Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je doodbloeden bij de menstruatie?

Stel een vrouw is een paar weken achter elkaar non-stop ongesteld, kan ze dan doodbloeden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door weken achter elkaar ongesteld te zijn kan je wel veel bloed verliezen. Echter, als je je steeds flauwer gaat voelen zal je vanzelf wel naar de dokter gaan. Er zijn pillen die de menstruatie dan kunnen stoppen. Zelf heb ik nu 3 keer gehad dat de menstruatie niet vanzelf stopte, en ik na 2 weken naar de dokter ging. Dood zal je er niet snel van gaan, tenzij je alleen in het oerwoud rond zou zwerven zonder medische hulp.
Amadea
11 jaar geleden
Nee, dat gebeurt niet door menstrueren. Hooguit dat je bloedarmoede krijgt. Doodbloeden kan alleen gebeuren door een grote bloeding na een bevalling.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Nee, de binnenkant van de baarmoeder heeft geen 'open verbinding' met welk groot bloedvat dan ook. Door je aders en slagaders stroomt AL je bloed, dus als je die openhaalt en het bloed zou niet op tijd stollen of gestelpt worden, dan kun je doodbloeden. Maar tijdens de menstruatie kan alléén het bloed en slijmvlies dat aan de binnenkant van de baarmoeder zit, naar buiten komen. Als dat ‘op’ is, komt er niet meer bloed uit andere plaatsen van je lijf. Je kunt wel lang blijven bloeden onder invloed van hormonen, maar dat is nooit heel veel bloed wat je verliest: het ziet er altijd uit alsof het heel veel is, in werkelijkheid verlies je in een paar dagen tijd nog niet eens een eierdopje bloed.

Bij extreem lange of zware menstruaties kan een vrouw wél andere problemen krijgen, zoals een ijzertekort, wat leidt tot bloedarmoede.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is 'weken achter elkaar' ongesteld zijn ook geen normale menstruatie meer, maar disfunctioneel bloedverlies, dus bloedverlies wat niet hoort. Het is een reden om naar de huisarts te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tinus1969
11 jaar geleden
Aanvulling: Extreem zware menstruatie' is wel een aanwijzing dat je een stollingssttoornis zou kunnen hebben. En dus idd een reden om naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is meen ik vrij recent gebleken toch, dat Von Willebrand nog redelijk vaak de oorzaak is van zware menstruaties? Het zal niet het eerste zijn waar (huis)artsen aan denken, maar inderdaad zeker iets om alert op te zijn. Ik weet alleen niet of dat ook gerelateerd is aan de lengte van de menstruatie, maar hoe dan ook is het een reden om naar de huisarts te gaan. In elk geval wanneer iemand normaal gesproken wél regelmatig is (ik heb zelf nooit enige regelmaat in mijn cyclus kunnen ontdekken, dus als ik een keer vier weken bloed verlies, maak ik me daar niet druk om zolang het nog vrij licht is. Bij meer dan zes weken ga ik wel naar de huisarts, maar tot nu toe heeft het zich altijd nog zelf opgelost. De pil is ook erg handig). Maar bij zwaar langdurig bloedverlies of bij bloedverlies dat duidelijk afwijkt van de normale cyclus van een vrouw, bij andere bijkomende klachten (zowel buikklachten als klachten van vermoeidheid, flauw gevoel, duizeligheid etc.) of wanneer je je zorgen maakt: altijd langs de huisarts gaan.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing