Kunnen normale mensen plotseling gek worden?

En waar zou dat dan aan kunnen liggen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Er is een ervelijke aanleg om nooit, snel of heel snel overdreven kwaad te worden, het zit dus heel vaak in de genen Ken je iemand die om bijna niets of zelfs zonder aanleiding zo maar in een cafe op iedereen begint te rammen. De kans is dan groot dat ook zijn vader zo is (zelf meegemaakt) Het is dan een onderdeel van een karakter van iemand. Het zou ook kunnen zijn dat iemand totaal niet tegen drank kan en daardoor totaal gek wordt. Vaak is het ook een opstapeling van gebeurtenissen, tot de bom barst. Nog dramatischer is het als het wordt veroorzaakt door een hersenprobleem In principe kan ons dat allemaal overkomen. Een te kort of een te veel aan bepaalde stoffen in onze hersenen kunnen ook de reden zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja...

Maar dan is er veelal al geruime tijd sprake van een opeenstapeling van allerlei kleinigheden die ineens als één grote bom barst. Heb dit van nabij mogen meemaken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat kan echt ineens gaan, maar vaak is er dan wel echt iets heel heftigs gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er plotseling iets heel ergs gebeurd kan je volgens mij best doorslaan. Maar van iets onzinnigs (bv. als je zakje borrelnootjes leeg is) word je niet zomaar gek. En een heleboel gebeurtenissen achter elkaar is niet plotseling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
iedereen heeft een breekpunt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hele heftige gebeurtenissen kunnen inderdaad binnen een korte tijd lijden tot abnormale gedragingen. Schitzofrenie is hierbij een veel voorkomende kwaal. Dat betreft dus niet alleen achtervolgings waanzin of een persoonlijkheids stoornis. Het kan overigens ook een teken zijn van een hersenvlies ontsteking dus wees alert. Dit kan namelijk dodelijk zijn.

In mijn geval kan zo'n gebeurtenis inderdaad iets te maken hebben met een borrel gerelateerd drankje of hapje of een langduirg gebrek aan intimiteiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals je de vraag stelt ( plotseling gek worden )
dan zal het eerder zo zijn dat er al een geleidelijke gedragsverandering gaande is maar dit kan of zichtbaar zijn voor de buitenwereld of het kan zo zijn dat er door de persoon in kwestie bewust een onderdrukking van die ( mogelijke ) zichtbare symptomen plaatsvindt.
Dus er gaat aan plotseling gek worden een proces aan vooraf ( in hysterie uitbarsten is weer wat anders ).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja: dat kan bijv. liggen aan een ongeluk of aan 't spelen van een extreem gewelddadig spel (is omstreden, weet ik, maar gewoon een kwestie van logisch nadenken) of aan een ander (oorlogs)trauma.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja zeker dat dat kan, er hoeft maar een kleine storing in de hersenen op te treden en je bent plotseling gek. Het gebeurt ook bijvoorbeeld bij mensen met een hersentumor, dan veranderd het gedrag ook vaak radicaal als de tumor gaat groeien en bepaalde gebieden van de hersenen in de knel komen te zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gebeurt mij regelmatig. (als ik mijn omgeving mag geloven)