Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt inname van vitamine d3 (cholecalciferol) verhogend voor je cholesterolgehalte?

Ik kreeg door de dermatoloog "Vitamine d (ergocalciferol)" voorgeschreven, maar kreeg cholecalciferol (d3) van de apotheek. Toen ik vroeg wat d3 betekende zei het meisje dat dat niet belangrijk is. Thuis heb ik het natuurlijk nagezocht. Vitamine d2 is ergocalciferol en d3 is cholecalciferol. D3 schijnt 3-10 keer beter te werken dan d2. Nu weet ik niet meer of de voorgeschreven dosering wel klopt. Bij navraag bij de dermatoloog verwijst hij me door naar de apotheek. De apotheek zei dat ze het uit moesten zoeken, dat dat veel werk is en dat ze me terug zouden bellen. Natuurlijk niet gebeurd. Wie kan hier iets over zeggen?

Nog iets: d3 is van dierlijk materiaal gemaakt en d2 van plantaardig materiaal. Vitamine d is in water oplosbaar vet. Ik heb een verhoogd cholesterolgehalte waar ik (nog) geen medicijnen voor hoef te hebben, maar dat ik via een ander voedselpatroon kan proberen te verlagen. Dat gaat natuurlijk niet zo snel. Gaat mijn cholesterolgehalte nu weer omhoog door de cholecalciferol (d3)? Ik heb een behoorlijke dosis voorgeschreven gekregen en daar zit ik helemaal niet op te wachten! Lijkt me zelfs gevaarlijk voor mensen met een zwaarder verhoogd cholesterolgehalte. Ik kan het antwoord zelf niet vinden en ben een leek op dit gebied. Wie weet dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom denkt je dat d3 en cholesterol iets met elkaar te maken hebben? Hoog cholesterol komt vooral door suiker. (en andere koolhydraten)
Ritsuka
11 jaar geleden
vitamine D3 heeft volgens mij niets met cholesterol te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Jackd, omdat dierlijk vet cholesterolverhogend werkt (vlees maar ook koekjes, chocola, caramel,ontbijtkoek, slagroom en alles waar boter of vette melk in zit). Vitamine D3 (cholecalciferol) wordt gehaald uit dierlijk materiaal en is in water oplosbaar vet, vandaar. Suikers worden gevormd uit koolhydraten (poly- en monosachariden) en jagen je insulinepomp aan, maar hebben volgens mij niets met vervetting van je aderen of hoog cholesterolgehalte te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, nog een aanvulling op mijn vorige reactie: als je tevéél koolhydraten binnenkrijgt dan verbruikt het lichaam de daaruit verkregen (monosacchariden = suiker dat het lichaam verbrandt om te functioneren) niet meer en dan wordt het opgeslagen in je vetreserves. Hoe het teveel aan suiker uiteindelijk opgeslagen wordt in je vetreserves weet ik ook niet. Ingewikkelde scheikundige processen in je lichaam. Maar op zich zijn koolhydraten volgens mij niet cholesterolverhogend. Uiteindelijk wel als je er méér van inneemt dan je verbruikt.
tinus1969
11 jaar geleden
Koolhydraten zijn cholesterolverhogend omdat je lever cholesterol maakt van overtollige suikers die in je lever worden opgeslagen. Vet wordt niet/nauwelijks in je lever opgeslagen (de details zijn wat ingewikkelder maar dit is de basis). Mensen die minder suiker gaan eten, krijgen meestal een lager cholesterol; vet hefet geen effect op je cholesterolgehalte.
Ritsuka
11 jaar geleden
niet bij teveel koolhydraten, maar bij teveel KCAL. als je dus meer eet dan je nodig hebt. En dan kan die bron koolhydraten, vetten of eiwitten zijn, dat maakt helemaal niets uit.
Er zijn bevolkingsgroepen die prima leven op een hoog percentage koolhydraten zonder dik te worden, omdat ze actief zijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
zorgen dat je gewicht goed is en dat je voldoende beweegt is trouwens ook heel goed voor je cholesterol/
tinus1969
11 jaar geleden
@Ritsuka; teveel koolhydraten. Atkinsen zorgt voor een lager cholesterol. Biochemich is dat logisch: Je lever slaat glucose op als glycogeen. Zodra je lever 'vol' zit, moet er iets met al die glucose gebeuren. Het meeste wordt omgezet in vet, maar een deel in cholesterol. Vet heeft dit effect niet; ten eerste omdat vetoverschotten vooral elders in het lichama opgeslagen worden. Ten tweede, omdat ketose cholesterolsynthese remt. Cholesterol wordt namelijk gemaakt van HMG-CoA. Normaalgesproken wordt HMG-CoA helemaal niet omgezet in cholesterol; het wordt van de lever via bloed naar de hersenen getransporteerd -tenzij er zoveel glucose is, dat hersenen glucose ipv HMG-CoA gebruiken als brandstof. Een hoog cholesterol is dus ene teken van een suikeroverschot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenesis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga nu "rare" dingen zeggen:
Verzadigd dierlijk vet (van goeie bronnen) is het beste wat je kan eten om je cholesterol op een goed niveau te krijgen.
(rauwe) boeren melk en kaas, echte roomboter, niervet, ei, spek, enzovoorts. Ik ken persoonlijk mensen die van slechte waardes naar goeie waardes zijn gegaan op zo'n voedingspatroon,
via forums ken ik mensen die klachten hadden en extremer gaan en artsen versteld doen staan dat ze (veel) roomboter eten en zeer goeie waardes hebben gekregen. ps. ze vallen nog af ook. (als ze overgewicht hadden) http://www.voedingisgezondheid.nl/Cholesterol_gezonde_vetten.html
tinus1969
11 jaar geleden
@Jackd, wat je zegt helemaal niet raar: Zie dit historische artikel (laat uitgewerkt in twee doortimmerde boeken): http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"raar" staat dan ook niet voor niks tussen aanhalingstekens.
Ik bedoel daar mee dat het voor velen raar overkomt, omdat de onwaarheden over vet zo diep zitten. Overigens zitten er grote verschillen in vetten.
De vetten in koekjes zijn vaak plantaardige onverzadigde vetten die door verhitten deels omgezet zijn in transvetten. (dat wil je juist weer niet binnen krijgen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle, zeer leerzame, reacties. Het zijn discussies/standpunten waar je lang over kan praten. Bere-interessant. Ik kan ze inhoudelijk goed volgen en zit hier regelmatig zelf over te lezen. Tinus legt kort en goed uit hoe overtollige suikers die uit koolhydraten komen uiteindelijk via processen in de lever in de vetreserves worden opgeslagen. Ik ben 53 jaar, doe aan hardlopen, skaten, fietsen, ben 1.76 en 62 kg dus slank. Ik eet redelijk gezond, van alles wat. Vette vis, vlees, kip, vegetarisch en dan is de week alweer rond. Verder hou ik van bonen, groenten, fruit, eet basismuesli met melk, kwark, yoghurt. Elke dag wat noten (waloten of amandelen). Natuurlijk eet ik ook wel koek of chocolade, maar niet zoveel. Ik verbruik wat ik eet. Ik hou mijn hele leven al niet van boter of margarine (toegevoegd vit.d!) en hoef dat van mezelf niet te eten. Ik weet dat ieder onder "gezond" iets anders kan verstaan. Ik ken de paleo-aanhangers, ken steeds meer mensen die geen koolhydraten eten, Atkins, protheïne (eiwit)dieet etcetera en denk eens aan alle dieten die de afgelopen decennia de revu gepasseerd zijn (brooddieet, wijndieet). Ik hou mijn eigen voedingspatroon aan en respecteer dat van anderen die er bewust mee bezig zijn. .
Ritsuka
11 jaar geleden
Heel goed dat je je eigen ding aanhoud, wat voor jou werkt, in plaats van zomaar vanalles volgen wat geadverteerd word. Met een paar aanpassingen kun je vast je cholesterol wel beter krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, thx. In mijn (slanke) familie komt erfelijk bepaald, verhoogd cholesterol voor. Ik kom helaas op een leeftijd dat dit kan gaan spelen. Wil nog niet aan de pillen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hé Jackd, wat je zegt over verzadigde dierlijke vetten klinkt inderdaad raar. Of het waar is? Volgens de huidige theorieën niet. Zie link van Tinus. Maar pioniers in de wetenschap zijn vaak helemaal niet welkom met hun nieuwe therieën die een hoop opgedane kennis overhoop gooien. De hele LDL en HDL cholesteroltheorie wordt ook steeds meer tegengesproken. Ik hou me wat dierlijke vetten en LDL en HDL betreft nog maar vast aan de gangbare kennis.
tinus1969
11 jaar geleden
@Eveline; als in je familie familiare hypercholesterolemie voorkomt, dan moet je daarmee naar een arts. Het heeft niet/nauwelijks zin om met dieet cholesterol te verlagen, omdat je lichaam veel meer cholesterol kan maken dan je normaal gesproken eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is waar en het geldt voor iedereen.
(het gaat natuurlijk in combi met het weglaten van troep) Wat voeding betreft zijn er geen verschillen, alleen slecht werkende organen, waardoor goeie voeding (nog) niet werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@tinus1969: kwaad kan het ook niet.
Utrecht
11 jaar geleden
Vitamine D3 is inderdaad doorgaans van dierlijke oorsprong. Het wordt opgezuiverd uit....schapenwol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tinus en Jack, het klopt wat jullie zeggen, helaas. In 2009 en 2013 is mijn cholesterol gecontroleerd. LDL in 2013 5.7 mmol/l en HDL 3,4. Ratio is 2,7 dus valt binnen de grenzen..De huisarts vond het nog niet alarmerend en vond ook dat het niet aan mijn eetgedrag en levenswijze kon liggen maar wilde toch dat ik naar een dietist ging. Ik probeer eerst zelf wat ik kan doen. Ik weet niet hoe het gaat lopen, maar ik hou het in de gaten. Trouwens, bij elke familie-aangelegenheid waarschuwen mijn ooms en tantes (tachtigers!) mij en mijn broers en zus dat we pillen moeten gaan slikken. Mijn vader is op 52-jarige leeftijd aan een hartinfarct overleden, maar zou met goeie medicijnen misshien nog geleefd kunnen hebben. Tjonge, en dit allemaal n.a.v. mijn vraag over vitamine d supplement. Hoe meer ik lees (Utrecht, inderdaad: vet van schapenwol) hoe meer beren op de weg ik zie. Zoveel dingen binnen het menselijk lichaam grijpen in elkaar. Het is heel leuk te ervaren dat er betrokken lezers zijn.
tinus1969
11 jaar geleden
Is je totaal cholesterol 5.7? Of is je totaal cholesterol 5.7+3.4 = 9.1? Met een totaalcholesterol van 9.1 zou ik niet te lang aanrommelen met diëten -het is namelijk wel gewoon te hoog.
tinus1969
11 jaar geleden
Waarom krijg je eigenlijk die vitamine D?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon opeten die beren, niks mis met wild. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben een weekje offline geweest. Ik heb eindelijk bericht van de apotheek gehad. Vit d supplement cholecalciferol is niet cholesterolverhogend. Dan weten jullie dit ook meteen. Verder zoveel mogelijk Vit d bijtanken in de zon en voor >50 jaar is het advies sowieso wat extra aanvulling. Bedankt voor alle reacties,

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Vitamine D3 is de vorm van vitamine D die het meest wordt voorschreven; je lichaam zet de verschillende vitamine D vormen zelf in elkaar om, waar nodig. De ADH is 2.5-10 microgram (1 microgram = 1/1000 deel van een gram): veel minder dus dan de hoeveelheid suiker of vet. Verder: 10 microgram = 400 IU.
Bij tekorten is het overigens normaal om (veel) meer vitamine D3 voor te schrijven, tot wel 90.000 IU in één keer. Belangrijk als je (veel) bijslikt is om over enkele weken je bloed te laten controleren of je niet te hoog of nog te laagz it.
(Lees meer...)
tinus1969
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
(ik zet dit hier even neer omdat het anders bij de reacties onoverzichtelijk wordt) Vit d heeft magnesium nodig.
Bij een hoge inname van vit d kan een magnesium tekort ontstaat, vooral omdat magnesium inname meestal toch al te laag is.
De vit d heeft dan nauwelijks werking en je zou zelfs klachten kunnen krijgen, dit komt dan niet door de vit d maar door een tekort aan magnesium.
(als je magnesium gaat nemen neem dan geen magnesium-oxide maar bijvoorbeeld -citraat)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, Jackd, heb ook over vit d en magnesium gelezen. Tinus, ik moet 1x per week 1 ml (50000 IE) innemen, gedurende 9 weken. Daarna weer bloed prikken.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing