Waarom is er wel een prik tegen baarmoederhalskanker en tegen andere vormen van kanker niks?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

'Baarmoederhalskanker of 'cervixcarcinoom' is een van de weinige vormen van kanker die in vrijwel alle gevallen veroorzaakt wordt door een virus, te weten HPV (Humaan papillomavirus).'

Virusbesmettingen zijn met een vaccin te bestrijden. Daarbij is het nog niet zeker of dit vaccin ook echt effectief is:

'Deze inenting van het HPV-vaccin is niet verplicht. Het is niet bewezen dat de kans op het ontwikkelen van baarmoederhalskanker verder verminderd. Zo ook zijn de bijwerkingen op langere termijn niet bekend. De vaccinatie is vanaf 2009 opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma en bedoeld voor 12-jarige meisjes. In verband met de pandemie van de Mexicaanse griep, is deze vaccinatie uitgesteld tot voorjaar 2010.'

Conclusie: Er is een inenting tegen deze vorm van kanker, omdat deze vooral wordt veroorzaakt door een virus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit soort kanker door een virus komt en daar hebben ze een middel voor gevonden om te voorkomen dat virus te verspreiden en ziek van te worden. Ik heb gehoord dat ze misschien mannen ook willen inenten omdat ze het virus wel kunnen dragen en door kunnen geven via geslachtgemeenschap. Ze kunnen er echter niet ziek van worden;-)

Verder zijn ze nog niet zo ver ontwikkeld dat een inenting tegen andere vormen van kanker hebben gevonden.