Hoe moet je ontsmettende zalf op een verse wond gebruiken?

Moet je het alleen op de wondrand smeren of echt in de wond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt er vooral van af of het een oppervlakkige (zoals een schaafwond) of een diepe wond is. In alle gevallen moet een wond eerst goed schoongemaakt worden. Dat kan in Nederland gewoon met kraanwater, omdat dit al heel schoon is. Op een schaafwond kan daarna een ontsmettende (desinfecterende) zalf worden aangebracht. Dit moet ruim en over de hele wond. Bij een diepe wond is het beter om er niets in te smeren. Zeker wanneer de wond mogelijk gehecht moet worden, kan de arts de wond niet meer goed beoordelen wanneer hier jodium in is aangebracht. Dit verkleurt de wond namelijk heel erg. Het is meestal voldoende om de wond ná het schoonmaken met water gewoon met een gaasje af te dekken. Wanneer het niet zeker is dat de wond volledig gereinigd is met water en de wond hoeft niet te worden gehecht kan er wel een ontsmettingsmiddel in worden aangebracht. Dit moet dan in de hele wond, niet alleen aan de randen.