Wat is het doel van manuele lymfedrainage bij oedeem en wat doet het in het lichaam?

Wat zijn de gevolgen?
Valt het onder alternatieve behandelwijze?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Wat is lymfe en wat houdt het lymfestelsel in?
Net als de bloedbaan waarin bloed circuleert, heeft het lichaam een lymfstelsel waar lymfe doorheen stroomt. Het lymfstelsel ziet er vergelijkbaar uit met het stelsel van de bloedsomloop. In tegenstelling tot de bloedcirculatie is het lymfstelsel alleen een afvoerend systeem. Lymfe bevat ongeveer dezelfde bestanddelen als bloedplasma maar heeft een hogere concentratie eiwitten. Als lichaamsarbeid wordt geleverd, neemt de concentratie eiwitten in het weefsel verder toe.
Wat zijn lymfknopen en lymfklieren?
Op het kruispunt van grote lymfvaten bevinden zich lymfknopen. De lymfknopen liggen dichtbij organen en worden ook wel klieren genoemd. De klieren filteren de lymfe en halen er lichaamsvrede stoffen uit (bacteriën, kankercellen, celresten, etc.). Deze lichaamsvreemde stoffen komen in de bloedbaan terecht doordat het lymfestelsel en de bloedbaan met elkaar in contact staan. Via de bloedbaan worden de lichaamsvreemde stoffen uitgescheiden door het lichaam. In de lymfklieren worden witte bloedcellen gemaakt die een belangrijke rol spelen in het afweersysteem van het lichaam.
Wat is oedeem (zwelling)?
Oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht. Dit uit zich in een gevoel van spanning of stuwing van de huid, pijnlijk of tintelend gevoel en toename van de omvang van het lichaamsdeel.
Vormen van oedeem die behandeld kunnen worden door een oedeemtherapeut
Lymfoedeem
Lymfoedeem ontstaat als er te weinig vocht uit het weefsel wordt afgevoerd, dit kan komen door een verminderde afvoercapaciteit van het lymfesysteem of een te grote aanvoer van vocht, het lymfesysteem kan dan de aanvoer niet aan. Er zijn twee soorten lymfoedeem:
- Primair lymfoedeem: als er een afwijking in het lymfesysteem is die al bij de geboorte aanwezig is.
- Secundair lymfoedeem: als het lymfesysteem door een andere oorzaak is beschadigd, bijvoorbeeld door een trauma, borst(kanker)operatie of bestraling.
Veneus oedeem
Dit ontstaat doordat er een te hoge druk ontstaat in het veneuze gedeelte van de bloedsomloop. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld spataderen of een te hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Als je dit laat doen bij een massagetherapeut die aangesloten is bij een beroepsvereniging kan dit inderdaad vergoed worden als alternatieve geneeswijze uit het aanvullende pakket
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank Moolkeesje.
Het is alleen geen antwoord op mijn vraag ;-) @PoppeSchuitem: bedankt voor je reactie.
Het wordt vergoedt door de verzekering onder fysiotherapie.