Wat kan ik nog doen om mijn leven te herpakken, want dit lukt het me niet na het overlijden van dierbare personen?

Mijn beste vriend is onlangs plots overleden, afscheid nemen zat er niet meer bij, en was/ben verdrietig, boos en gefrustreerd, heb al een deur kapot geslagen ( en ook weer in elkaar gelijmd ) maar heb nog steeds regelmatig zin om dingen stuk te slaan en heb eigenlijk nergens meer zin in.
Had verschillende doelen en doelstellingen en beloftes gedaan, belofte tegen mijn eigen kinderen dat ik niet meer zou drinken, maar vraag me af waar ik het allemaal nog voor doe, zeker nu ik opnieuw in korte tijd een persoon heb moeten afstaan waar ik een hechte band mee had. Vroeger was ik iemand die afspraken echt nakwam, maar het doet me de laatste tijd niet veel meer, en ondanks alle hulp en handvatten die ik al gekregen heb lukt het me niet om er mee om te gaan

Toegevoegd na 21 uur:
bezig zijn, ik zou wel willen, eind 2011 overspannen thuis, in de tussentijd mijn moeder begraven toen ook enkele operaties met als resultaat 2 versleten knieën, nu in de WIA en enkele weken geleden mijn enigste vriend begraven, ik heb ook een jaar gespendeerd aan omscholing en slechts enkele weken gewerkt bij een Bedrijf. Omdat daar geen begrip voor overlijden vriend was en zij me geen tijd gunde om te rouwen, heb ik het bedrijf verlaten, een valse start om het netjes te verwoorden.
Weg opportunity, nu zit ik thuis en voel me ellendig.
Thuis gaat het op dit moment redelijk maar heeft het huwelijk toch een flinke deuk opgelopen, mijn oudste zoon praat nooit met me dus vind dat ik behoorlijk tekort ben geschoten als vader

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (7)

Mijn vrouw zat tot voor kort in eenzelfde soort schuitje, maar dan vanwege haar moeder.
Het enige wat haar hielp, is te bedenken dat er niemand bij gebaat is om in de put te gaan zitten, en vooral dat haar moeder dat ook niet gewild heeft.

Jezelf heel lang ellendig te voelen lijkt misschien een soort eerbetoon, een erkentenis van dat je iemand mist, maar die persoon heeft jouw vriendschap al lang ervaren in het verleden. Hij zou ongetwijfeld niet willen dat jouw leven nu ineens stilstaat, of dat jij niet meer mag genieten van jouw leven. Draai het eens om: zou jij dat gewild hebben voor hem?

Het doet zeer. En het slijt heel langzaam. Maar de beste manier om een overleden dierbare persoon eer te betonen is in mijn ogen zijn nabestaanden steunen, en af en toe een stil momentje voor jezelf te nemen en aan de goede momenten terug te denken.

En denk aan je lieve kinderen alsjeblieft. Als jij lijdt, lijden zijn waarschijnlijk mee, het zal ze vast niet ontgaan. Maak het zo mogelijk bespreekbaar (op hun niveau), spreek in termen van gevoel, niet in feiten. Zo kom je hopelijk ook te weten wat er bij hen leeft en kun je hun vragen/angsten beantwoorden. Vaak kun je zo ook steun aan elkaar hebben.

Heel veel sterkte gewenst...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd, die ongemotiveerde -.....
Van mij een + erbij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad flauwekul die min! Van mij ook een +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus. dit is een antwoord met gevoel
Ik denk dat iederéén het wel eens meegemaakt heeft dat een dierbare sterft.
Hoe closer je met iemand bent geweest, hoe sterker het gemis.
Voor een ieder is die verwerking weer verschillend, de één uit het in woede en onmacht, de ander relativerend en nuchter.
Het maakt niet uit hoe je het verwerkt ieder doet het op zijn eigen manier, je mag best een keer ergens tegen aan schoppen,of een keer flink huilen dat hoort allemaal bij die verwerking.
Eerst heb je het gevoel dat het leven onrechtvaardig en nutteloos is en staat de tijd even stil.
Maar je zult zien na verloop van tijd zul je bemerken dat je sterker bent dan je denkt en door je te focussen op je kinderen dat je leven altijd zin heeft.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
veel afleiding zoeken,zorgen dat je zo druk bent dat je eigenlijk geen tijd hebt om over andere dingen na te denken.
veel sterkte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer afleiding te zoeken, met vrienden/familie even de deur uit, een oude hobby oppakken of iets nieuws verzinnen etc.

Er wordt vaak gezegd: zoek professionele hulp. Mijn tip: Doe dat alleen als jij daar behoefte aan hebt. Wil je geen professionele hulp, praat dan met vrienden/familie. Die kennen je tenslotte het best.

Doe het vooral rustig aan, bij iedereen is het verwerkingsproces anders. Doe alles op jouw tempo en op jouw manier. En probeer te ontdekken wat op dit moment voor JOUW het beste is.

Blijf geloven op een betere toekomst en op denk aan dingen die nog gaan gebeuren (leuke dingen natuurlijk). Zo heb je dingen waar je naar uit kan kijken. Zo wordt het allemaal net even iets makkelijker. Stel een doel of meerdere doelen voor jezelf, zodat je iets hebt om naar toe te leven. Neem alleen niet teveel lasten op je schouders, het is niet de bedoeling om jezelf voorbij te lopen en het daardoor voor jezelf allemaal nog erger te maken.

Dit zijn tips die voor mij goed werkten. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Heel veel sterkte toegewenst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst veel sterkte gewenst met je verlies. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het je zo kapot kan maken dat je denkt dat niets in het leven er meer toe doet. Ik heb datzelfde gevoel ervaren bij de dood van mijn vader (met wie ik zeer close was). Ook nu ken ik nog momenten van rouw, al is het inmiddels 3,5 jaar geleden dat hij overleed. Ook nu heb ik dagen waarop niets er meer toe doet en ik er zelf niet meer wil zijn. Dit is echter menselijk en hoort bij de verwerking. Ik heb geaccepteerd dat ik als mens van vlees en bloed diepe dalen ken. Ik weet alleen ook dat als mijn vader zou zien dat ik niks meer met mijn leven doe, hij er erg verdrietig om zou zijn. Immers: hij heeft zijn best gedaan om mij gelukkig te maken, zoals jouw vriend een aanvulling was op jouw leven. En om daar allemaal nu de brui aan te geven, en in dit geval ook nog eens ten koste van jouw kinderen, is het niet waard. Dan is in de eerste plaats alles wat je heeft gevormd voor niets geweest en in de tweede plaats worden je kinderen dan de dupe van iets waar zij als buitenstaander niks aan kunnen doen. Het drinken daarnaast is iets wat je misschien tijdelijk verdooft, maar de ellende zeker niet wegneemt. Laat je vormen door de mooie herinneringen, en ook door de pijn die je nu ervaart door het gemis van je vriend. Zoek je heil niet in de drank, maar leef bewust en geniet van wat je nog hebt, bijvoorbeeld je kinderen. Want uiteindelijk moet jij ook door, net als ik. En dat je rouwt is heel normaal, daar mag je alles bij voelen. Maar zoals onze dierbaren genoten van wie we zijn, zo moet je zelf ook door kunnen gaan in het leven.
Neem de tijd om te rouwen, laat niemand je wijs maken dat het een keer afgelopen moet zijn. En omarm je verdriet, opdat je ooit weer kan lachen en aan je vriend te denken zonder steeds boos of depressief te worden, maar misschien zelfs met een enorme glimlach aan hem terug denkt. En dat is vast wat hij had gewild.

Veel sterkte!

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lees nu je toegevoegde stukje tekst. Ik kan begrijpen dat je de wanhoop nabij bentMaar je bent kan elke dag opnieuw te beginnen! Misschien is het een idee om eens een mindmap te maken. Op een stuk papier zet je jezelf centraal en maak je steeds vertakkingen naar situaties/gevoelens die je beleeft of hebt beleefd. Of je schrijft gewoon wat woorden op. Een andere optie is misschien een deskundige in de arm nemen, maar daar moet je ook volledig achter staan. En dat bedrijf moet zich diep schamen! Geloof in jezelf, je mag er zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel! Liefs!
N.a.v. je toevoeging toch een antwoord.
Je hebt dus al jaren een opeenstapeling in je leven van hele moeilijke ervaringen en rouwsituaties met o.a. als gevolgen: een deuk in je huwelijk, problemen met je kind, problemen met je werk, problemen met je gezondheid.
Dat is wel heeeeeel veel om in je eentje te verwerken en op te lossen: logisch dus dat je zo heftig in een emotionele achtbaan zit!!
Daarom raad ik je aan deskundige hulp in te roepen, te beginnen bij je huisarts.
Praat met hem/haar open en eerlijk over je situatie en bekijk samen welke vorm van hulp op dit moment voor jou het beste is.
Vaak is het zo, dat als je ergens in de vicieuze cirkel waar je inzit iets oplost (ook al is het nog zo klein) er ook op andere probleemgebieden meer licht en lucht komt.
Je schrijft niet of en zo ja welke deskundige hulp je hebt gehad, maar gun het jezelf: dat ben je meer dan waard!!
Waarom in je uppie het wiel uitvinden als anderen dat allang voor je hebben gedaan?
Ik wens je heel veel sterkte, inzichten, verwerking en wijsheid toe!!!

Nog wat info over rouw en rouwverwerking die ik al eerder bij een reactie heb gegeven:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/45446-rouwverwerking-de-fasen-van-het-rouwproces.html

Toegevoegd na 2 uur:
Wat ik ook nog bedacht is, dat je misschien iets hebt aan de 5 G's, een cognitieve benadering van problemen. De 5 G's zijn: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel. Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
Aan een Gebeurtenis kan je niets doen, wel aan hoe je Gedachten erover zijn, want die hebben invloed op je Gevoel, hetgeen invloed heeft op je Gedrag en het Gevolg.
M.a.w.: verander je jouw gedachten naar helpend voor je in plaats van tegenwerkend, dan zal je gevoel en gedrag automatisch ook veranderen.
Meer info: http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!
Je hebt er, om kort te zijn, inderdaad een zootje van gemaakt. En je zoekt ook hier een excuus, maar je kernbesef om er uit te geraken, is er eindelijk wel.

Ergens lees ik dat dit je eerste echt heel diepe is, maar je blijft het vooral bekijken vanuit je eigen ego-standpunt: wat jou allemaal overkomen is.

Op het einde lees ik van je zoon en je echtgenote: Leer eens kijken wat HEN overkomen is, en druk dit af en bespreek dit met hen allebei:
1. Je vrouw heeft je altijd bijgestaan al die tijd en is niet van je weggelopen. Toch zul je niet de aangenaamste geweest zijn en een deur kapot stampen kon nochtans misbruikt worden. Ik lees hier iets heel moois: een enorm diepe liefde van je vrouw voor jou (ondanks of misschien hebben jullie heel mooie jaren gehad en heb je er dus misschien nog mooiere tegoed als je dit SAMEN doorspartelt).
2. Je zoon had geen vader terwijl hij dit nodig had. Opnieuw heeft je vrouw wellicht de vaderrol op zich moeten nemen. Een vader moet er zijn om hem de nodige zelfdiscipline te leren, om er mee te gaan lopen, sporten, studeren en als volwassene moet JIJ geven en moet JE ZOON ontvangen. Tot hij sterk genoeg is om weg te vliegen en te breken met de ouders (zwaarste taak voor elke jongere) en zelf in de volwassen geef-functie over te stappen.

Nu naar jouw probleem dat heel je omgeving ook problemen gaf: het overlijden van je vriend. Bekijk het ook eens van zijn standpunt, als dat je enige vriend was, was jij dan zijn enige vriend? Of was hij ook de vriend van je vrouw en zoon? Wil hij dan dat je huwelijk kapot gaat en je het zo ver drijft dat zij jou, om zichzelf te redden, plots zullen laten vallen. Nee, je vrouw wil die man waarvoor ze koos, jij wil die vrouw die je ooit koos (een betere zul je niet vinden, maar 100% tevree bestaat gewoon niet), en jij wil geen nieuwe zoon want dat lost het probleem nog minder op.

Samengevat: Je hebt hier een hele mooie uitdaging, maar excuses naar je vrouw en zoon en de vraag om er samen uit te komen, zijn de voorwaarde om terug de mooiste jaren van je leven te hernemen en nog dieper uit te bouwen. Boos zijn en woede maakt alleen brokken, dus ga naar buiten als je je zo voelt of koop een boksbal (zoals mijn zoon ooit kreeg van zijn ouders). Vraag eens aan je vrouw hoe jij je echt voelt, want vrouwen weten dat nu eenmaal beter. En werk aan de problemen van je zoon en je geliefde: Dan zullen de jouwe verdwijnen als sneeuw voor de zon!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat betreft dood, moest ik twee jaar geleden een les geven aan het derde leerjaar (9 jarige kinderen) over verdriet. Ik begon de les met een foto van mijn twee kinderen toen ze jong waren, bij het begraven van hun eerste witte konijn. Alle kinderen begonnen zich rot te voelen en velen herkenden dit. De normale leerkracht gaf dit onderwerp niet, omdat het hemzelf terugwierp (regressie noemen we dit in de psychologie, dat heeft iedereen bij moeilijke omstandigheden, maar elk van ons moet zich dringend bewuster worden van deze reflex omdat anderen zo'n reactie zelden begrijpen) en het te pijnlijk was. Ik vroeg de kinderen hun verhaal te doen, en dan begeleidde ik de klas wat ik kenmerkend vond: Verdriet kun je pas voelen als je iemand heel graag hebt gezien. We zien dus dikwijls heel erg graag zonder dat we het beseffen, tot dat levende (of bij een knuffel tot leven gewekte) wezen dood of kapot gaat. Verdriet verwijst dus ALTIJD naar iets heel moois en daar moeten we leren op focussen. Ik draaide het toen om en vertelde hen hoe ik in het 6de leerjaar zwaar geshockeerd was door een les van de 'meester' toen die mij vertelde dat onze moeder altijd eten maakte, het huishouden deed en in mijn geval van elf kinderen liefst en hoe dikwijls hoorden we hen zagen (hoe meer werk moeders hebben, hoe liever ze het doen en hoe minder ze zagen, viel mij meteen op). En dat ik 's middags naar huis ging en meteen hielp met afruimen, haar knuffelde en sindsdien ook heb leren graag het huishouden doen terwijl ze nog leefde (en nog leeft overigens, deels door de actieve houding die ik aanneem door evenmin te zagen - kankerende personen zijn kankerverwerkend, ook voor zichzelf, weet je). De dag nadien moest ik bij de directeur komen: Hij had telefoontjes gekregen en complimenten van een aantal ouders van mijn klas, om te vragen wie ik was dat ik hun kinderen zo dankbaar had gemaakt... Dankbaarheid redt mensenlevens. Op jezelf gericht zijn, vernielt uiteindelijk meer levens dan dat van jezelf alleen. Aan jou de keuze: jezelf wegdenken en er zijn voor een ander (op korte termijn ga je misbruikt worden, maar het korte termijn nadeel weegt niet op tegen het lange termijn voordeel), of op termijn afgestoten worden. Je vrouw en je zoon dienen ook je vriend te zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ZO ZEG!!! Dat is me een antwoord.... keihard en confronterend vind ik, maar niet gevoelloos of negatief.
Je legt alle verantwoording voor de sores van vraagsteller totaal verstandelijk uitgekleed en gerelativeerd bij hemzelf.
Dat kan voor hem een eyeopener zijn en dat hoop ik ook.
Waar je naar mijn idee aan voorbijloopt is, dat niet iedereen in staat is om alle verantwoordelijkheid op zich te nemen en zeker niet in overspannen toestand.
Ik denk, dat hij deskundige hulp hard nodig heeft om stukje bij beetje inzicht te krijgen in de ellende en om dan daarna weer op te kunnen bouwen.
+!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, ik hoopte op wat tegenwind, want al heel mijn leven krijg ik iedereen tegen mij in het harnas voor dit soort harde stellingen, vandaar dat ik zoveel inspanningen doe (ik word zo snel geband, maar elke mens die Jezus ook als voorbeeld neemt, wordt heel snel 'onbegrepen' en 'zot verklaard' en dat zot zijn doet wel heel veel pijn, maar is tegelijk ook zinvol naar het begrijpen van anderen toe). Maar ik heb echt hele mooie ervaringen met mensen die ontdekken dat problemen zo waardevol zijn en zo'n diepe menselijke banden kunnen smeden als we maar niet bij de pakken gaan zitten. Maar ik ga akkoord dat het zo moeilijk is om zowel het kind in ons als de volwassene in ons beiden aan het woord te laten en elk hun deel te geven. Maar de wachttijden bij de GOEDE deskundigen (dus die die niet zeggen 'het is erg' maar 'jullie moeten eens dit proberen om er uit te raken, en dan dat bijsturen' zijn zo lang dat er veel te veel mensen aan hun eigen lot overgelaten worden. En het ergste is, mensen die zich lief voordoen en medelijden hebben, kijken per definitie neer want mede-lijden is meestal per definitie zo tijdelijk dat het pijnlijk is als die persoon weg gaat. In onze 'happy face'-book-tijden vluchten we voor ongelukkige gezichten en zijn die meer en meer taboe. Uiteindelijk is het zowel pijnlijk, maar tegelijk net zo enorm zinvol, dat elke mens ZELF in handen heeft HOE hij reageert op tegenslag. Aan de tegenslag zelf kun je niets doen, maar wel hoe je erop reageert. Geen verdriet zonder liefde, en misschien ook geen groei in liefde en relatiebekwaamheid zonder tegenslagen... Ik weet na 48 jaren intussen wel, dat deze jongen, zijn vrouw en zoon, nog af en toe hele mooie mensen zullen ontmoeten, die het leven de moeite waard maken. Een lichaam in beweging heeft de neiging in beweging te blijven, een lichaam in rust, de neiging te roesten. En dat laatste maakt ons tot dode voorwerpen waar ons hart uiteindelijk geen vrede mee kan nemen. "Dank anderen en mijn omgeving, niet mij."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had je vervolg in je reactie nog niet gelezen toen ik mijn reactie plaatste. Wat ik mooi vind is, dat je iets dat verdrietig is/moeilijk voelt omzet in iets dat verdrietig mag zijn maar ook mooi is, hetgeen heel helpend is in de verwerking, maar ook in gedrag.
Je hebt naar mijn mening volkomen gelijk: veel mensen realiseren zich pas hoeveel ze van iemand of iets hebben gehouden als de persoon of het " iets" er niet meer is en dan is het verdriet naast verdrietig ook wrang en pijnlijk.
Persoonlijk heb ik gewenst dat ik de fantastische band die ik had met mijn moeder liever niet had gehad direct na haar overgaan, want mèn wat was het hard haar te moeten missen.... Maar al heel snel erna en nog steeds na nu 3 jaar ben ik er zo blij mee, voornamelijk omdat we beiden tijdens ons leven samen hebben gerealiseerd hoe mooi en bijzonder het was. Dat maakt het verdriet om het gemis in het nu niet kleiner, maar dat wrange, die intense pijn, die heb ik niet. En dat is een enorm verschil. Ik heb niet zoveel met het woord dankbaar, maar vertaal dat voor mezelf naar: let op de dingen in het nu die waardevol zijn en blijf niet hangen in hoe het was. Het is NU en Nu is het zoals het is: zie de mooie dingen.
Dat is een "gevalletje omdenken" oftewel bewust zijn, waar steeds actief aan gewerkt moet worden, zeer zeker ook door mij ;-) Ook met je eens: aan een gebeurtenis is niks te veranderen: wel hoe je ermee omgaat. Het mooie vind ik, dat jij als mens de enige bent die zelf bepaald hoe je dat doet en dus op dat gebied juist "in controll" bent. In tegenstelling tot dat machteloze gevoel dat velen hebben, omdat de gebeurtenis ze lijkt te overspoelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijzondere wijze woorden. Ik besef nu ook steeds beter hoe blij ik ben dat ik zo close was met papa. Ook al is het verdriet daardoor groter, het is toch maar weer het ultieme bewijs van mijn liefde voor hem en onze band. In dat opzicht gaat verdriet ook gepaard met geluk en dankbaarheid. Ik heb wel die momenten van intense pijn, dan snijdt het in mijn ziel. Maar ik laat het toe. Het mag er zijn, net zoals mijn geluk er ook altijd is. Zou het kunnen dat iets pas echt een probleem is als je het niet kan omzetten in iets positiefs, in iets waar je sterker uit komt? Soms is het moeilijk om te filteren, om in slechte dingen iets goeds te zien, zeker op het moment dat je het beleeft. Maar ik heb nu ook al zoveel tegenslag gekend dat ik zoiets heb van: ook hier sla ik me doorheen. En de wetenschap dat ik me sterk maak om sterk te blijven en geeft me kracht.. Ik hoop dat Mariboto hier ook wat mee kan. Want, wat een rijke antwoorden lees ik toch overal! Je zult maar lid zijn van Goeie vraag... Een verrijking!