. Er wordt meer bloed in de slagaders geduwd en de druk stijgt dus.

De diastolische bloeddruk is de druk die ontstaat wanneer het hart zich terug vult met bloed na een hartslag. De druk in de slagaders daalt dan.

Een normale bloeddruk in rust is lager dan 140/90: de systolische waarde ligt dus onder 140 mm Hg en de diastolische waarde is lager dan 90 mm Hg.

Tegenwoordig stelt men dat voor thuisbloeddrukmetingen de resultaten zelfs maximaal 135/85 mm Hg mogen bedragen.

De bloeddruk kan zeer sterk schommelen gedurende de dag, afhankelijk van stress, fysieke inspanning en tijdstip. Zo is de bloeddruk 's nachts lager (normaal lager dan 120/80).
fremar
9 jaar geleden
Eigenlijk kan je zeggen dat een gezonde bloeddruk afhankelijk is van een over het algemeen gezond lichaam.

Je dieet, gezond eten:
Niet teveel snoepen of zout eten deze verhogen allebei de bloeddruk.
Maximaal 25 gram verzadigde vetten per dag, je lichaam heeft deze wel nodig om bepaalde hormonen aan te maken.
Genoeg vitaminen; fruit, groente of eventueel supplementen.
Genoeg water, luister niet teveel naar de mensen die zeggen dat je 2 liter per dag moet drinken, drink wanneer je dorst hebt. (Waarschijnlijk kom je dan al aan 2 liter.)

Genoeg beweging:
Niet iedere dag alleen even een half uurtje een rondje wandelen met de hond maar ga een uurtje fietsen of hardlopen, een paar uurtjes per week zwemmen of krachttraining is nog beter. Maar luister vooral naar je lichaam en ga niks forceren.

Een gezond gewicht/Bmi:
Het draait echt niet om een nummer op de weegschaal, je gewicht heeft te maken met veel factoren: vetpercentage, de grootte van je frame etc. In de bronvermelding vind je een link naar een website met een 'Full Body Analysis
Calculator'.

Verder zijn er veel meer factoren die je bloeddruk verhogen of verlagen, over het algemeen is een gezonde bloeddruk afhankelijk van een gezonde levensstijl.

Overige factoren die je bloeddruk kunnen beïnvloeden zijn: zonlicht, medicijn gebruik, seksuele activiteiten, roken, alcohol, drugs, zowat alles dat met zuurstof te maken heeft, hoe lang je stil zit in dezelfde houding, stress, werkomstandigheden.

Kort gezegd: je omgeving en genen.

Mijn excuses als dit antwoord niet binnen de richtlijnen valt, het is deels antwoord deels advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Zout heeft geen effect op je bloeddruk, behalve als je nieren niet goed werken (en je overtollig zout dus niet goed uitplast). het advies om Maximaal 25 gram verzadigde vetten per dag te eten is achterhaald -het is duidleijk dat hartvaatziekten en overgewicht vooral te maken hebben met overconsumptie van suiker en andere koolhydraten.