Waarom moet een arts rokende patiënten kunnen weigeren?

Ik moet voor mijn Nederlands eindexamen een debat houden. Ik heb de stelling gekregen dat een arts rokende patienten moet kunnen weigeren. Ik moet dus er VOOR zijn. Kan iemand argumenten bedenken?

Laat hier nu geen discussie ontstaan of het WEL OF NIET moet kunnen. Ik moet deze stelling gewoon verdedigen voor school en wat ik zelf vind moet ik buiten beschouwing laten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een hele goeie vraag +1. Je zou eigenlijk een +2 moeten krijgen als je een goed argument vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat slaat nou nergens op he, rokende patienten weigeren. Waarom moet dat nou?
Gewoon flauwkul!

Het beste antwoord

- Een arts heeft een eed afgelegd mensen te helpen. Dat kan hij in het geval van rokers ook doen door ze niet te helpen. Deze mensen worden hierdoor verplicht te stoppen met roken en dit is een grote vooruitgang voor hun gezondheid.

- Er zijn teveel zieke mensen in Nederland, als je dan kijkt wie het meest recht heeft op zorg is dit dan iemand die het aan zichzelf te danken heeft dat hij ziek is, of iemand die zijn hele leven geprobeerd heeft gezond te blijven?

- Een arts is een commercieel bedrijf en heeft aldus het recht zijn eigen klanten uit te zoeken. Als hij iemand niet aan wil nemen als klant dan is dat zijn eigen keuze. Net als een bouwvakker ook niet hoeft te werken voor iemand die hij vervelend vind.

Eigenlijk raar dat een arts een rokende patient niet kan weigeren (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

omdat hij wel met medicijnen en leefregels kan komen, maar het roken dat tegenwerkt, of zelfs teniet doet.
Rieneke1
14 jaar geleden
Anders zou de praktijk vlam kunnen vatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie maar één reden en dat is dat de roker zelf bewust met zijn gezondheid speelt. Daardoor kan het oneerlijk overkomen dat een roker hulp krijgt terwijl hij het er zelf naar heeft gemaakt. Zeker als het om een wachtlijst gaat.

Daarnaast kan bij een donor de keuze eerder uitgaan naar een niet-roker dan naar een roker.

Echter kun je dit allemaal wel weer heel makkelijk weer leggen. Je zou in dit geval niet alleen moeten weigeren op roken, maar op alle ongezonde levenswijzes. Misschien doet de niet-roker wel iets wat minstens zo ongezond is.

Ik zie eigenlijk weinig redenen waarom je voor zou kunnen zijn. Er niet voor zijn lijkt me stukken makkelijker. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor zijn is inderdaad stukken makkelijker. De docent kiest of jij voor of tegen bent. Dit vind ik ook belachelijk, maargoed dat is weer een andere discussie.
De gezondheidszorg is zeer duur en er wordt al veel op bezuinigd. Om dan toch zo min mogelijk de patienten de dupe te laten worden is het natuurlijk van de gekke dat er wachtlijsten zijn o.a. veroorzaakt door mensen die roken en dus zelf verantwoordelijk zijn voor hun ziekten. Mensen die hun hele leven gezond hebben geleefd moeten daar dan op wachten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wie heeft er zijn hele leven gezond geleefd? En zoals je zegt die wachtlijsten zijn O.A. veroorzaakt door mensen die roken. Door de rokers dan buiten te sluiten, hou je nog tig mensen over op die wachtlijst die er dan even min iets hebben te zoeken. In dit geval is het discriminatie van de roker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor alle duidelijkheid: ik zoek argumenten voor de vraagsteller he? Dit is niet mijn mening!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat begrijp ik. Het lijkt ook op mijn antwoord en het is mijn mening ook niet. Ik denk alleen dat hij een echt sterk punt nodig heeft en volgens mij zijn die er niet als je voor moet zijn. Volgens mij is elk punt heel makkelijk te weerleggen en te ontkrachten.
Misschien kun je als arts ook nog gewetensbezwaren aanvoeren: je doet je uiterste best voor je patient, zoals je eed je voorschrijft, en weet dat hij/zij willens en wetens zijn/haar gezondheid ondermijnt. Je kunt dat niet aanzien en besluit de patient naar een andere arts te sturen die daar minder moeite mee heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de eed die een arts afgelegd heeft blijven er volgens mij maar een paar kleine mogelijkheden open voor een narts om iemand omdat diegene rookt als patient te kunnen weigeren.
1. Als de arts door welke oorzaak ook zelf gevaar loopt op gezondheidschade bij het behandelen van een roker. (ook al zou ik niet kunnen zeggen in welk geval dat zou kunnen zijn)
2. Als de arts wetenschappelijk hard kan maken dat hij omdat de patient rookt absoluut niets voor de patient kan doen of zijn huidge toestand er alleen maar door zou gaan verslechteren.
Dan nog heeft hij de plicht om de patient wel door te verwijzen naar een collega die wel in staat geacht kan worden om iets in positieve zin voor de patient te kunnen doen.
In welke medische situaties zoeits mogelijk is kan ik niet zeggen maar theoretisch zijn dit naar mijn mening de enige redenen.
Succes bij je verdediging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet want een arts moet iedereen helpen ongeacht wie deze persoon is. Of het nou een crimineel is of wat dan ook, de arts heeft in noodsituaties geen andere keus dan te helpen. Het is een onderdeel van zijn beroep.
Wat wel zo kan zijn is dat zijn verzekering bepaalde behandelingen niet vergoed en daardoor de arts bepaalde methodes weigert. Bepaalde dure experimentele behandelingen slaan misschien beter aan bij mensen die gezond leven. Het zou weggegooid geld, tijd en moeite zijn om kostbare behandelplaatsen aan mensen te geven die ongezond leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet zelf zijn gezondheid op het spel.

Onfrisse adem waar hij zelf schuldig aan is, stinkende kleding. Dit belemmert het werk van de arts.

Omdat hij als roker ook schade toebrengt aan niet rokers, denk aan mee roken. Heeft hij geen recht op hulp.

Een gezonder leven begint bij jezelf. Rokers worden niet meer geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punt 2,3 en 4 vind ik geen goede argumenten waarom een arts een roker mag weigeren. Punt 1 is een goed argument, maar makkelijk te weerleggen en te ontkrachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het allemaal geen goede argumenten, omdat er geen enkele grond is om aan te nemen dat het waar is wat je hier als argumenten voorstelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar gaat het niet om. In een debat spreekt met ooit de raarste standpunten uit. Het hele standpunt op zich is belachelijk. het gaat erom zoveel mogelijk tegen te spreken wat natuurlijk al lastig genoeg is voor een moreel onfatsoenlijk standpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, weer wat geleerd, ik meende dat de argumenten ook in deze situaties steekhoudend moesten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening is een debat een discussievorm waarbij het de bedoeling is een stelling te verdedigen of juist te bestrijden. Om een discussie in stand te houden zul je toch met goede argumenten moeten komen. Als je met zwakke of makkelijk weerlegbare argumenten komt, dan houdt de discussie al snel op en is dat het einde van het debat. Als er een jury is die de debatteerders beoordeeld en een winnaar benoemd zul je toch goede argumenten tegen de andere debatteerder moeten hebben.
Om dezelfde reden waarom iemand die zijn eigen lever kapot heeft gedronken ook niet bovenaan de transplantiewachtlijst komt te staan. En überhaupt al niet op de lijst komt voordat hij is afgekickt.
Een niet-roker heeft gewoon meer kans op een gezonder leven dan een roker.
Waarom zou je als arts zoveel tijd in een roker moeten steken, die het zichzelf aan doet. Terwijl je diezelfde tijd ook kan besteden aan een onschuldig persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze stelling is onhoudbaar.Je kunt haar onmoglijk verdedigen.