borstkanker op je 25e: hoeveel risico?

Als ik op Internet zoek naar risico op of incidentie van borstkanker, dan kom ik bepaalde cijfers tegen. Zo lees ik dat het bijvoorbeeld voor je 25e nauwelijks voorkomt, en dat het risico vanaf die leeftijd stijgt met de jaren. Kan nergens vinden hoe vaak de ziekte voorkomt bij vrouwen van precies 25 jaar. Wie weet dit? Is de kans op borstkanker op die leeftijd nog steeds heel klein, of echt een stuk groter dan voor je 25e?

Weet jij het antwoord?

/2500

De kans is nog zeer klein:de gemiddelde leeftijd voor borstkanker ligt op 60 jaar,dus de uitschieters op jonge leeftijd (een zeer oude)is klein. Bij vrouwen jonger dan 25 jaar komt borstkanker vrijwel niet voor. Boven de 25 jaar stijgt de incidentie met de leeftijd. Na de leeftijd van 65 jaar is de incidentie redelijk constant. De gemiddelde leeftijd op het moment van diagnose is circa 60 jaar.

Goede info is nog altijd te vinden bij www.kwfkankerbestrijding.nl. Ongeveer 75% van de vrouwen bij wie kanker wordt ontdekt is 50 jaar of ouder. Er zijn natuurlijk vele risicofactoren( o.a. kinderloos zijn, geen borstvoeding gegeven hebben, roken, drinken ( regelmatig meer dan één glas per dag!), erfelijke aanleg bij 5 tot 10% van de vrouwen, overgewicht, vroeg gaan menstrueren/laat in de overgang gekomen, de pil slikken, hormoongebruik bij overgangsklachten, weinig lichaamsbeweging ,dicht borstklierweefsel) . Deze factoren haal ik uit de brochure Borstkanker van de Kankerbestrijding, die elke borstkankerpatiënte krijgt ( en uit het hoofd kent na korte tijd).

Het is niet zo dat de incidentie ineens explosief stijgt vanaf de leeftijd van 25 jaar. In de leeftijdsgroep beneden de 35 komt het nog steeds erg weinig voor, en onder de 40 zijn het nog steeds niet heel veel vrouwen wanneer je het vergelijkt met de incidentie vanaf 45 à 50 jaar. Hoewel het natuurlijk voor die vrouwen (en mannen) de het treft een enorm persoonlijk drama is. Als je de cijfers bekijkt van het Nationaal Kompas Volksgezondheid (http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/kanker/borstkanker/prevalentie-incidentie-en-sterfte-naar-leeftijd/) zie je dat de cijfers per leeftijdsgroep worden gegeven. Dat zijn leeftijdsgroepen per vijf jaar, dus in dit geval de groep van 20 tot 24 en 25 tot 29 jaar. Of er cijfers zijn over de groep van exact 25-jarigen, weet ik niet. Maar in 2008 waren er in Nederland 11 vrouwen van tussen de 20 en 24 die borstkanker kregen. In de groep van 25 tot 29 waren dat er 66. Van de 15 tot 19-jarigen waren het er trouwens twee, en op jongere leeftijd kwam het niet voor. Wat bekend is, is dat het risico met de leeftijd toeneemt. De tabel toont dat ook duidelijk. Zou je uitgaan van een gelijke verdeling qua leeftijd in die groep van 25 tot 29-jarigen dan is de incidentie in 2008 iets meer dan 13 geweest voor elke leeftijd binnen die groep, maar uitgaand van het leeftijdspatroon moeten dat er minder geweest zijn voor de 25-jarigen. Ik zou een hele statistische berekening kunnen maken, maar het blijft een schatting - en ik heb daar nu even geen tijd voor. Wat natte-vinger werk: het zullen er misschien tussen de 4 en 9 zijn geweest. Let wel: dat is de incidentie, niet de prevalentie. Die kun je trouwens ook vinden in de tabel waar ik hierboven naar link. De kans dat je borstkanker krijgt is op je 25e dus niet veel groter dan dat die kans was op je 24e. Net zoals de kans op borstkanker op je 60e niet veel groter is dan op je 59e. Maar vergelijk je de kans op borstkanker als je 60 bent met de kans van toen je 24 was, dan is het verschil erg groot. Veruit de meeste (misschien alle?) gevallen van borstkanker op zeer jonge leeftijd - laten we zeggen voor je 30e - zijn trouwens vrouwen met een genetische en erfelijk verhoogde kans op borstkanker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100