Is er verschil tussen "roos" en gewoon een "hele droge schilferige huid" hebben?

Ik vraag het me af omdat ik soms wel en soms geen schilfers heb... en omdat ik me afvroeg of er dan verschil zit in de behandeling.

De antiroosshampoos zijn voor mij tot nu toe te agressief gebleken. Tis net alsof ik dan een bijtend zuur op mijn hoofd smeer....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Roos wordt vaak verward met een schilferige hoofdhuid, maar is toch iets anders. Roos kenmerkt zich naast de kleine huidschilfertjes namelijk ook door en vettige glans en kan worden veroorzaakt door een slecht
voedingspatroon en een trage spijsvertering. Hormonale wisselingen en ontstekingen kunnen leiden tot een verhoogde celvernieuwing op de hoofdhuid en in sommige gevallen is een schimmel de boosdoener. Bij een lichtere vorm van roos zijn de schilfers wit en droog. Ze hechten zich slechts losjes aan de hoofdhuid, meestal bij de haarwortels Bij ernstiger vormen wordt de huid rood en gaat jeuken. Ook ontstekingen kunnen dan voorkomen. De schilfers beperken zich dan niet tot de haarwortels, maar verspreiden zich door het hele haar.

Een schilferige hoofdhuid is meestal een neveneffect van stress, gebrek aan huidsmeer, agressieve shampoos, seizoensveranderingen of een allergie.

Dan heb je ook nog het zogenaamde seborroïsch eczeem. Dit komt alleen voor op de behaarde huid. Ook hier zijn de gevolgen meestal erger bij stress en in de winter. De milde vorm hiervan zijn droge of vettige schilfers die jeuken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat is het?
Roos is een vorm van eczeem op het behaarde hoofd. Het betreft een variant van seborrhoïsch eczeem, dat ook elders op het lichaam kan voorkomen. Talloze mensen hebben last van roos. Er is sprake van een lichte ontsteking van het behaarde hoofd, waardoor de hoofdhuid gaat schilferen en jeuken.
Hoe ontstaat het?
Roos is een vorm van eczeem dat ten dele wordt veroorzaakt door een gistinfectie van het behaarde hoofd. De gist heet officieel Pityrosporon ovale. Bij mensen zónder roos komt de gist ook voor, maar veel minder dan bij mensen mét roos. Het is onderzocht dat mensen met roos gemiddeld 922.000 gist-organismen per vierkante centimeter hoofdhuid bij zich dragen!

Wie kan het krijgen?
Roos komt veel voor en mannen en vrouwen van alle leeftijden kunnen het krijgen.

Hoe wordt het behandeld?
Het bestrijden van de gisten kan een sterke verbetering van het eczeem opleveren, waardoor de roos (vrijwel) helemaal verdwijnt.
Er zijn speciale anti-roos shampoos die het probleem wel onder controle kunnen houden. Ketoconazolshampoo is een product om de pityrosporon gist zelf uit te schakelen. Bij aanhoudende jeuk kan soms ook tijdelijk een corticosteroïd-houdende lotion worden voorgeschreven.

Wat zijn de vooruitzichten?
Het is helaas niet mogelijk de gist voor eens en voor altijd uit te bannen. Vaak komt enige tijd na het staken van de therapie de roos weer geleidelijk terug. Wanneer de ‘roos’ in het geheel niet reageert op de behandeling, of wanneer er sprake is van schilfering op een scherp begrensde plek op het behaarde hoofd is er wellicht sprake van een vorm van psoriasis in plaats van een seborrhoïsch eczeem. Aangezien bij psoriasis een iets andere behandeling op zijn plaats is, is het van belang dit onderscheid te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
probeer een ander schampoo ik gebruikte eerst head en shoulders en dat werkte bij mij ook niet toen ben ik overgestapt op een ander merk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer met de huisarts e/o dermatoloog te kijken wat voor huid je precies hebt. ook voor je hoofdhuid.