Gewoon ongelukkig of depressief?

ik voel me de laatste maanden erg down maar heb ook weleens een goede dag er tussen zitten..
het is niet dat ik me bed niet uit wil omdat ik het niet meer zie zitten wel vaak van de vermoeidheid..
ook huil ik niet vaak alleen als alles me teveel word en dan doe ik dat altijd als ik alleen ben..
het is wel dat ik mezelf niet meer herken, alles doe ik om overeind te blijven maar van binnen vind ik heb ik nergens zin in.. maarja blijf maar lachen dan geloven de mensen het wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ongelukkig of depressie, goed is het in ieder geval niet en het klinkt structureler dan een dipje. Dit is iets om hulp bij te vragen! Je doet dat al hier op GV en dat is goed. Maar echt helpen kunnen wij je niet en we kunnen ook geen diagnose stellen op afstand.

Ik proef in je vraag wat argumenten waarom het volgens jezelf geen depressie zou zijn. Bedenk je die dingen om jezelf te vertellen dat je je niet 'aan zou moeten stellen', dat het een krestie zou zijn van blijven lachen en jezelf erdoorheen te sleuren? Laat ik dan zeggen: je stelt je niet aan!

Ik zeg niet dat dit een depressie is, omdat ik zo'n diagnose niet kan stellen, en al helemaal niet op afstand. Maar ik ga wel even in op een paar dingen die je noemt waarvan je jezelf lijkt te vertellen dat het geen depressie zou zijn.

Je zegt dat je ook wel eens een goede dag hebt. Dat zegt niets, ook mensen die depressief zijn, hebben wel eens een goede dag.

Je zegt dat je moeite hebt om uit je bed te komen, niet omdat je het niet ziet zitten, maar omdat je zo vermoeid bent. Dat betekent niet dat het geen depressie is: depressieve mensen kunnen zich fysiek heel moe voelen, en juist daardoor moeite hebben om uit bed te komen.

Je zegt dat je niet vaak huilt. Dat zegt niets, het is een misvatting dat depressieve mensen per se vaak zouden huilen. Mensen huilen van emotie of pijn, en mensen die depressief zijn, hoeven niet de hele tijd emotioneel te zijn

Ik raad je aan om dit sowieso met je huisarts te bespreken. Mocht het een depressie zijn: dat is een ziekte. Als je longontsteking hebt, zeg je toch ook niet tegen jezelf 'gewoon blijven lachen'? En ook als het geen depressie is, klinkt het alsof je wel wat hulp kunt gebruiken om hieruit te komen.

De huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog ide je kan helpen de boel weer op de rit te krijgen. Daar hoef je je niet voor te schamen.

Zelf heb ik ook zo'n periode gehad, en ik heb toen uit schaamte veel te lang gewacht om hulp te zoeken. Ik dacht 'maar ik ben toch niet gek?' en 'maar ik zou het zelf toch moeten kunnen?'. Toen ik eenmaal over die drempel heen was, heb ik met wat hulp dingen best nog snel op een rijtje kunnen krijgen en de negatieve spiraal doorbroken.

En weet je wat grappig was? Ik dacht dat ik die ene rare persoon was die hulp van een psycholoog nodig had. Maar toen ik later, op een beter moment in mijn leven er open over was dat ik zulke hulp nodig had gehad, hoorde ik overal om me heen: "Ja, dat heb ik ook meegemaakt."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik in de tussentijd aan kan raden, dat is goed voor je of het nu wel of niet 'officieel' depressie mag heten, is om meer te gaan bewegen. Echt sporten als dat je lukt, zwemmen, fietsen of conditietraining in het fitnesscentrum. Kies een sport met duurbelasting, waarbij je hartslag langere tijd wordt verhoogd en je sneller gaat ademen. Krachttraining is prima, maar alleen als aanvulling op conditietraining, niet in plaats van. Hardlopen is ideaal, maar als je hiervoor kiest: pas wel op als je geen ervaren loper bent; schaf in een hardloopwinkel een goed paar schoenen aan (laat je adviseren!) en vraag daar meteen naar een beginnersschema. Begin héél rustig, hardlopen is een blessuregevoelige sport die je echt moet leren. Mocht echt sporten voor jou nog een brug te ver zijn, ga dan wandelen. Flink doorstappen, een half uur of een uur per dag, en laat je niet tegenhouden door slecht weer. Het klinkt misschien paradoxaal als je je zo moe voelt, maar door meer te bewegen kun je meer energie krijgen. En dat werkt niet alleen lichamelijk; door je een tijd (minstens twintig minuten) in te spannen, gaat je lichaam stoffen aanmaken die invloed hebben op de hersenen, waardoor je je ook minder neerslachtig gaat voelen. Onthou ook: het is héél normaal om helemaal geen zin te hebben om te sporten, je er te futloos voor te voelen, te denken dat je er niet genoeg energie voor hebt. In de praktijk blijkt dan dat als je tóch gaat, je je na het sporten veel beter voelt dan ervoor, en meer energie hebt om ook ándere dingen te doen.

Andere antwoorden (13)

Ongelukkig... Depressief is niet veranderlijk, dat is eentonig... Dit zou wel depressief kunnen worden...

Laat je eens goed verwennen...

Je moet het toch alleen doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het niet met je eens Loenie. De antwoorden van Xinix moet je soms gewoon een paar keer extra doorlezen om de diepere bedoeling er achter te ontdekken. Wat doen mensen die problemen hebben?
Die kloppen aan bij instanties.
Krijgen vervolgens een coach aangewezen.
Wat doet die coach? Niets, helemaal niets, behalve een luisterend oor geven en de klant proberen te motiveren. Uiteindelijk moet die klant het toch zelf doen!
AWM
14 jaar geleden
Ik geloof dat ie zijn diensten aanbiedt? :0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het ook een wonderlijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie, neem me niet kwalijk, maar kijk eens naar de trefwoorden van de vraagsteller: depressief en ONGELUKKIG.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
xinix doet het met deva. Wat is dan de waarde van zijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Depressief is niet veranderlijk, dat is eentonig" Je reinste onzin. Ook mensen die depressief zijn, kunnen best wel eens een goede/betere dag hebben.
Misschien last van een winterdepressie.

Zoek zo gauw als het even kan de zon op.
Ga lekker in het zonnetje zitten of wandelen.

En zoek contact met je vrienden. Blijf niet in je eentje zitten kniezen, maar beleef een gezellige avond bij vrienden, of ruim je huis lekker op, en nodig ze zelf uit voor een hapje, drankje en gezellige avond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je overwerkt? Heb je stress? Heb je nog wel plezier in wat je doet? Je baan? School? Hoe is je sociale netwerk?

Probeer te ontdekken waar de 'kronk in de kabel' ligt, of wanneer je 'ongelukkige/depressieve' gevoel begonnen is..

Het kan ook verstandig zijn bijvoorbeeld je huisarts in te schakelen, om uit de vicieuze cirkel te komen. Daarbij komt; misschien mankeer je wel iets lichamelijks waardoor je zo vermoeid en neerslachtig bent..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt : de laatste maanden.
Is er een aantal maanden iets gebeurd in je leven, wat je nogal diep geraakt heeft, of het helemaal ondersteboven heeft gegooid?
Als er een reden te vinden is, waarom je vermoeid en verdrietig bent, dan ben je ongelukkig, en mét tijd, wordt dat weer beter.

Het kan in geen geval kwaad eens even met je huisarts te spreken, en eens grondig 'op de brug' te gaan door je helemaal te laten doorchecken - soms kunnen deze verschijnselen, óók dat gevoel van vervreemding van jezelf, nl. een lichamelijke oorzaak hebben.

Mocht het méér zijn, dan kan hij/zij je doorverwijzen naar iemand, die er met je over kan praten, en evt. diepere oorzaken voor je duidelijker kan krijgen.
En ook kan vaststellen, of je inderdaad door een depressieve fase heengaat, en of je medicatie nodig hebt.

Maar éérst even langs de huisarts - dat is je eerste stap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een depressie is meer dan een dipje. Het is een toestand van aanhoudende neerslachtigheid en leegte, waardoor je je zonder aanleiding lange tijd slecht voelt en waaronder je persoonlijke en professionele leven ernstig te lijden heeft.

Doen alsof er niets aan de hand is en maar blijven lachen is geen oplossing.
Ik zou zeggen: praat er juist wel over met dierbaren.

Doe de nationale depressietest.
http://www.nationaledepressietest.nl/nl/depressie-zelftest.html

Of deze zelftest depressie
http://www.nationaledepressietest.nl/nl/depressie-zelftest.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt meer op een depressie dan alleen maar ongelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eerst jezelf eens op te peppen met positieve gedachten.. Een mens zit zo snel in een negatieve spiraal.
Lukt dat niet, ga dan eens langs bij je huisarts. Wellicht bied deze hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoelens van verdriet zijn normale emoties welke een ieder van ons gedurende zijn of haar leven in enige vorm mee zal maken. Bij een depressie verhevigen dit soort emoties en beïnvloeden ze het leven van alle dag. Depressiviteit is één van de meest voorkomende geestelijke gezondheidsproblemen en komt bij vrouwen gemiddeld twee keer zo vaak voor als bij mannnen. Soms verdwijnt een depressie spontaan na een aantal dagen of weken, maar soms is professionele hulp nodig. Voor meer info, lees mijn artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als je er al maanden last van hebt maakt het etiketje niet zo uit denk ik - het is sowieso erg! Je zit in een put, waar je hopelijk ook weer uit wilt.

Als je eerst erkenning zoekt in de vorm van een label 'depressie' voordat je het serieuze aandacht geeft: ik vind het op een aantal punten wel zo klinken. Google levert vast een rijtje symptomen met "diagnose depressie". Maar: 'gewoon ongelukkig' is toch minstens net zo erg, wie wil nou dat dat 'gewoon' is..

Ik zou aan de bel trekken bij fysieke mensen om je heen, vertellen dat je je van binnen eenzaam/alleen voelt en je aan het terugtrekken bent. Eventueel via de huisarts gewoon eens een paar gesprekken aangaan met een objectieve luisteraar. En wat telkens weer bewezen verlichting geeft is dagelijks een half uur wandelen - niet efficient van hot naar haar, maar gewoon om het wandelen.

Een masker opzetten is een slimme vaardigheid, en kan echt nodig zijn bijvoorbeeld op het werk. Maar als je hem niet af en toe, namelijk wanneer je dat zelf wil, af kunt zetten of durft te zetten - mag je jezelf toch wel meer aandacht en actie gunnen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig hoorde ik gisteren iemand vertellen dat zij een winterdepressie had, dat dit bij haar was geconstateerd,
Als therapie moest zij in het licht van een daglichtlamp zitten, een uurtje per dag. Misschien is dat bij jou ook aan de orde. Ik hoop voor je dat het nu de zon meer schijnt, snel over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, wat voor een antwoord wil je hebben. Je bent gewoon ongelukkig. zeker niet depressief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo 'zeker'?
Depressie!
Eigen ervaring.
Ga naar naar een arts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
winter duurt echt te lang, kijk even of je je straks na enkele weken lekker weer, toch al beter voelt. Ik trok het ook niet meer de afgelopen weken, heb even een pas op de plaats gedaan en even tijd voor mezelf. Maar het goede weer doet ook al veel goed. Ik laat ook naar de buitenwereld niet veel blijken maar opeens is de batterij toch echt leeg.