lk heb smorgens vaak krampen in me buik dan moet ik gaan zitten omdat ik amper kan liggen wat kan dit zijn?

Die krampen duren heel kort.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Eet je wel genoeg? Hoe laat is je laatste maaltijd/snack de avond ervoor?

Antwoorden (2)

Het zou het spastische darm syndroom kunnen zijn.
Wanneer je last hebt van een spastische darm (ook wel prikkelbare darmsyndroom genoemd) is dat erg vervelend. Gelukkig is het een niet schadelijke aandoening , maar je kunt er veel last van hebben.
Bij een spastische darm zijn de darmen extra gevoelig voor prikkels. De darmen trekken vaker samen waardoor men last krijgt van pijnlijke krampen,ook is het ontlastingspatroon anders dan bij "normale" darmen. Sommige mensen krijgen last van obstipatie afgewisseld met diarree en sommige mensen hebben bijna altijd last van obstipatie of diarree. De darmen reageren gevoeliger op bepaalde voedingsmiddelen en medicijnen, de klachten zijn per persoon verschillend. Een spastische darm hebben is geen ziekte maar een vervelende aandoening die verder niet schadelijk voor het lichaam is.
De oorzaak van een spastische darm is nog niet bekend. Wel staat vast dat stress en voeding een belangrijke factor zijn bij het hebben van klachten. Wanneer iemand last heeft van stress en spanningen zullen de klachten vaak verergeren. Tegenwoordig eten mensen veel meer producten die minder vezelrijk zijn en vaak al kant en klaar en bewerkt zijn. Hierdoor kunnen ook klachten ontstaan.
De huisarts zal naar uw klachten luisteren en naar uw buik kijken en luisteren (wat drukken om te kijken of er ergens pijnklachten zitten). Vaak wordt er een bloedonderzoek gedaan om te controleren of er ergens een ontsteking zit. Bij een spastische darm wordt er niks aantoonbaars in het bloed gevonden, wanneer men voor de zekerheid naar het ziekenhuis wordt gestuurd voor extra onderzoek zal ook daar niks gevonden worden. De diagnose wordt dan ook op basis van de klachten door de huisarts vastgesteld en eventueel bevestigd door het ziekenhuis.

Naar de huisarts dus, voor een goede en juiste diagnose, zodat je huisarts je kan helpen deze klachten te verhelpen, voorkomen of verminderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou kunnen duiden op een verstopping. Vaak herken je dit aan hevige pijn of druk aan de linkerkant of boven inde buik waar de dikke darm loopt. Laat de huisarts er eens naar kijken. Voordat het chronisch wordt. Movicolon bied vaak uitkomst en daarna vezelrijk voedsel, en veel drinken.