Wat kan ik het beste gebruiken als ik ongesteld ben en lang in de bus moet zitten?

Ik ga binnenkort naar Londen met school, en als het goed is word ik dan ongesteld. ik moet heel lang met de bus en dat vind ik dan niet zo fijn. Ik las iets over de pil ofzo dat je dan niet ongesteld word < maar ik ben nog best jong en gebruik de pil nog niet. kan ik op een of andere manier voorkomen dat ik ongesteld word zo nee wat kan ik dan het beste gebruiken, het liefst geen tampons want die vind ik niet lekker zitten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

De pil gaan gebruiken omdat je niet ongesteld wilt worden tijdens een busreis naar Londen zou ook niet goed zijn. Je neemt dan hormonen in, en het duurt vaak ook wel een tijdje voordat je in een vast ritme zit met een pil die bij jouw lichaam past.

Ik zou zeggen: doe gewoon alvast een maandverband in, ook als je nog niet ongesteld bent voordat de busreis begint. Mocht het beginnen tijdens de busreis, dan ben je beschermd. De bus zal altijd om de paar uur stoppen bij bijv. een tankstation en dan kun je altijd even checken of het is begonnen. Is dat zo, dan doe je natuurlijk een schone maandverband in.

Als je echt bang bent voor doorlekken, kun je ook voor 100% zekerheid tijdens de busreis speciaal verband kopen, dat eigenlijk bedoeld is voor mensen met incontinentieproblemen (kunnen hun plas niet ophouden). Je kunt het kopen bij bijna alle drogisterijen. Hier voorbeelden van merken: http://www.beslist.nl/products/gezond_mooi/gezond_mooi_561582_572095/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik last had van incontinentie had ik juist het probleem dat incomateriaal menstruatiebloed niet goed opneemt. Als je echt slips of broekjes gaat dragen dan houdt het anti-doorlekmateriaal het uiteindelijk wel tegen, maar dan heb je plakkend en broeiend menstruatiebloed dat dus niet goed in het materiaal wordt opgenomen verdeeld over je hele kont zitten. Ik weet niet wat jouw ervaring is en welk type of merk je dan gebruikt, maar ik vond het helemaal niets. Tampons trouwens evengoed niet; die krengen zuigen zich van onderaf vol met urine als je zo incontinent bent als ik was. Als je heftig ongesteld bent kun je beter een combi van tampons en maandverband gebruiken, of eventueel een maandverband speciaal voor de nacht. Die zijn groter en zijn speciaal ontworpen om menstruatiebloed op te nemen en iets langer gedragen te worden dan standaard maandverband.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik ben dat helemaal met je eens. Ik zou het dragen van incontentie-materiaal ook zeker niet zien als standaard-oplossing tegen doorlekken. Ik bedoelde het echt alleen voor deze ene keer, als noodoplossing voor als je nu echt heel bang bent om door te lekken tijdens een eenmalige busreis met school. Maar speciaal, dikker maandverband voor de nacht of voor na de bevalling kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het plastic in die dingen houdt het inderdaad wel tegen uiteindelijk, maar je zult je onderweg ook niet gemakkelijk kunnen wassen. Als ik er nog aan denk waar dat spul allemaal gaat zitten met inco-materiaal.. iew. Bij zowel lichte menstruatie als lichte incontinentie is het redelijk uitwisselbaar hoor, maar maandverband werkt niet voor zwaardere incontinentie en inco-materiaal niet bij zwaarder bloedverlies. Kraamverband is dan inderdaad een betere tip voor een noodoplossing, daar had ik zo nog niet aan gedacht. Dat is in elk geval ontworpen om bloed en slijm op te nemen, blijkbaar vraagt dat toch om andere materialen dan opvangmateriaal voor urine. Als noodoplossing werkt het vast prima. Maar persoonlijk zou ik iemand die zo hevig ongesteld is dat zoiets noodzakelijk is, denk ik toch eerder aanraden om dan toch aan de pil te gaan of de menstruatie te verschuiven met een middel als Primolut.
Als een tampon juist is ingebracht, voel je hem niet zitten. Als jij er last van hebt, zit hij waarschijnlijk niet diep genoeg. Als je geen tampons wílt gebruiken is dat prima, maar als je ze niet gebruikt omdat je ze niet prettig vindt zitten terwijl je ze wel zou willen gebruiken als dat niet het geval was, is het misschien de moeite waard om nog eens te oefenen met het inbrengen van tampons.

Als het lukt, is een tampon of een combinatie van tampons met maandverband een goede mogelijkheid voor tijdens een lange reis. Wil je geen tampons gebruiken, kijk dan eens goed naar de verschillende soorten maandverband en kies iets wat het best past bij de hoeveelheid bloed die je verliest en het best blijft zitten. Als je bang bent voor doorlekken, zou je een speciaal maandverband voor de nacht kunnen gebruiken. Die zijn wat groter en nemen meer op, én zijn er voor gemaakt om wat langer gedragen te worden dan een normaal maandverband. Je keus voor ondergoed maakt ook uit trouwens: je slip moet immers het maandverband op z'n plaats houden. Naast tampons en maandverband heb je nog allerlei menstruatiecups. Die hoef je veel minder vaak te wisselen dan tampons of maandverband. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat als je tampons niet prettig vindt, dit ook niet werkt voor jou. Bovendien vergt het gebruik veel meer oefening.

Wat je ook gebruikt tijdens je menstruatie, je zult hoe dan ook af en toe moeten verschonen. Maar tenzij je heel hevig menstrueert, is dat helemaal niet zo'n probleem. De meeste vrouwen moeten minimaal elke 2-3 uur een keer naar de WC om te plassen, en vaak is het voldoende als je dan je verband (of tampon) wisselt. Bij een busreis zullen regelmatig plasstops worden gehouden en waarschijnlijk zijn die voldoende. Je zult echt niet de enige zijn in de groep die ongesteld is tijdens de reis, en bij het plannen van stops moet er nu eenmaal rekening worden gehouden met dit soort dingen (en met mensen die een kleine blaas hebben, of stijf worden bij lang stilzitten, et cetera).

Behalve deze opties is er naast de pil nog een andere mogelijkheid om je menstruatie uit te stellen: Primolut. Dat is een medicijn dat je kortdurend gebruikt, 10-14 dagen, te beginnen drie dagen voor de verwachte menstruatie. Je huisarts kan het eventueel voorschrijven. Als je erg hevig ongesteld bent of als je veel (pijn)klachten hebt tijdens je menstruatie, is dat misschien prettiger. Hoewel het geen garantie is: elk lichaam reageert anders op dergelijke middelen.