Mijn vader heeft dat gedaan. Hij is 30 jaar geleden overleden aan de ziekte Non-Hodgekin. Dat was (en is) een moeilijke ziekte waar ze graag onderzoek naar doen.
Dus zijn lichaam wilden ze wel hebben. Ik heb begrepen dat ze niet zomaar iedereen willen hebben.
Nadeel is dat je geen graf of urn hebt als nabestaande.
Hoewel ik dat peroonlijk nooit erg heb gevonden.
Het idee dat er misschien andere mensen me geholpen zijn, is heel fijn.
En ik heb een mooi door heb geschilderd schilderijtje aan de muur hangen.
Ik zou zeggen, bespreek het met instantie(s) die daarover gaat/n. Ik vind het een mooi idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is niet altijd mogelijk om dat te doen. Info erover vind je via onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je lichaam ter beschikking te stellen aan de wetenschap kun je contact opnemen met een anatomisch instituut, bijvoorbeeld een medische faculteit. Meestal krijg je een gesprek over de gang van zaken, over wanneer zoiets wel/niet kan en wordt aan je gevraagd een codicil te maken (met je handtekening).

Tegenwoordig kun je ook alleen je hersenen ter beschikking stellen aan de wetenschap. Dit doe je door contact op te nemen met de Nederlandse Hersenbank

Toegevoegd na 54 seconden:
...en in hersenen van mensen hier zijn ze natúúrlijk ontzettend geïnteresseerd. Al die kennis die we hier opdoen moet onze hersenen wel héél speciaal maken! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je lichaam na uw dood ter beschikking aan de wetenschap wilt stellen, moet je zelf bij leven contact op nemen met een van de Nederlandse universiteiten of met een aan een universiteit verbonden ziekenhuis. De voorwaarden zullen van universiteit tot universiteit verschillen.

Ik zou dit wel goed bespreken met familie en vrienden, want er is dan weinig tijd voor hen om afscheid te nemen.
Binnen 24 uur willen de medische faculteiten het lichaam kunnen conserveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou eerst ff wachten totdat je niet meer leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt hier wel een fundamentalischtische site te worden,waarbij het minste of geingste beetje humor uit den boze is!
Naatje,gewoon door gaan,laat je niet intimideren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik ook. Zonder een beetje humor wordt het wel errug saai!
Plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach er zijn ALTIJD mensen die geen humor kunnen waarderen...het zou me wat..van mij part ''melden'' ze mn antwoord........ik zit niet op GV voor de punten.
In overleden toestand, lijkt me het meest logische.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als u uw lichaam ter beschikking stelt van de wetenschap, dan wordt uw lichaam na uw overlijden gebruikt voor medisch wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Hiermee schenkt u uw lichaam aan een medische universiteit.

Schriftelijk vastleggen
Alleen u beslist of u uw lichaam ter beschikking van de wetenschap stelt. Dit doet u door deze wens schriftelijk vast te leggen in een testament of codicil. Bovendien moet u een formulier van de desbetreffende universiteit invullen. Daarnaast is het belangrijk dat uw nabestaanden op de hoogte zijn van uw wens.

Afscheid nemen
Wanneer een lichaam ter beschikking is gesteld van de wetenschap, is er weinig tijd om afscheid van een overledene te nemen: na een overlijden moet het lichaam binnen 24 uur op de universiteit zijn. Het is verstandig om van tevoren een draaiboek klaar te hebben liggen, zodat er toch nog afscheid kan worden genomen. Hoewel er geen begrafenis of crematie plaatsvindt, is het wel mogelijk om een herdenkingsceremonie te houden voor de overledene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een universiteit op te bellen. Zij sturen je dan een informatiemap toe waarin staat wat je moet doen. Degene die zijn lichaam ter beschikking van de wetenschap wil stellen, moet een handgeschreven verklaring schrijven, naar een tekstvoorbeeld van hun. Die verklaring moet naar de universiteit gestuurd worden én bij je huisarts ingeleverd. Als je dan overlijdt, moet men de universiteit bellen, dat kan dag en nacht, en moét je binnen 24 uur bij de universiteit zijn, zij regelen vervoer, maar betalen dit niet altijd.

Het ligt aan welke universiteit je hebt, maar soms moet een partner of kind ook een verklaring invullen dat men op de hoogte is van de wens van degene die zijn lichaam ter beschikking wil stellen.

Toevallig heb ik vorig weekend zo'n verklaring ingevuld voor mijn partner. Zijn lichaam wil hij ook ter beschikking stellen. Hij heeft net bericht gehad dat hij geaccepteerd is in Maastricht. Ik weet n.a.v. een belronde van mij, dat niet iedere universiteit mensen inschrijven omdat ze genoeg aanbod hebben. Groningen nam ook nog mensen aan.

Ook is het handig om toch gewoon een begrafenis/crematiepolis aan te houden, omdat een universiteit, op moment van overlijden, toch het lichaam niet hoeft te accepteren. Dat ligt aan de doodsoorzaak, zoals sterke verminking, bij een ongeluk of na sectie in een ziekenhuis of overlijde in buitenland.

Mijn partner is een medisch wondertje en hij wil graag dat mensen nà zijn overlijden daar lering uit kunnen trekken.
Bronnen: