Mag de Arbo bedrijfsarts het opvragen van medische gegevens weigeren?

Door zwangerschapsvergiftiging kan ik nog niet werken. De Arbo vind van wel maar weigert medische gegevens op te vragen! Vind dit nutteloos, ondanks mijn normale arts aangegeven heeft nog niet te werken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Je normale arts mag en kan niet beoordelen wettelijk gezien of jij kan werken.
Je arbo arts mag ter aanvulling een medisch dossier opvragen maar is dit niet verplicht.
Het is vaak een lastige situatie helaas. Je moet boffen met een arbo arts is mijn ervaring.

Met een zwangerschapsvergifiting kan de arts denken dat je bv wel één uur per dag ander werk kan doen. Dan ben je hier verplicht tot.
Je kan wel bij het UWV een second opinion aanvragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met jouw toestemming mag een bedrijfs/arboarts jouw medische gegevens opvragen. Als hij/zij denkt zonder deze gegevens een oordeel over jouw ziekteverzuim te kunnen vormen, dan hoeft hij/zij jouw medische gegevens niet op te vragen, ook niet als jij daarop aanstuurt. Een bedrijfs/arboarts is niet verplicht medische gegevens op te vragen, het is enkel een mogelijkheid.
Als jij het niet eens bent met de mening over jouw ziekteverzuim, van de arbo/bedrijfsarts, dan kun je een vrijwillige deskundige keuring aanvragen bij het UWV, dit kost je ongeveer 100 euro. Als hieruit blijkt dat jij niet in staat bent om te werken, mag de werkgever beslissen aan welk advies hij zijn/haar mening over jouw ziekteverzuim baseert, hij/zij is dus niet verplicht het advies van de bedrijfsarts of het uwv op te volgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok bedankt voor de reactie! Alleen nu heeft de Arbo op 25 november aangegeven mijn gegevens te gaan opvragen en ineens op 29 januari geeft hij aan nee is nutteloos. Daar ging t mij om
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft de arboarts je gegevens opgevraagd en daarna gemeld dat het nutteloos is? Dan heeft hij/zij dat ingezien en daaruit zijn/haar mening niet bijgesteld, maak een afspraak bij het UWV, zodat je een second opinion krijgt. Die dit misschien recht kan trekken.
Heeft de arboarts aangegeven je gegevens op te vragen, maar dat uiteindelijk niet gedaan, ook dan is het nuttig om een second opinion aan te vragen bij het UWV. De arboarts is niet verplicht gebruik te maken van je toestemming, om je medische gegevens op te vragen.
De meeste werkgevers gaan mee met de uitslag van het UWV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij gaf indd aan om het op te vragen en twee maanden later zegt hij nee doe ik niet ia nutteloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zeker weet, dat je niet in staat bent om te werken, maak dan een afspraak bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie