De meeste bijwerkingen (op bloeddruk, eetlust, gewicht, hartslag etc.) zijn voorbijgaand bij de behandeling met Ritalin. Naar lange-termijn bijwerkingen bij gebruik vanaf jonge leeftijd (schoolkinderen) zijn inderdaad diverse onderzoeken gedaan, en daar blijken vooral groeistoornissen een echt significante bijwerking te zijn. Dat betekent dat statistisch gezien bij kinderen die vanaf jonge leeftijd ritalin gebruiken, op den duur een minder snelle toename van de lengte wordt gezien. Bedenk wel dat statistiek niets zegt over een individuele patiënt.

En ik las onlangs een onderzoek waaruit bleek dat bij langdurige behandeling het middel eigenlijk niet meer effectief is. Dat moet ik even nakijken voor je, want ik weet zo niet meer waar dat stond. Zal later de bron toevoegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder is het trouwens vooral zo dat er nog heel erg veel onduidelijk is over de effecten en bijwerkingen op de lange termijn. Er zijn behoorlijk wat kritische geluiden bijvoorbeeld vanwege het mogelijk negatieve effect op de ontwikkeling van de hersenen (vooral bij gebruik door kinderen en tieners) maar ook daar is nog weinig echt daadwerkelijk goed onderzocht.

Toegevoegd na 32 minuten:
Bron gevonden, ik kan alleen helaas alleen de samenvatting van het artikel linken. Dit is de vervolgstudie van de amerikaanse studie die het effect van Ritalin aantoonde bij kinderen met ADHD, en die studie is ook toonaangevend geweest in het opstellen van richtlijnen voor de behandeling van kinderen met ADHD. Uit de vervolgstudie na 3 jaar bleek echter dat de effecten die na 14 maanden waren gemeten, na 3 jaar niet meer meetbaar waren. Oftewel: in deze studie had het middel na drie jaar behandelen geen meetbaar effect meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel onderzoeken naar gedaan en onderaan kun je een lijstje bekijken met alle bekende gevolgen.

'Ritalin en prozac beïnvloeden boodschapperstoffen (neurotransmitters) in de hersenen. Ritalin neutraliseert dopamine (onder andere betrokken bij concentratie) waardoor die langer actief blijft. Dit heeft een gunstige uitwerking op mensen met de aandachts- en concentratiestoornis ADHD. Maar wellicht heeft het middel nog andere effecten op met name jonge hersenen. ‘We weten uit eerder onderzoek dat ADHD-patiënten die als kind zijn behandeld met ritalin minder vaak in aanraking komen met politie en justitie,‘ aldus radioloog dr. Liesbeth Reneman, leider van het onderzoek. ‘Ook blijken ze minder gevoelig voor verslaving. Wel is het mogelijk dat ze vatbaarder worden voor angststoornissen en depressies.’

Bijwerkingen:

-verslaving
-Nervositeit waaronder agitatie, angst en prikkelbaarheid
-Problemen met slapen (slapeloosheid)
-verminderde eetlust
-hoofdpijn
-buikpijn
-misselijkheid
-duizeligheid
-hartkloppingen

Andere ernstige bijwerkingen zijn:

-Vertraging van de groei (lengte en gewicht) bij kinderen
-Epileptische aanvallen, vooral bij patiënten met een voorgeschiedenis van epileptische aanvallen
-Gezichtsvermogen wijzigingen of wazig zien

Minder vaak voorkomende bijwerkingen:

-Hoge bloeddruk
-Snelle hartslag (en andere hartproblemen)
-Tolerantie (constante noodzaak om de dosis te verhogen)
-Gevoelens van achterdocht en paranoia
-Visuele hallucinaties (dingen zien die er niet zijn)
-depressie
-cocaïne verlangen
-Dermatosen (geïnfecteerde of zieke huid)
-Urineweginfectie
-Infectie of virale infectie
-Verhoogde ALT-enzym in het bloed (signalering leverschade)

Overdosering Side Effects:

(Symptomen van overdosering die onmiddellijke medische hulp nodig hebben)

-rusteloosheid
-tremor
-agressie
-hallucinaties
-Panic staten
-Hyperreflexie (overactieve reflexen, die kunnen omvatten spiertrekkingen of spasmen)
-veranderingen in de persoonlijkheid
-Symptomen van depressie
-Epileptische aanvallen of abnormale EEG's
-Hoge bloeddruk
-Snelle hartslag
-Zwelling van de handen / voeten / enkels (bijvoorbeeld verdoving van de vingertoppen)
-wanen
-zweten
-braken
-uitdroging
-Onverklaarbare spierpijn
-Pijn in de onderbuik
-Rhabdomyolyse en nierschade

(Chronisch misbruik kan zich manifesteren als psychose, vaak niet te onderscheiden van schizofrenie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Had er wel bij gezet ,niet bij ieder een.
Als ik het allemaal zo lees dan ga je
van 2 pillen dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een beetje logisch nadenken dan weet je dat dat zo is. En ik heb netjes alle bijwerking in alinea's gezet. Bijwerking zijn altijd per persoon anders. Als ik dat ook nog erbij moet zetten, dan weet ik t ook niet meer.