borstkanker op je 25e: hoeveel risico?

Als ik op Internet zoek naar risico op of incidentie van borstkanker, dan kom ik bepaalde cijfers tegen. Zo lees ik dat het bijvoorbeeld voor je 25e nauwelijks voorkomt, en dat het risico vanaf die leeftijd stijgt met de jaren. Kan nergens vinden hoe vaak de ziekte voorkomt bij vrouwen van precies 25 jaar. Wie weet dit? Is de kans op borstkanker op die leeftijd nog steeds heel klein, of echt een stuk groter dan voor je 25e?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans is groter namate je ouder word. Maar natuurlijk bestaat de kans ook op een jong leeftijd als 25.

Antwoorden (3)

De kans is nog zeer klein:de gemiddelde leeftijd voor borstkanker ligt op 60 jaar,dus de uitschieters op jonge leeftijd (een zeer oude)is klein.
Bij vrouwen jonger dan 25 jaar komt borstkanker vrijwel niet voor. Boven de 25 jaar stijgt de incidentie met de leeftijd. Na de leeftijd van 65 jaar is de incidentie redelijk constant. De gemiddelde leeftijd op het moment van diagnose is circa 60 jaar.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. eigenlijk is dit ook gelijk de informatie die ik veel tegenkom, en die bij mij vragen oproept. Namelijk: de incidentie stijgt met de leeftijd. Maar hoeveel dan? Dit kan ik nergens vinden.
ronron1212
10 jaar geleden
Op welke leeftijd komt borstkanker het meeste voor? Het risico om borstkanker te krijgen neemt toe met de leeftijd. 3 op de 4 vrouwen bij wie borstkanker ontdekt wordt, is ouder dan 50 jaar.
Goede info is nog altijd te vinden bij www.kwfkankerbestrijding.nl.
Ongeveer 75% van de vrouwen bij wie kanker wordt ontdekt is 50 jaar of ouder. Er zijn natuurlijk vele risicofactoren( o.a. kinderloos zijn, geen borstvoeding gegeven hebben, roken, drinken ( regelmatig meer dan één glas per dag!), erfelijke aanleg bij 5 tot 10% van de vrouwen, overgewicht, vroeg gaan menstrueren/laat in de overgang gekomen, de pil slikken, hormoongebruik bij overgangsklachten, weinig lichaamsbeweging ,dicht borstklierweefsel) .
Deze factoren haal ik uit de brochure Borstkanker van de Kankerbestrijding, die elke borstkankerpatiënte krijgt ( en uit het hoofd kent na korte tijd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet zo dat de incidentie ineens explosief stijgt vanaf de leeftijd van 25 jaar. In de leeftijdsgroep beneden de 35 komt het nog steeds erg weinig voor, en onder de 40 zijn het nog steeds niet heel veel vrouwen wanneer je het vergelijkt met de incidentie vanaf 45 à 50 jaar. Hoewel het natuurlijk voor die vrouwen (en mannen) de het treft een enorm persoonlijk drama is.

Als je de cijfers bekijkt van het Nationaal Kompas Volksgezondheid (http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/kanker/borstkanker/prevalentie-incidentie-en-sterfte-naar-leeftijd/) zie je dat de cijfers per leeftijdsgroep worden gegeven. Dat zijn leeftijdsgroepen per vijf jaar, dus in dit geval de groep van 20 tot 24 en 25 tot 29 jaar. Of er cijfers zijn over de groep van exact 25-jarigen, weet ik niet. Maar in 2008 waren er in Nederland 11 vrouwen van tussen de 20 en 24 die borstkanker kregen. In de groep van 25 tot 29 waren dat er 66. Van de 15 tot 19-jarigen waren het er trouwens twee, en op jongere leeftijd kwam het niet voor. Wat bekend is, is dat het risico met de leeftijd toeneemt. De tabel toont dat ook duidelijk. Zou je uitgaan van een gelijke verdeling qua leeftijd in die groep van 25 tot 29-jarigen dan is de incidentie in 2008 iets meer dan 13 geweest voor elke leeftijd binnen die groep, maar uitgaand van het leeftijdspatroon moeten dat er minder geweest zijn voor de 25-jarigen. Ik zou een hele statistische berekening kunnen maken, maar het blijft een schatting - en ik heb daar nu even geen tijd voor. Wat natte-vinger werk: het zullen er misschien tussen de 4 en 9 zijn geweest. Let wel: dat is de incidentie, niet de prevalentie. Die kun je trouwens ook vinden in de tabel waar ik hierboven naar link.

De kans dat je borstkanker krijgt is op je 25e dus niet veel groter dan dat die kans was op je 24e. Net zoals de kans op borstkanker op je 60e niet veel groter is dan op je 59e. Maar vergelijk je de kans op borstkanker als je 60 bent met de kans van toen je 24 was, dan is het verschil erg groot.

Veruit de meeste (misschien alle?) gevallen van borstkanker op zeer jonge leeftijd - laten we zeggen voor je 30e - zijn trouwens vrouwen met een genetische en erfelijk verhoogde kans op borstkanker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wow, topantwoord, dank je wel! ik ga nog even het verschil tussen prevalentie en incidentie opzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
incidentie is nieuwe gevallen, prevalentie is huidige gevallen per zoveel inwoners?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. In die tabel uit de link gaat het over de tienjaarsprevalentie in 2008, dus de getallen geven aan hoeveel mensen er in de tien jaar voorafgaand aan 2008 borstkanker hadden. De incidentie is het aantal nieuwe gevallen, dus het aantal mensen dat in 2008 (in dit geval) de diagnose borstkanker kreeg. Bij een ziekte die veel voorkomt en die iedereen wel eens krijgt, zoals verkoudheid, kan de incidentie per - bijvoorbeeld 1000 inwoners hoger liggen dan 1000, terwijl de prevalentie veel lager zal zijn. Bij een aangeboren en ongeneeslijke aandoening is de incidentie zo groot als het aantal kinderen dat met die aandoening in een bepaalde periode geboren is, terwijl de prevalentie veel groter kan zijn omdat dit elke patiënt van elke leeftijd omvat die de aandoening heeft. De cijfers die ik noemde in mijn antwoord zijn dus de aantallen nieuwe gevallen in 2008. Dus in de leeftijdsgroep van 24-29 kregen 11 vrouwen in 2008 de diagnose borstkanker en waren er 16 die in de tien jaar voorafgaand aan 1 januari 2008 de diagnose borstkanker hebben gekregen en nog in leven waren. Dat kunnen dus vrouwen zijn die inmiddels succesvol behandeld zijn, vrouwen die nog behandeld worden, maar ook vrouwen die leven met borstkanker maar niet of niet meer behandeld kunnen of willen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak jij je zorgen over het risico op borstkanker bij jezelf of iemand die je kent, of zit er een wetenschappelijke interesse achter je vraag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor weer een uitgebreid antwoord!
Om eerlijk te zijn maak ik mij zorgen over het risico bij mezelf.
Ivana
10 jaar geleden
Je zou je alleen zorgen kunnen maken als er veel gevallen van borstkanker in je familie voorkomen. Moeder, zussen, tante en nichtjes. Dan moet je op je hoede zijn en je regelmatig laten onderzoeken. Dat kan je dan overleggen met je huisarts en contact opnemen met het zieken huis.
Is er geen directe aanleiding, dan is het voldoende om goed op jezelf te letten en mee te doen met het borstonderzoek zo gauw je daarvoor in aanmerking komt. Maar ik denk dat je met jouw angst meer kwaad aanricht dan je lief is en angst is niet nodig.
(ik ben vorig jaar geamputeerd, maar het heeft mijn leven echt niet veranderd, al is het niet mooi om te zien. ;) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ben jij 25, Joëlle? Of bijna 25? Want het klopt wat Ivana schrijft, op die leeftijd loop je praktisch gezien alleen een reëel risico als je erfelijk belast bent. En dan zou ik aan de informatie van Ivana willen toevoegen dat het risico alleen verhoogd is als borst- en/of eierstokkanker voorkomt bij naaste familieleden (nichtjes worden daarin nog niet eens meegeteld) wanneer zij *op jonge leeftijd* borstkanker hebben gekregen. Grofweg is dat voor het 35e levensjaar. Ik kan je natuurlijk niet vertellen dat je absoluut geen borstkanker kunt hebben of krijgen voor je 45e wanneer het niet voorkomt in je familie. Spontane mutaties komen voor bij de genen die betrokken zijn bij borstkanker. Maar die kans is zó klein, dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Als je een afwijking in je borst voelt, moet je dat natuurlijk altijd laten onderzoeken. Maar zelfs áls je een knobbeltje voelt in je borst en je bent 25 en borstkanker op jonge leeftijd komt niet voor in je familie, is de kans dat dat knobbeltje kanker is, nog steeds ontzettend klein. De kans dat je - ik noem maar wat - in de komende week een aandoening blijkt te hebben waar je nog nooit van hebt gehoord is vele malen groter en dat is ook niet iets waar je je voortdurend zorgen over maakt. Tenminste, dat hoop ik voor je. Borstkanker komt helaas veel voor. Op jonge leeftijd is het erg zeldzaam, maar als je angst is dat je ooit in je leven borstkanker zult krijgen, is die angst helaas niet overdreven. Maar dat geldt voor elke vrouw. Het leven is vol van allerlei risico's. Gelukkig worden de behandelingen voor borstkanker steeds beter en ook steeds minder ingrijpend en tegen de tijd dat jij daadwerkelijk risico gaat lopen, is de behandeling nog weer veel beter dan nu. Ik weet niet hoe ernstig je zorgen zijn, maar als je er echt last van hebt, het je belemmert in je dagelijkse leven of je er - letterlijk of figuurlijk - 's nachts wakker van ligt, bespreek het dan met je huisarts. Mogelijk kan die je al geruststellen, en zo niet: angst is ook steeds beter behandelbaar ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heftig zeg. Ik schaam me eigenlijk wel als ik dit zo lees: ik maak me zorgen, terwijl een ander zoveel ellende heeft meegemaakt. Hoe is het nu met je?
ik heb geen familie met borstkanker en kanker komt sowieso niet voor bij ons (kan me echt niemand bedenken). Toch vind ik het eng. Ik heb een knobbeltje in mijn borst (nog geen centimeter), de dokter gaat uit van een fibroadenoom. Daar heeft het ook alle kenmerken van (al kan ik het niet echt op en neer schuiven, alleen een beetje tussen mijn vingers bewegen) en het groeit niet, etc. Maar toch. Ik vind het zoiets engs!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Lies, ik ben 25. :-)
Ivana
10 jaar geleden
Joelle, als je aan mij vraagt hoe het met me is? geweldig goed. Ik maak me een beetje meer zorgen om een geestelijk gestoord zusje die dement aan het worden is, dan over de mogelijke kans dat ook mijn andere borst er af moet. Iedere nieuwe dag is weer een geschenk en dat uitzicht moet je nooit vertroebelen met gedachten over mogelijke ziekten die je zouden kunnen treffen. Want als je dan na 40 jaar nooit geen (borst)kanker hebt gekregen, heb je wel 40 jaar lang in angst gezeten. Geniet van het leven meid, we hebben maar een kleine 90 jaar om er van te genieten. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Joëlle, is er een echo of mammogram gemaakt? Gezien je leeftijd, "schone" familiegeschiedenis en de kenmerken die je huisarts blijkbaar heeft vastgesteld bij het lichamelijk onderzoek, is de kans dat je toch een kwaadaardige afwijking hebt zo goed als nihil. Hoogstwaarschijnlijk heb je een fibroadenoom, misschien een cyste. Maar een echo of mammogram geeft je dat laatste beetje zekerheid. Ook geen 100% (dat is het pas als je het volledig laat verwijderen en onderzoeken) maar wel zo goed als. Een heel enkele keer is het nog niet goed te zien met beeldvormend onderzoek. Ik heb ooit zo'n ding laten verwijderen omdat hij vrij groot was en pijn deed en toen is een biopsie gedaan omdat ze het niet goed konden zien. Maar je kunt altijd nog besluiten over eventueel vervolgonderzoek als je een echo en/of mammogram hebt laten maken. En Ivana: jij hebt een mooie levenshouding! :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen echo of iets dergelijks laten maken. Maar ik heb daar nog wel een vraag over. Overal lees ik dat de huisarts je altijd doorstuurt als er een knobbeltje is. Dat was bij mij niet het geval. Nou is het zo dat hij mijn knobbeltje eerst niet eens kon vinden (echt heel klein) en het er allemaal heel goed uitzag. Hij vroeg ook nog naar borstkanker in mijn familie (komt dus niet voor). Had er een heel goed gevoel bij. mijn moeder heeft ook knobbeltjes gehad vroeger (niet verder laten onderzoeken) en dat was dus ook allemaal goedaardig. Vraag me nog wel af of het heel raar is dat een dokter je niet meteen doorstuurt. als ik internet mag geloven is dat het wel. Maar mijn dokter weet, denk ik, ook wel wat hij doet. Is het zo dat een dokter je altijd hoort Door te sturen als je met een knobbeltje komt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En Ivana, dank je voor je reactie. veel respect voor jou!
Ivana
10 jaar geleden
Joelle, vraag aan je huisarts een verwijsbriefje voor de radioloog/ mamacareafdeling. Dan ben jij gerustgesteld en kan je verder zonder piekeren. :) Inderdaad de meeste huisartsen sturen door, dus zo gek is dat niet.