Gaat je bloed een mensenleven lang mee? Of wordt het gedurende je leven constant vervangen door vers bloed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Het bloed bestaat uit rode bloedcellen (voor zuurstofopname en CO2-afgifte en zuurstoftransport) , witte bloedcellen (vechten tegen infecties) en bloedplaatjes, die de taak hebben bloed te laten stollen. Ze worden allemaal doorlopend nieuw gemaakt, en oude worden geresorbeerd, en hergebruikt.
Door bijv naar de bergen te gaan (waar de lucht ijler is, en het lichaam dus wat meer moeite heeft zuurstof op te nemen) maakt je lichaam in korte tijd veel meer, vooral rode, bloedlichaampjes aan.

Daarom kan je ook best af en toe bloed doneren voor de transfusie-dienst : je lichaam maakt gewoon weer nieuw bloed voor je aan.

En daardoor is een bloedneus of het maandelijkse menstruatie-bloedverlies niet iets, waar je je zorgen over hoeft te maken.

Pas als je door een slagaderlijke bloeding enorm veel bloed verliest, zal dit aangevuld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het wordt constant ververst.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Als je bloeddonor bent, wordt een halve liter bloed afgenomen.
Het volume van het bloed in het lichaam is na een paar uur weer op peil. Dit is vooral vocht. De aanmaak van rode bloedcellen duurt langer. Dit komt voornamelijk doordat het aanvullen van de ijzervoorraad, nodig voor de aanmaak van de rode bloedcellen, meestal enkele weken duurt.

Je lichaam maakt dus zelf nieuw bloed aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloed word afgebroken en maakt je lichaam continu opnieuw aan. Iedere seconde worden er ongeveer tweeëneenhalf miljoen rode bloedcellen vernietigd. De vernietiging van de cellen gebeurt in de milt en ook in het beenmerg zelf. Ze worden afgebroken tot afzonderlijke onderdelen die soms weer gebruikt kunnen worden om nieuwe rode cellen te maken. De normale aanmaak van rode bloedcellen hangt af van de mate waarin het lichaam voldoende ijzer en de twee belangrijke vitaminen B12 en foliumzuur bevat.
De cellen in het bloed worden voortdurend vernieuwd. De aanmaak van nieuwe cellen wordt hematopoëse genoemd. Het rode merg produceert rode bloedlichaampjes, witte bloedlichaampjes, en bloedplaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat gaat 24 uur per dag door, dus het is eigenlijk altijd [vers]