waarom hoor je steeds dingen die er niet zijn als je een koptelefoon op hebt ?

als ik bv de koptelefoon op heb en lekker muziek luister.
dan hoor ik om de haverklap de bel de telefoon en de babyfoon. terwijl er niks is. hihi
best irritant

14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het ook ja :/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het vroeger een keer op een oude radio. Ik hoorde allerlei stemmetjes. Misschien een piraatzender?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar, zo hoor ik in de auto met de muziek aan (zelfs zacht) vaak een sirene, die er ook niet is..

Het beste antwoord

ik denk dat het komt omdat je weet dat je naar muziek luistert, en je weet dat als er nu aangebeld word, of de babyfoon gaat, dat je het zou kunnen missen. En onbewust ga je in je hersenen die signalen proberen te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je je aandacht ergens op wil richten zijn omgevingsfactoren die anders niet opvallen altijd storend.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het kan ook zijn dat je een lichte gehoorbeschadiging hebt opgelopen waardoor klanken van de muziek door je hersens worden geïnterpreteerd als b.v. de telefoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volume te laag ingesteld, andere verklaring is er niet, of je vangt een trilling op.

Toegevoegd na 15 minuten:
Waarmee ik zeg dat mensen ook door de huid kunnen horen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het punt is toch niet dat de vraagsteller die geluiden hoort, maar dat de vraagsteller die geluiden hoort terwijl ze er niet zijn. De deurbel gaat niet, de telefoon rinkelt niet, de babyfoon vangt niets op, en toch hoort ze die dingen.
Als je je 100% concentreert op de muziek dan hoor je dat niet. Als je in gedachten bezig bent met andere dingen dan muziek luisteren, dan raak je afgeleid en een kleine bel in de muziek kan al de melkman aan de deur betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat je onbewust in de muziek bepaalde tonen hoort die dezelfde frequentie hebben als bijvoorbeeld je deurbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn de hele hoge tonen die de koptelefoon kan maken die je in verwarring brengen... Die zijn namelijk heel richtingsgevoelig in de oren... Het is allemaal omdat je afgesloten bent van de buitenwereld dat je alert blijft op geluiden buitenaf... En als je alert bent daarop, dan ga je ze ook horen op den duur...