Waarom is rood vlees eigenlijk slechter dan andere soorten vlees?

we hebben alle twee een dieet omdat we beide ziek zijn, maar niemand kan precies zeggen waarom dat is.......[hart, suiker en nieren]

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Dagelijks 160 gram rood vlees vergroot het risico op darmkanker binnen tien jaar. Mensen die veel rood vlees en vleeswaren eten, hebben meer kans op darmkanker.

Voor personen die per dag gewoonlijk 160 gram of meer rood vlees en vleeswaren eten is het risico om binnen 10 jaar darmkanker te krijgen 1,7 procent. Voor deelnemers, die gewoonlijk minder dan 20 gram per dag eten (eens per week of minder) bedraagt dit risico 1,3 procent. Dit betekent dat mensen die veel rood vlees en vleeswaren eten 35 procent meer kans hebben op het ontwikkelen van darmkanker.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.spiritualia.be/nieuws/bericht.aspx?id=1425

Toegevoegd na 17 minuten:
Mensen met een zwak immuunsysteem bv door ziekte hebben een verhoogde vatbaarheid voor bacteriële infecties, rood vlees verhoogd dit risico omdat het relatief meer bacteriën bevat dan bereid vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord
In vlees zitten wel eiwitten, aminozuren en een aantal mineralen zoals ijzer en zink. Daarnaast bevat vlees echter veel stoffen die juist schadelijk zijn voor de gezondheid.

Zo is vlees relatief rijk aan verzadigde vetzuren. Deze spelen een grote rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Rood vlees blijft het langst in de darmen, te veel rood vlees kan daarom darmkanker veroorzaken. Dit komt doordat rood vlees kleurstof bevat wat erg schadelijk is voor de gezondheid.

Als je toch vlees wilt eten dan wel onbewerkt (biologisch) en liefst magere stukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet slechter, het is juist gezonder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eten van rood vlees (rund, lams- en varkensvlees) op zich is niet ongezond. Je moet er zoals altijd alleen niet te veel van eten. Eet niet meer dan zo’n vijf keer per week rood vlees, want dan wordt de kans op darmkanker wel groter. Zorg daarom voor variatie.

Eet gevarieerd
Wissel rood vlees af met wit vlees zoals kip en kalkoen. Kies bij voorkeur twee keer per week voor vis. Vis is een bron van belangrijke visvetzuren. Eet ook eens een dag geen vlees. Met een geschikte vleesvervanger krijg je voldoende ijzer, eiwitten en vitamines B binnen die ook in vlees zitten. Goede vleesvervangers zijn bijvoorbeeld eieren, noten of peulvruchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord