wat is het verschil tussen meten en toetsten als het gaat over de kwaliteit van zorg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Kwaliteit van zorg kun je bedoelen op verschillende nivo's omdat het woord zorg verschillende betekenissen heeft: 1) de activiteiten mbt een bepaalde cliënt
2) de activiteiten van een instantie, gericht op het functioneren van de medewerkers
3) de activiteiten van de overheid, gericht op het goed functioneren van de partijen in het zorgsysteem

Antwoorden (2)

Bij meten weet je niet van tevoren wat er uit komt.
Bij toetsen controleer je of de werkelijkheid overeenkomt met wat je van tevoren hebt bepaald.
Reddie
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ exact!
Als de kwaliteit van zorg wordt gemeten, dan wordt een poging gedaan om de kwaliteit weer te geven met behulp van een of meerdere maten. Er kan bijv. worden gemeten hoe vaak per maand er gemiddelde contact is met een gekwalificeerde arts, of de waardering van cliënten kan worden gemeten met een enquête.

Als de kwaliteit van zorg wordt getoetst, dan wordt eerst vastgesteld aan welke minimale normen van kwaliteit de zorg moet voldoen. Bijv. er moet minimaal 1 x per week contact zijn met een gekwalificeerde arts. Vervolgens wordt dit gemeten. Als blijkt dat er gemiddeld minder dan 1 x per week contact is met een gekwalificeerde arts, dan is de uitslag van de toetsing dat de kwaliteit van zorg hier beneden de maat is.