Hoe komt het dat als je gaapt met oordopjes in dat je ongeveer even veel hoort als zonder oordopjes?

1. Als ik met gapen slaap oordopjes (of werk oordopjes) in heb merkte ik dat ik tijdens het werken (waar veel lawaaierige machines staan) als ik gaap ik bijna even goed kan horen dan zonder oordopjes op dat moment.
Dus dat de geluiden opeens minder gedempt zijn.
Hoe komt dit?

2. Met gapen gewoon kan het zijn dat je wat minder hoort (dit weet ik),
maar bij mij zijn onverwachte, directe of met wat meer lawaai- geluiden extra gevoelig (dus bijvoorbeeld bestek in een pan doen of iets in de vaatwasser doen dat je zo'n kletterend geluid hoort, of praten)
Hoe komt dit?
Of dat je gehoor net na het gapen extra gevoelig is voor die specifieke geluiden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je gaapt plopt je buis van Eustachius open (vandaar de truc om te gapen als je oren in het vliegtuig gaan "drukken"). Daardoor kan het geluid ook via dat pad je middenoor bereiken, je trommelvlies in trilling zetten, etc.
Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat het daarmee gelijk even luid zou zijn als zonder oordopjes, maar het contrast met niet-gapen is er zeker.
Wat die kletterende geluiden betreft weet ik niet. Wel is er de akoestische reflex die ervoor zorgt dat bij luid geluid een spiertje in je middenoor wordt aangetrokken waardoor het geluid een beetje gedempt wordt. Dat duurt heel even om "in werking te treden".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*bijna even luid
okee, bedankt
Reddie
10 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik vond beide antwoorden goed genoeg :)

Andere antwoorden (1)

Dat je met oordopjes in meer hoort tijdens het gapen komt omdat je door het gapen bepaalde spieren aanspant die ervoor zorgen dat je gehoorgang iets breder wordt. Hier door past het oordopje niet meer goed, waardoor het niet meer afsluit en het geluid er dus langs kan komen.

Wat het tweede betreft; dat weet ik niet zeker, dus een aanname van mijn kant, maar dat zou wel eens een evolutionair voordeel kunnen hebben. Gapen geeft een tijdelijke staat van niet-alert zijn waardoor je mogelijk kwetsbaar zou zijn. Een scherper gehoor bij hardere geluiden zou die kwetsbaarheid kunnen compenseren?