Welk voedsel met weinig suiker kun je het beste als tussendoortje nemen ivm suikerziekte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je type 1 of type 2....? dat kan nogal xerschil uit maken. Ikheb type 1. Als je vragen hebt mag je wel een pb sturen. Dingen als rauwkost zijn altijd goed. Let wel op... In fruit zitten suikers en een appel levert net zoveel op als een boterham In een snelle jelle zit zelfs het dubbele....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb van de week gehoord dat ik type 1 heb,een persoonlijk bericht weet ik niet hoe dat moet stuivertje,in ieder geval hartelijk dank voor je meelevende reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan moet je vooral ook op de koolhydraten letten, naast de suikers. Geen zak chips tussendoor dus. maar liever worst, of iets anders wat niet je suikerspiegel doet schommelen.

Het beste antwoord

Toch, hoe stom het ook klinkt : fruit. Ik MOET het zelfs eten sinds ik suikerziekte heb! Ik vind het vreselijk, niet lekker en heb er een hekel aan, maar het is het nummer één tussendoortje.

Een van de grootste misverstanden van suikerziekte is dat je dan helemaal geen suiker mag. Het gaat echter niet om (geraffineerde) suiker, maar om bloedsuiker, en dat is feitelijke ALLE koolhydraten, ook suiker. En ja, die mag je ook gewoon hebben.

Waar je mee op moet passen zijn snelle koolhydraten die verder geen of weinig voedingswaarde hebben. Geraffineerde suiker scoort, uiteraard, hoog op dat gebied, maar geloof het of niet : witmeel scoort nog véél hoger. Dat heeft een nog hogere zogenaamde 'glycemische index'. Fruit bevat natuurlijke suikers, die iets minder kwaad kunnen, maar daarnaast zoveel gezonde stoffen, dat je dat beslist niet hoeft te laten staan. Integendeel dus.

Andere goede tussendoortjes zijn alles waar vezels en granen in zitten (van een bruine boterham tot een bakje muesli), natuurlijk rauwkost en groenten (al leveren die te weinig kalorieen om je daar als tussendoortje toe te beperken - je moet er namelijk naar streven de hele dag ongeveer een gelijk bloedsuikerniveau te hebben), en hartige hapjes (die niet teveel vet en zout bevatten, omdat je als suikerpatient ook op je cholesterol en je gewicht moet letten.)

Al met al is fruit dus juist een heel goede, gezonde en praktische keuze. Het allerbeste kun je echter een diëtist raadplegen ; die kan je precies op jou behoeftes en suikerspiegel afgestemd dieet voorschrijven, waarin je vanzelf ook leert wat voor jou goede tussendoortjes zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een appel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een appel zit toch veel suiker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zoveel als een boterham -1
Stukje kaas, stukje worst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.diadem.nl/tussen.htm
op deze site staan wat tussendoortjes die geschikt zijn voor mensen met diabetes.

Toegevoegd na 3 minuten:
je kan ook op de verpakking kijken hoeveel en welk soort suiker erin zit en let vooral ook op de koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''snelle jelle''
(voorgesneden ontbijtkoek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zittten net zovveel koolhydraten in als 2 boterhammen. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, ligt eraan welke variant je koopt, dit is ook het ''tussendoortje'' wat dietisten aanbevelen.
Dingen als rauwkost zijn altijd goed.
Let wel op… In fruit zitten suikers en een appel levert net zoveel op als een boterham.
In een snelle jelle zit zelfs het dubbele….
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cup-a-soup, Evergreen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plantaardig