Hoe kan een warm mens, plotseling koud zijn?

Ik heb altijd warme handen (winter of zomer), soms zijn mijn voeten wel is koud, maar meestal niet. Maar de laatste week zijn in de ochtend al mijn handen en voeten heel koud (en soms blauw), later in de avond ben ik geheel koud, alsof het 10 graden vriest. Ik heb geen koorts. Maar ben wel misselijk, moe, hoofdpijn, pijn onder mijn ribben en daarnaast hier en daar huiduitslag. Kan iemand mij vertellen wat er tegen te doen is? Want mijn huisarts geeft veelal stress aan en doet niks.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
je bent blijkbaar wel wat ziek, heb je inderdaad stress of slaaptekort of zo?
Ritsuka
9 jaar geleden
en eet je wel genoeg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heeft je huisarts gelijk, maar moet je dan wel even informeren over het verminderen van die stress.
En misschien moet je even een second opinion vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet genoeg (ontbijt, lunch, avondeten en snacks). Laten we het zo zeggen, ik ben slanke dunne den. Eerder een met een gemiddeld aantal jaaringen ;) Desondanks alles blijft mijn bloedsuiker laag. Stress heb ik wel, maar niet zoveel. Dat valt allemaal wel mee. Op het moment zit in onder een dekentje, verwarming hoog en ik heb nog steeds koude voeten en handen. Meestal kan het zelfs vriezen buiten en ik heb kachel handen. En als ik genoeg slaap (niet teveel), dan ben ik nog moe. Zondag was een dag lang de toilet knuffelen. En heb al 2 maanden een koudje.
Ritsuka
9 jaar geleden
Weet je zeker dat het genoeg eten is? Heb je het eens ingevuld in een calculator? Ik heb het ook heel lang koud gehad, bleek dat ik gewoon te weinig eet, ondanks dat ik het gevoel had dat het genoeg was.
Ritsuka
9 jaar geleden
Is je moeheid al eens gecontroleerd?

Antwoorden (1)

Niet zo eenvoudig, en medisch advies langs deze weg is eigenlijk niet echt toegestaan. Maar als je dokter het niet vindt, moet je wel via goeievraag.nl of zo.

Ik ga je een aantal werkwijzen geven om het op te sporen die je dokter (uit tijdsgebrek?) misschien niet kan doen, maar weet altijd dat je meestal op jezelf aangewezen bent.

Je diagnose is verwarrend voor mij in de zin dat je enerzijds zegt dat 'koud aanvoelt'. Dat bestaat uit twee stukken immers:
1. Koud: objectief feitelijk gegeven
2. aanvoelt: subjectief onfeitelijk gegeven

Je zou dus moeten 'meten om te weten' met een koortstermometer of beter nog een drukthermometer die je op een voorwerp en je huid kunt duwen. Dan ga je verder zoals hieronder.

Het verwarmen bij warmbloedige dieren als de mens, verloopt via de bloedsomloop. De aders vertakken zich tot op de huid en beschouw je in deze diagnose als 'het einde', en het pompen zelf start in het hart, dat je als het begin beschouwt (waarna het proces herstart).

Qua debiet van doorstroming geldt bij je hart zowel de hartslag als de dikte van je aorta voor doorvoer. Met verouderen, slibben onze aders ook dicht, waardoor koudere mensen almaar kouder aanvoelen. Dit laatste proces start met onze uiteinden (handen, voeten) maar bij mijn vader het laatste jaar voelde ook zijn knie al koud aan, zeker nadat ze de helft van zijn voet afgezet hadden (in combinatie met erfelijk maar ook door onze levensstijl de positieve kwaal van sterke mensen: jicht).

Koop dus ook een hartslagmeter om te meten.

Verder stel ik je voor dat je voorzichtig gaat zwemmen of sport gaat beoefenen, maar wees voorzichtig, want als het een echt hartprobleem is, kun je bij hard sporten dat net ontdekken door... een hartstilstand (je gaat je hart zwaarder gaan belasten, op korte termijn slecht, op lange termijn net zeer goed; zoals foute voeding op korte termijn interessant en lekker aanvoelt, maar op lange termijn dan weer kwaadaardig is). Bijv. start to run van 5 km bij je dichtsbijzijnde Decatlon.

Meet intussen je hartslag driemaal of viermaal daags op vaste tijdstippen: voor het eten 's morgens vroeg, voor het eten 's avonds en voor het slapen gaan. Als je wil, meet je ook het verschil voor en na je hoofdmaaltijd om te zien hoe je hart reageert op de zware inspanningen die je maag moet leveren (en die je moe maken).

Ik vermoed dat je met deze werkwijze ons op een termijn van één maand toch al meer zult kunnen vertellen en we verder raken.

+j