Waarom zijn er altijd zoveel bijwerkingen bij medicijnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De echte dr. House zou dat nooit vragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oops nu moet ik iets heeeel slims zeggen net als Gregory House, vervelend dat dat nu mijn zwakke plek is...aangezien ik toch niet meer kan verkopen dat ik dr.House ben...maakt het ook niet meer uit of ik wat slims zeg :P

Antwoorden (6)

De kans op, aard en de ernst van een bijwerking is o.a. afhankelijk van:
- de aard van het medicijn
- de hoogte van de dosering
- de duur van het gebruik
- de patiënt zelf, dat wil zeggen de wijze waarop de patiënt reageert op het medicijn en de wijze waarop de patiënt de bijwerking(en) beleeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de medische wetenschap nog niet zo heel goed is in het maken van medicijnen.

Het zijn trouwens meestal mogelijke bijwerkingen, maar dit terzijde.
14 jaar geleden
Er zijn niet zoveel bijwerkingen. De medicijnen worden zo goed onderzocht en elke mogelijke bijwerking wordt vermeld bij het geneesmiddel. De lijst met bijwerkingen van bijvoorbeeld een appel zou net zo lang zijn als die alle zouden zijn onderzocht en vermeld op de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medicijnen die ALLEEN de kwaal aanpakken die zijn er niet veel... Het is bijna altijd met een kanon schieten op een klein diertje zogezegd... Vooral medicijnen als aidsremmers en antigriep-inentingen zijn kanonkogels op muggen geschoten...

Ze krijgen het niet voor elkaar om puur specifieke medicijnen te maken zonder bijwerkingen, als ze dat konden deden ze dat echt wel...

Maar dat is nog veel te verbeteren in de toekomst, medicijnen zonder bijwerkingen... Want ik heb ook dagelijks last van medicijnen die ik 6 jaar geleden moest slikken vanwege depressie en dat is niet leuk, dat kan ik je verzekeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het is bijna altijd met een kanon schieten op een klein diertje zogezegd… Vooral medicijnen als aidsremmers en antigriep-inentingen zijn kanonkogels op muggen geschoten… "
Mooie vergelijkingen, XiniX!
Omdat de meeste medicijnen die men nu krijgt bijwerkingen hebben door de goedkope toeslagstoffen.

Vaak is het zo dat als je hetzelfde medicijn van een duurder merk krijgt voorgeschreven vele bijwerkingen ook niet meer optreden.

Wij zijn hier zelf chronisch ziek en reageren erg slecht op de meeste medicijnen van het goedkope merk Sandoz. Krijgen we dezelfde medicijnen van bijvoorbeel PCH dan is er weinig tot niks aan de hand. Wij hebben alle medicijnen naast elkaar gezet en de toeslagstoffen is het enige waar verschil in zit, de werkzame stof is bij de merken altijd hetzelfde. Dus kanhet niet aan de werkzame stof liggen maar puur aan de bijproducten die ze gebruiken om er een mooi pilletje van te maken.

Door de huidige gang van zaken moeten mensen van de zorgverzekeraars het liefst het goedkoopste middeltje krijgen. Echter slikken veel mensen daardoor nog eens extra medicijnen om de bijwerkingen tegen te gaan. Vaak dus nog onnodig ook, en dit kost uiteindelijk meer.

Ik zou dus zeggen, probeer hetzelfde medicijn maar eens van een ander merk...

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is dus wel zo dat je de duurdere medicijnen WEL vergoed krijgt als de dokter/specialist een bepaald merk voorschrijft. Als de apotheek gaat sputteren dan je poot stijf houden, want ze zijn verplicht het voorgeschreven merk te leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeer de vraag of er altijd zoveel bijwerkingen zijn bij medicijnen. Het kan maar hoeft niet.
Dat verschilt per medicijn en heeft niets met de prijs van het medicijn te maken.
Op de bijsluiters staan vaak wél veel bijwerkingen vermeld, maar dat hoeft niet te betekenen dat deze ook optreden.
Ze kunnen optreden en staan uitgebreid vermeld om de fabrikant / apotheek te vrijwaren tegen schadeclaims en om de patiënt waakzaam te houden.
Helaas veroorzaken deze vermeldingen veel onrust bij de gebruikers.