Werkt inname van vitamine d3 (cholecalciferol) verhogend voor je cholesterolgehalte?

Ik kreeg door de dermatoloog "Vitamine d (ergocalciferol)" voorgeschreven, maar kreeg cholecalciferol (d3) van de apotheek. Toen ik vroeg wat d3 betekende zei het meisje dat dat niet belangrijk is. Thuis heb ik het natuurlijk nagezocht. Vitamine d2 is ergocalciferol en d3 is cholecalciferol. D3 schijnt 3-10 keer beter te werken dan d2. Nu weet ik niet meer of de voorgeschreven dosering wel klopt. Bij navraag bij de dermatoloog verwijst hij me door naar de apotheek. De apotheek zei dat ze het uit moesten zoeken, dat dat veel werk is en dat ze me terug zouden bellen. Natuurlijk niet gebeurd. Wie kan hier iets over zeggen?

Nog iets: d3 is van dierlijk materiaal gemaakt en d2 van plantaardig materiaal. Vitamine d is in water oplosbaar vet. Ik heb een verhoogd cholesterolgehalte waar ik (nog) geen medicijnen voor hoef te hebben, maar dat ik via een ander voedselpatroon kan proberen te verlagen. Dat gaat natuurlijk niet zo snel. Gaat mijn cholesterolgehalte nu weer omhoog door de cholecalciferol (d3)? Ik heb een behoorlijke dosis voorgeschreven gekregen en daar zit ik helemaal niet op te wachten! Lijkt me zelfs gevaarlijk voor mensen met een zwaarder verhoogd cholesterolgehalte. Ik kan het antwoord zelf niet vinden en ben een leek op dit gebied. Wie weet dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vitamine D3 is de vorm van vitamine D die het meest wordt voorschreven; je lichaam zet de verschillende vitamine D vormen zelf in elkaar om, waar nodig. De ADH is 2.5-10 microgram (1 microgram = 1/1000 deel van een gram): veel minder dus dan de hoeveelheid suiker of vet. Verder: 10 microgram = 400 IU. Bij tekorten is het overigens normaal om (veel) meer vitamine D3 voor te schrijven, tot wel 90.000 IU in één keer. Belangrijk als je (veel) bijslikt is om over enkele weken je bloed te laten controleren of je niet te hoog of nog te laagz it.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100