Mag een huisarts aan vrienden vertelen wat er in patientendossiers staat van bekenden van hem of van bekenden van de vrienden?

Een huis arts kijkt (blijkbaar) geregeld in patientendossiers van anderen en praat daar over tegen vrienden. Ook wilde hij een patientendossier eens opvragen van een bekende van een vriend van hem, maar hij kon het dossier niet vinden. Toen vertelde hij rond dat die bepaalde persoon nooit naar een arts gaat (is niet zo, die persoon verhuisde veel en hij was pas nog naar een specialist geweest). Hoe dan ook: mag een huisarts zomaar zonder dat hij medisch moet handelen patientendossiers opvragen? Of is dat onder huisartsen eigenlijk heel gewoon om te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natúúrlijk mag dat niet!

Antwoorden (2)

Een huisarts heeft beroepsgeheim:
"Het beroepsgeheim is de plicht om te zwijgen over feiten en gegevens van derden, die iemand bij het uitoefenen van zijn beroep te weten is gekomen. Het wordt ook wel zwijgplicht genoemd. Het gaat daarbij vooral om vrije beroepen. Het beroepsgeheim geldt niet als de betrokkene toestemming geeft om aan derden inlichtingen te verstrekken."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroepsgeheim

Dus voor het gedeelte, het vertellen van vrienden, mag absoluut niet TENZIJ degene van wie het dossier is daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.

Het zomaar opvragen van een dossier:
"Dan de juridische kant: mogen alle artsen en co-assistenten elke CT-scan zien? Nee, dat mag niet. Volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) mag alleen personeel met een behandelrelatie tot de patiënt het dossier inzien. Het is dus wettelijk verboden om zomaar in dossiers rond te snuffelen."
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/02/23/next-checkt-in-een-modern-ziekenhuis-kan-het-medisch-personeel-elke-ct-scan-zien/

ik kan alleen maar concluderen dat wat die huisarts doet, niet mag. In de praktijk zal het best wel eens gebeuren, maar als deze huisarts daadwerkelijk dingen op zoekt en vervolgens door verteld, kan dit zeker een keer tuchtcommissie waardig zijn (moet wel te bewijzen zijn dan).
Thecis
10 jaar geleden
Dat is niet toegestaan dat is beroepsgeheim. Misschien als u er toestemming voor geeft. Een kennis van mij is huisarts en die heeft wel eens verhalen over patienten maar zij vertelt nóóit wie, en ook niks over mensen die ik ken! Als de huisarts dat doet klopt er iets niet!