Is het mogelijk om dag en nacht door te komen met alleen dutjes?

Ik liep na te denken en later zat ik na te denken, zou het mogelijk zijn om dag en nacht wakker te blijven door geregeld een dutje te doen? Dus niet +/- 8 uur slapen maar steeds een beetje? #tijdbesparing

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Dan zullen je dutjes op z;n minst lang genoeg moeten zijn om de cyclus inclusief remslaap te doorlopen, ik dacht zo'n drie uur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Rieneke1
Plus !

Antwoorden (2)

Ja, dat kan, maar je moet er wel de leeftijd voor hebben. Ik ken wel iemand die s nachts vleermuizen ging inventariseren en overdag aan het werk. Na je 25e zou ik er niet meer aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dit is mogelijk. Het heet polyfasisch slapen en is op verschillende manieren in te delen.

In de moderne maatschappij slapen we met z'n allen zo'n 8 uur tegelijkertijd (monofasisch, één slaapfase) en gaan weer tegelijkertijd aan de slag. Dat is handig voor de economie en dergelijke, maar heel natuurlijk is het niet als de hele groep / stam tegelijk ligt te snurken.

Als je vaker slaapt, kun je de tijd die je slaapt terugbrengen van zo'n 1/3 van de dag naar 8,3% (6x per dag 20 min. rust). Wil je wat meer nacht- dan dagrust hebben, dan zou je 3 uur kunnen slapen per nacht en dan nog 3x 20-30 min. overdag.

Meer voorbeelden (en tips) kun je hier lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep

Het is belangrijk dat je je lichaam de kans geeft om zich aan een nieuw ritme aan te passen!

Groet, succes als je er iets mee gaat doen!
~Amfi