Ik denk het niet. Want een fysiotherapeut moet het altijd terug koppelen aan je huisarts en zou dan het advies aan de huisarts geven om je door te verwijzen naar een andere specialist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, een fysiotherapeut mag niet doorverwijzen naar een specialist. Ze dienen je naar de huisarts te sturen voor de verwijzing (ze zouden de inschatting wel kunnen doen, maar mag niet van de verzekeringen).

Sinds een aantal jaar (ik dacht 2008) is er DTF (Directe Toegang Fysiotherapeuten). Dat wil zeggen dat je direct bij de Fysio mag binnen stappen, zonder dat je bij een huisarts bent geweest. Een huisarts hoeft dus niet altijd op de hoogte te zijn en hierdoor heeft de fysiotherapeut dus behoorlijk wat verantwoordelijkheid erbij gekregen (overigens zonder dat ze hiervoor extra financieel beloond worden, sterker nog, de vergoedingen zijn naar beneden gegaan).

Wanneer je bij een specialist bent geweest en door die specialist naar een fysiotherapeut gezonden, mag de fysio na of tijdens de behandeling je weer terug sturen naar een specialist. Dit gaat meestal in overleg met zowel de patient / client en de specialist. Officieel moet er dan ook een brief naar de huisarts gestuurd worden, maar zeker met privacy gevoelige onderwerpen (denk bijv aan misbruik en dat soort dingen) doet de fysiotherapeut daar heel voorzichtig mee (als je een goede hebt althans).

Toegevoegd na 6 uur:
Herstel, DTF is vanaf 1 januari 2006
Thecis
9 jaar geleden
Normaal gesproken niet: sinds de DTF (directe toegankelijkheid fysiotherapie) kun je wel zonder verwijzing bij de fysiotherapeut in de eerste lijn terecht, maar de huisarts vervult nog altijd de poortwachtersfunctie voor de tweede lijn. Een specialist werkt in de tweede lijn, en de enige manier om van de eerste lijn (fysiotherapeut, huisarts, ergotherapeut, diëtist, eerstelijns psycholoog) naar de tweede lijn (bijvoorbeeld: ziekenhuis) te komen, is via de huisarts. En in sommige gevallen tegenwoordig de bedrijfsarts.

In de praktijk zijn daar wel uitzonderingen op. Er zijn fysiotherapeuten die in de eerste lijn samenwerken met specialisten in de tweede lijn. Vaak zijn dat dan gespecialiseerde fysiotherapeuten die samen met een ziekenhuis in de regio bepaalde protocollen hanteren waardoor zorg voor hun patiëntendoelgroep sneller in gang gezet kan worden. In die gevallen is het soms mogelijk dat je binnenkomt bij de fysiotherapeut (eventueel zonder verwijzing, want DTF) en dat die volgens een bepaald protocol onderzoeken regelt in het ziekenhuis die normaal alleen door een arts aangevraagd kunnen worden. Vaak houden die fysiotherapeuten dan spreekuur samen met een specialist (denk aan een handfysiotherapeut die samenwerkt met een handchirurg) of werken ze in elk geval (deels) onder één dak.

Wat ik hierboven beschrijf zijn echter de uitzonderingen op de regel, want een 'gewone' fysiotherapeut in de eerste lijn kan niet doorverwijzen naar een specialist. Normaal gesproken zul je dan eerst weer naar je huisarts moeten. Wat ook zinvol is trouwens, want als je naar een specialist zou kunnen zonder dat je huisarts daar überhaupt van weet, kan de huisarts zijn of haar werk niet meer goed doen. Dat is toch al een probleem wanneer een patiënt van de ene naar de andere specialist wordt verwezen en de huisarts niet meer weet wat er allemaal gebeurd is: er is dan niemand meer die echt het totaaloverzicht houdt, en dat komt de patiënt uiteindelijk niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Goede inhoud.
Een aantal andere combinaties van fysio's met specialisten:
- bewegingstherapeut in een revalidatiecentrum
- Bekkenfysiotherapeut en gyneacologen en soms ook psychologen
- Kinder(bekken)fysiotherapeuten en kinderartsen Tegenwoordig zijn er nog wel veel mensen die algemeen fysiotherapeut zijn, maar de trend is toch wel dat je minstens 1 specialisatie moet hebben om je te profileren.