Drink ik teveel water?

Ik heb net een stukje gelezen over tveel water drinken? Ik drink ongeveer2 liter perdag , ongeveer 4 flesjes van 0,5 liter maar ze zeggen dat je al liters water naar binnen krijgt door voeding etc , is dit schadelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

E MOET MINIMAAL 1,5 LITER WATER PER DAG DRINKEN”
. Met plassen, zweten en ademen verbruiken we zo’n 2,5 liter water per dag. Die hoeveelheid moet dus dagelijks worden aangevuld. Met het vocht in ons voedsel krijgen we ongeveer een liter binnen. De rest komen van het drinken. Dat hoeft overigens niet alleen water te zijn. Alle vocht telt mee, dus ook koffie, thee, frisdrank, fruitsap of bier.

De hoeveelheid vocht u nodig heeft, hangt onder andere af van hoeveel u beweegt, uw eetgewoonten en het klimaat waarin u zich bevindt. Voor de gemiddelde Nederlander geldt dat 1,5 liter drinken per dag voldoende is. Spant u zich een uur flink in, dan heeft u een halve tot een hele liter extra water nodig.

65-plussers moeten iets meer drinken, ongeveer 1,7 liter per dag. Over het algemeen eten zij namelijk minder, waardoor ze minder vocht binnenkrijgen. Verder werken de nieren van ouderen vaak wat minder goed. Ze hebben daarom meer vocht nodig om de afvalstoffen uit hun lichaam af te voeren.

Aan de kleur van uw urine kunt u zien of u voldoende heeft gedronken. Donkere urine betekent: te weinig vocht. Het is in ieder geval belangrijk om dorst zoveel mogelijk te voorkomen. Dorst ontstaat namelijk pas als er een tekort is van 1,5 liter vocht en het lichaam begint uit te drogen. Voor uw gezondheid is het beter die situatie voor te blijven. Signalen van uitdroging zijn onder andere vermoeidheid, hoofdpijn en een gebrek aan eetlust.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, jij drinkt niet teveel water.
Kun je te veel water drinken? Dat kan, maar het is wel zeldzaam. Al het water dat je binnenkrijgt, moet er ook weer uit. Bij het omzetten van water in urine worden er door het lichaam elektrolyten aan toegevoegd. Dat zijn zouten of zuren met een elektrische lading, die je binnenkrijgt met de voeding. Als je normaal eet, krijg je genoeg elektrolyten binnen om per dag twaalf liter zuiver water uit te kunnen plassen.
"Watervergiftiging" (te veel water drinken) loop je niet zomaar op. Het kan optreden als je erg veel drinkt (meer dan twaalf liter per dag), niet eet, buikgriep hebt en toevallig ook nog "plaspillen"gebruikt voor de bloeddruk. Het vocht in het lichaam wordt dan zo sterk verdund dat het weinig elektrolyten bevat. Daardoor kun je het vocht niet meer uit plassen en hoopt het zich op in het lichaam. Dat betekent dat de lichaamscellen opzwellen. Gebeurt dat in de hersenen, dan kun je je slap en moe voelen en hoofdpijn krijgen. In ernstige gevallen volgt bewusteloosheid en soms zelfs erger. Om de voorraad elektrolyten in het lichaam weer snel op peil te brengen, kun je het best iets zouts eten.