Zit er een fysiek verschil tussen angst en stress?

Of wakkeren zowel angst en stress precies hetzelfde systeem in het lichaam aan?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik snap dat het psychisch gezien twee verschillende dingen zijn. Maar ik vraag me af of er puur fysiek verschil zit, dus in afgifte van hormonen, werking van het zenuwstelsel etc..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Stress is niet per definitie negatief. Je hebt distress, negatieve stress, en eustress, positieve stress. Ook van leuke dingen kun je gestresst raken. Dus bij stress komen er allemaal stofjes vrij, van hele prettige euforische stofjes tot hele activerende of inactiverende stofjes, afhankelijk van de situatie. Angst zou je als je het over hormonen hebt, ook kunnen zien als stress, maar dan een bepaald soort stress, die in ieder geval valt onder de categorie distress. Tot zover een overlap
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Naar mijn mening is angst een gevoel wanneer je ergens bang voor bent. Stress is een uiting die je kan hebben voor een prestatie die geleverd moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stress is niet hetzelfde als angst. Stress is iets wat van buiten komt en dat je niet fijn vind. Zoals een aangekondige huur of belastingverhoging of zo. Je gaat je zorgen maken of je alles nog wel kunt betalen. En dat slurpt energie. Je verbrand je levensenergie aan dingen waar je geen invloed op hebt.

Angst triggert je fight or flight mechanisme.
10 jaar geleden
grasmaaier
10 jaar geleden
Van stress hoef je niet persé angstig te worden. Het kan wel tot angst leiden.
Stress is een lichaamstoestand die je eenvoudig kunt meten door het cortisongehalte. Stress kan veroorzaakt worden door angst maar ook andere onaangename factoren, zoals beperkte ruimte, beperkte sociale interactie enzovoort.
Angst is een van de meest belangrijke oorzaken van stress. Op korte termijn krijg je een angst vlucht mechanisme (adrenaline uit het bijniermerg), op langere termijn reageert het lichaam door hormonen uit de schors van de bijnier (corticosterolen zoals cortison) en is er sprake van stress.

Toegevoegd na 7 uur:
Voor de details over stress is hier het Engelse artikel op Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker.De gemiddelde mens reageert fysiek veel heftiger op angst dan stress.Bij angst speelt adrenaline een veel grotere rol dan bij stress.
Zie het als een gewenning.Angst blijft je verrassen ,stress niet.Stress heeft op de langere duur veel gezondheidsklachten te bieden.Angst geeft direct fysieke reacties.