Een echo van de baarmoeder gehad, deze zag er 'goed' uit.. wat zegt dit eigenlijk?

Een echo gehad naar aanleiding van een spiraaltje. De gynaecoloog zei dat alles er goed uit zag; 'mooi dun slijmvlies'. Nu vraag ik me eigenlijk af wat dit nu precies zegt.. aangezien ik een heel grote kinderwens heb en mijn partner en ik over een jaartje aan kindjes willen beginnen.. vroeg ik me af of de gynaecoloog eventuele 'problemen' om zwanger te kunnen raken op dat moment ook zou kunnen zien tijdens deze echo? En of mijn 'mooie baarmoeder' een goed begin is van vruchtbaarheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Tja, het zegt een boel, maar met name ook een heleboel niét.
Op zich is het feit, dat het er goed uitziet, wel goed nieuws. Er zijn in ieder geval geen afwijkingen te zien aan de baarmoeder.

De dikte van het baarmoederslijmvlies wisselt nogal bij vruchtbare vrouwen. In de loop van ongeveer 3 weken wordt het steeds dikker en wordt dan afgestoten: de menstruatie. Daarna is het slijmvlies weer dun.
Dat het slijmvlies dun is betekent dat het spiraaltje op het juiste moment is ingebracht en dat het niet meer opgebouwd wordt; dit betekent dat het spiraaltje zijn werking uitvoert.
Natuurlijk betekent het ook dat er geen sprake is van bijvoorbeeld kanker van het baarmoederslijmvlies (of althans geen tumor die groot genoeg is om op zo'n manier te kunnen zien.)

Probleem is vooral dat de gynaecoloog keek of het spiraaltje goed zat; bij vruchtbaarheidsonderzoek moet naar een aantal specifieke dingen gekeken worden, dat zal hij nu vast niet gedaan hebben. Heeft hij bijvoorbeeld ook naar de eierstokken en eileiders gekeken?
Ook is het zo dat organen er volkomen normaal uit kunnen zien, terwijl ze hun functie niet goed uitvoeren. Er zijn vele hormonale problemen te bedenken waarbij alle organen er normaal uitzien.

Maar goed, als u voordat u aan anticonceptie begon een normale, regelmatige cyclus had, dan is er geen reden om aan uw vruchtbaarheid te twijfelen. Dus geen zorgen over maken.