Waarom durven mensen achteraf pas negatievere feedback te geven (zie uitleg)?

Binnen mijn bedrijf stuur ik elke maand/2 maanden een evaluatieformulier naar klanten die langs zijn geweest voor een massage. Hierbij valt het mij op dat als mensen iets negatiefs te noemen hebben of een verbeterpunt te hebben hebben, dit pas in het formulier vermelden, en bijvoorbeeld niet tijdens de massage zelf; een moment wanneer ik er écht iets aan kan doen. Voorbeeldje van vandaag dat ik las was "geef je massage met meer gevoel". Als je dat de betreffende massage had gezegt, had dat gekunt of had ik een uitleg kunnen geven. Ik kan namelijk, omdat het anoniem is, niet terughalen wat het doel van de massage was. En dus geen actie ondernemen.

Dus kortom; waarom melden mensen dit dus pas achteraf bij een evaluatie, in plaats van tijdens de activiteit (in dit geval massage)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

jij vraagt het toch achteraf? wie vraagt krijgt antwoord.

Heel simpel. Veel mensen hebben er moeite mee rechtstreeks kritiek te uiten, dat vinden ze te confronterend. Op een formuliertje is dat makkelijker.

Is toch veel makkelijker om dit anoniem te doen? Mensen durven veel meer wanneer ze achteraf iets invullen. Overigens is het aan te raden om tijdens de massage ook regelmatig te vragen of alles naar wens is en of de klant nog op of aanmerkingen heeft. Is altijd beter dan een anonieme enquete. En wanneer je het zo vraagt zullen de meeste mensen toch wel eerlijk antwoord geven. Zeker als jij zegt dat veel massages persoonsgebonden zijn heb jij dus zelf helemaal niets aan die enquete formulieren als het om vragen/opmerkingen gaat over de massage. Toegevoegd na 1 minuut: Zeker als jij zegt dat jij net bent begonnen en graag altijd eerlijk mensen hun mening hoort omdat je graag jezelf wilt verbeteren gaat het vragen tijdens de massage echt 100 keer beter werken. Mensen waarderen dan ook je kwetsbaarheid en eerlijkheid.

Ze moeten het even laten bezinken. Maar als je opgefokt raakt van de opmerkingen heeft het geen nut om ze te vragen.

Misschien moet je (nog??) vaker vragen, of je client de massage fijn vindt, of nog iets veranderd wil zien (voelen...) (Hoewel ik me voor kan stellen, dat een client niet zo makkelijk zal vragen : 'wil je het met meer 'gevoel' doen?' Ze zullen dan eerder steviger/zachter/langzamer oid. zeggen, tenminste, zo zou ik het omschrijven). Maar ook al ligt een client er ontspannen en zwijgend bij : je weet als geen ander, hoeveel er gecommuniceerd wordt tijdens een massage. Maak het dus ook af en toe een verbale communicatie, of méér, want je doet dat al, zoals ik je inschat. Of zeg het, vóór je client zich gaat uitkleden : als je gaat uitleggen, wat je precies gaat doen tijdens de behandeling. Geef heel duidelijk aan, dat je graag wilt, dat de client je feedback geeft tijdens de massage. Hoe opener en laagdrempeliger jij je opstelt, hoe gemakkelijker iemand zich zal uiten tegen je. Terwijl een uitstraling van : ik weet, waar ik mee bezig ben, misschien mensen een beetje meer stilletjes maakt, en ze het 'over zich heen laten komen', omdat jij het wel het beste zal weten.

Tijdens een massage kom je heel dichtbij en dan durven mensen geen kritiek te uiten, omdat ze iemand heel dichtbij toelaten... Dat op zich gaat nog wel, maar om dan ook nog kritiek te uiten of de stem te laten horen of om voor jezelf op te komen is een brug te ver... Dat is te spannend en te risicovol... Dat doet men niet... Ik snap je heel goed, jij bent de persoon die beter kan masseren als je feedback kreeg, maar zoals je al zegt, durven mensen dat wel achteraf, maar niet of nauwelijks tijdens een massage... Ik zou toch meer dialoog uitlokken, om je klanten via via je informatie te ontfutselen... Daar zijn wel trucjes voor, denk ik... Waarom achteraf?: ze durven dat niet meteen en rechtstreeks...

er zijn maar weinig mensen die het rechtstreeks [ kunnen] zeggen . er hoeft niks negatiefs aan te zijn het kan opbouwende kritiek zijn of hoe tactvol men het brengt. daarom gaat dit gezegde op; praat niet over jezelf dat doet men wel als je weg bent.

Je kunt een bordje goed zichtbaar ophangen: Tevreden? Vertel het anderen Ontevreden? Vertel het mij/ons Als je een goed masseur bent, dan zul je snel aanvoelen wat een klant wil, dat zijn zeker geen algemene regels die volgen uit een nutteloos evaluatie formulier. Je moet alleen klanten aanmoedigen hun wensen kenbaar te maken. Ik liet mij jarenlang in de What Po dagelijks masseren. Ik koos altijd een grote sterke Thai als masseur, niet een van de fragiele meisjes of jongens, omdat alleen een sterke vent mij figuurlijk kon maken en breken.

Wanneer iemand op de massagetafel ligt, is zhij heel kwetsbaar. Vanuit een dergelijke positie geef je niet graag feedback omdat je niet weet of de masseur tegen die feedback kan. Net zoals je niet tijdens je wortelkanaalbehandeling tegen je tandarts zegt dat hij uit zijn mond stinkt. Wat je daaraan kan doen is vooraf aangeven dat de massage nog beter wordt als je tussendoor feedback krijgt en dat je af en toe een vraag zal stellen.

Mensen melden dit achteraf omdat ze dan pas het formulier krijgen. Met deze wetenschap en kennis gebaseerd op deze reacties, kun je nu, tijdens de massages daarop inspelen. En niet achteraf vragen stellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100