Wat moet ik doen als mijn vriend een periodieke explosieve aanval krijgt?

Als ik bij mijn vriend ben , krijgt hij soms zo'n aanval. Hij scheld me dan helemaal uit ! In zo'n situatie wil ik graag dat hij kalm wordt. Na die aanval heeft hij heel veel spijt , erg zielig om te zien ! Hij heeft pillen ,hij neemt ze alleen niet. Wat moet ik doen om hem kalm te krijgen?

10 jaar geleden
1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat voor pillen? Wie heeft dit voorgeschreven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk eigenlijk dat je wel weet dat dit helemaal niet goed klinkt. Je houdt waarschijnlijk veel van je vriend en wilt hem helpen, maar je voelt dat het de verkeerde kant opgaat, mogelijk loop je zelfs risico's voor je eigen veiligheid.... Dat je vriend zijn pillen niet neemt, klinkt wat mij betreft erg verontrustend. Je zegt niet of hij de pillen gebruikt tegen de 'aanvallen' of dat de pillen ergens anders tegen zijn. Maar in elk geval slaat je vriend het advies van een arts (die de pillen heeft voorgeschreven) dus in de wind, en hoewel hij achteraf spijt heeft, neemt hij die pillen niet en krijg jij dus die woedeaanvallen over je heen. Sorry, misschien heeft je vriend dus echt veel spijt achteraf, maar hij neemt nog steeds niet echt de verantwoordelijkheid ervoor. Anders zou hij de pillen alsnog gaan nemen om ervoor te zorgen dat hij jou dit niet weer zomaar aandoet. Misschien krijg je een goede tip van iemand hier om hem kalm te krijgen, maar het betekent dan dat jij de verantwoordelijkheid neemt voor zijn gedrag. Hij moet juist leren om deze verantwoordelijkheid zelf aan te gaan, anders vrees ik dat het van kwaad tot erger kan worden.... Veel sterkte!
syl282
10 jaar geleden
Ik heb geen idee , ik zeg nu wel pillen maar het kan ook zo zijn dat het wat anders is . Hij heeft het weggegooit @ritsuka
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat klinkt in elk geval niet goed, dat hij mogelijke voorgeschreven medicatie weggooid.
syl282
10 jaar geleden
Ik ben er ook niet blij mee! :) @ritkus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat (ook) om jouw veiligheid, dus moet je in elk geval proberen erachter te komen hoe het zit met die medicatie en waarom de arts het had voorgeschreven (waartegen het dan was). Als je vriend het niet (meer) weet, kan hij het navragen bij de arts (vraag hem dit vooral na een aanval, wanneer hij zo'n spijt heeft, dan heb je de meeste kans dat hij het ook gaat doen...!).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me op zich wel voorstellen dat hij zijn medicatie niet wil nemen. Sommige medicatie hebben continu vervelende bijwerkingen, dus ik snap het wel als dat bij hem het geval is en hij daar geen zin in heeft. Maar hij kan ze pas weglaten op het moment dat er een goed alternatief is, iets anders dat zorgt dat hij zichzelf in bedwang kan houden.
Krijgt hij naast de medicijnen nog een andere behandeling, zoals therapie, hier voor? Zonee, dan zou hij met zijn huisarts kunnen bespreken of hij doorverwezen kan worden hiervoor, misschien kan bepaalde therapie zorgen dat hij (maar ik ken zijn situatie natuurlijk niet, het zou kunnen dat in zijn situatie medicijnen echt onmisbaar zijn).
Ook zou hij, als het gaat om de bijwerkingen, terug kunnen gaan naar de behandelaar die ze voorgeschreven heeft, om te overleggen of het zin heeft om andere medicijnen te proberen. Soms zijn er andere medicijnen die ook helpen, maar minder bijwerkingen hebben, dit kan per persoon verschillen. Verder zou je kunnen vragen of, als hij onder behandeling is, jij een keer mee zou mogen om met zijn behandelaar te praten.
Het is absoluut niet jouw verantwoordelijkheid om hem kalm te houden of kalm te krijgen, maar uit veiligheidsoogpunt kan het wel verstandig zijn als jij weet welke dingen het bij hem erger of minder erg maken. Nogmaals, het is niet jouw schuld als hij zo ontzettend boos wordt en het is niet jouw taak om hem rustig te houden, ik bedoel het alleen als veiligheidsmaatregelen.

Antwoorden (4)

Niets, zijn verantwoordelijkheid. Jou verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Dus weggaan als hij zo doet.
Nog verstandiger lijkt mij om helemaal weg te blijven, maar dat is jouw keuze

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder: je bent niet zijn moeder, verzorgster of controleur . Dus ga die taak niet op je nemen
anneliez
10 jaar geleden
Als hij een enigszins stabiele en normale relatie wil hebben zou hij er alles aan moeten doen om te voorkomen dat hij in die explosieve situatie terecht komt. Ook als dat zou betekenen dat hij pillen zou moeten slikken om het onder controle te houden.

Je kan hem hiermee confronteren en duidelijk maken dat je echt van hem houdt, maar als hij zijn medicatie niet inneemt het voor jou onmogelijk is om een goede relatie met hem te hebben.

Luistert hij niet naar je, dan is hij kennelijk niet toe aan een relatie. Wees naar hem toe duidelijk en laat weten dat je dicht echt belangrijk vindt. Laat niet over je heen lopen en stel duidelijke grenzen.

Hiermee loop je misschien het risico dat je hem kwijtraakt, maar je moet ook aan jezelf denken. Dit ga jij geen jaren volhouden als hij deze aanvallen blijft houden!

Toegevoegd na 2 minuten:
De enige manier om hem kalm te krijgen is, zoals ik het van je begrijp, de medicatie.
Zorg dat er een reden is waarom hij die moet gebruiken, zoals geen woedeaanvallen naar jou toe krijgen waar hij achteraf spijt van heeft. Als hij dat achteraf echt zo erg vindt, zal hij alles doen om het te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou het er met hem over hebben en hem dan vragen wat hij het liefste wilt als hij zo'n aanval heeft.
ja kan ook naar een dokter of specialist gaan om te vragen hoe je daar het beste mee om kan gaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bokszak kopen kan helpen. Indien hij zich dan zo begint te voelen, dan gaat hij maar eens een kwartiertje volledig los op de bokszak, houdt ie niet langer vol hoor :)