De oorzaak van ontstoken tandvlees is in de meeste gevallen niet goed poetsen en een slechte mondhygiëne. Het tandvlees kan ook heel plaatselijk ontstoken zijn als er bij het poetsen bijvoorbeeld steeds specifieke plaatsen overgeslagen worden. Bij jongeren en volwassenen is daarnaast het niet goed reinigen tussen de tanden en kiezen vaak de oorzaak van ontstoken tandvlees.

Andere oorzaken van ontstoken tandvlees kunnen onder andere spruw, een herpesinfectie of keelontsteking zijn. Hierbij raakt het tandvlees meestal acuut ontstoken, ziet het erg rood en kunnen witte of gele zweren aanwezig zijn. Dit is meestal wel (erg) pijnlijk.

Keelontsteking kan dus ontstoken tandvlees veroorzaken, met een keelontsteking is de kans groter dat je last van ontstoken tandvlees krijgt, dan zonder ontstekingsverschijnselen. De mondholte is een prima locatie om je gezondheid in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Roken veroorzaakt ook ontstoken tandvlees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, roken is ook een van de veroorzakers, verhoogd de kans op parodontitis zelfs enorm.
http://www.mondzorgdelft.nl/15.html
Bedankt voor deze waardevolle aanvulling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je crea,ik rook niet maar stress kan ook een oorzaak zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan. Door stress kan je weerstand verminderen, wat inderdaad ook een oorzaak van tandvleesontsteking is.