Kan je verslaafd raken aan paracetemol?

Zo ja, hoe en met hoeveel gebruik per dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.4K

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad mensen die 'verslaafd' zijn aan Paracetamol. Het is meer het idee dat je paracetamol nodig hebt, dan dat je lichaam werkelijk de stof nodig heeft.

Als je iedere dag paracetamol slikt, ben je verslaafd.

Pas wel op, te veel is echt schadelijk voor je organen en met name je lever en nieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

aan paracetemols kun je niet verslaafd raken

Toegevoegd na 36 minuten:
Paracetamol werkt niet verslavend. Wat wel bekend is van paracetamol is dat er door het gebruik van dit medicijn er een medicatieafhankelijke hoofdpijn op kan treden. Men slikt paracetamol en als bijwerkingen kan dit hoofdpijn geven. Men tracht dit weer te verhelpen via het slikken van paracetamol en belandt zodoende in een vicieuze cirkel, waar men alleen uit kan komen door acuut te stoppen met het paracetamol gebruik. (HK)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, de hoeveelheid verschilt van persoon tot persoon. Eigenlijk komt het erop neer dat je een bepaalde hoeveelheid gebruikt maanden/jarenlang en je er op het laatst juist hoofdpijn van gaat krijgen. Doordat je dan weer extra gaat nemen tegen de hoofdpijn, en dat juist de hoofdpijn weer verergert kom je in een rondgang terecht. Je probeert dan hoofdpijn te bestrijden met het middel wat het ook veroorzaakt. Tevens kun je nog vele andere kwalen krijgen door het overmatige gebruik ervan.

Toegevoegd na 16 uur:
De term die hiervoor gebruikt wordt is MAH (M-edicatie A-fhankelijke H-oofdpijn) ook wel analgetica-afhankelijke hoofdpijn.
http://www.hoofdpijncentra.nl/hoofdpijn/onderwerpen/stoppen-medicatie.php
http://www.hoofdpijnpatienten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=145&Itemid=167
http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz37.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.
Bij veelvuldig gebruik kan paracetamol als bijwerking hoofdpijn hebben. Aangezien je dan waarschijnlijk opnieuw een paracetamol neemt, kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen, met verslaving als gevolg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zichzelf is paracetamol niet verslavend, maar je kunt wel denken dat je niet zonder kunt...

Het is niet gezond om op eigen houtje dagelijks paracetamol te slikken.

Paracetamol is de meest aangeraden pijnstiller, omdat het weinig interacties geeft met andere medicijnen. Het verschil tussen een werkzame dosering en een giftige dosering is echter klein.
Van teveel paracetamol kan je lever kapot gaan, dus slik nooit meer dan de maximale dosis per dag (voor volwassenen 6x 500mg)

Toegevoegd na 53 minuten:
Je kunt beter geen combinatiepreparaten met paracetamol slikken... want die zijn vaak ook erg belastend voor je nieren. Bij alleen paracetamol lijkt dat mee te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan,een verslaving van paracetamol sluipt erin. Het schijnt dat het afkicken hiervan erger is als van andere medicijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet echt.

Er zit niks in paracetamol waar je verslaafd aan kan raken, maar het is wel degelijk mogelijk om er (zoals met alles eigenlijk) psychologisch aan verslaafd te zijn.

Zoals aan chocola.
Kan ik me niets bij voorstellen, maar er zijn mensen die zeggen dat ze er aan verslaafd zijn.