Hoe wordt onderzocht dat de stoffen in medicatie mensen/dieren beter kunnen maken? Of een ziekte kans maakt te stabiliseren?

Dat men dat op dieren uit probeert weet ik, maar dan nog hoe weet men dan dat ze dat ene stofje/ die enige chemische werking kunnen gebruiken? Om bijvoorbeeld epilepsie te reduceren, of de schildklier kunnen ondersteunen bij een hoge of een trage werking. Of dat er dat stofje is tegen depressiviteit.enz.enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de eerste bron staat in een stappenplan uitgelegt hoe medicijnen ontdekt en gemaakt worden.
Bij de bron staat ongeveer hetzelfde, alleen word er wat dieper op ingegaan.
Helaas kan ik niet zo snel bronnen vinden die echt in jip en janneke taal geschreven zijn, maar ik denk dat je deze 2 bronnen goed te doen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel , ik vond jou het beste antwoord gegeven.
Groetjes van Josephina

Andere antwoorden (3)

Soms door toeval, zoals Fleming toevallig Peniciline ontdekte terwijl hij bezig was met een onderzoek naar bacteriën.
Vaker door onderzoek, dingen uit proberen, andere combinatie's maken enz.
Dat is ook de reden dat medicijnen vaak zo duur zijn, het ontdekken van een goede stof, die doet, wat je wil dat hij doet en het daarna ontwikkelen van een medicijn kost naast veel tijd, ook heel veel geld.
Eigenlijk is het het maken van een bijna onmogelijke puzzel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allereerst wordt er natuurlijk in theorie over nagedacht, en een idee gevormd over wat er gaat gebeuren.
dan wordt er een, als het goed is, dubbelblind onderzoek opgezet.
dwz dat er ook placebo's worden gegeven, maar dat de onderzoeker niet weet of dit zo is of niet.
naderhand worden de resultaten onderzocht, en blijkt of het betreffende stofje heeft geholpen.
het ene onderzoek is natuurlijk beter dan het andere, je moet het altijd over kunnen doen met dezelfde resultaten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ze gebruiken ook proefpersonen. Verdient volgens mij nog goed ook.

Soms komen ze er ook bij toeval achter. Dan wordt een medicijn voor een bepaalde aandoening gebruikt, maar blijkt uiteindelijk voor iets anders beter te werken. Zo heb je ook medicatie oorspronkelijk bedoeld voor anti-depressiva, wat nu niet voor anti-depressiva wordt gebruikt maar voor medicatie als ondersteuning om te stoppen met roken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder door onderzoek en de wetenschap die er al ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo heb je ook viagra wat eerst alleen maar een beta-blocker was. Maar eigenlijk zijn eerste doel is voorbijgestreeft.