Voldoet 30 minuten wandelen per dag aan de minimale bewegingsnorm?

Ik vind dit namelijk niet intensief. Dus vraag me af of het dan goed genoeg is.

Weet jij het antwoord?

/2500

volgens mij wel ,het is waarschijnlijk niet het enige wat je op een dag doet . je hebt ,neem ik aan aan ook bezigheden in je huis of op je werkplek

Je voldoet dan aan het minimum. Is natuurlijk prima beweging, maar ik zou ook proberen om 3x in de week minstens 20 minuten te zweten, intensiever bezig te zijn. Die 30 minuten per dag is goed voor mensen die eerst niks deden. Maar voor je gezondheid is iets meer natuurlijk beter. Toegevoegd na 1 minuut: Maar elke keer jezelf kapot trainen is natuurlijk ook niet goed. Wandelen word door veel mensen overschat, het is een prima manier om meer te bewegen en af te vallen, met een laag risico op blessures.

De minimum norm voor bewegen is gesteld op een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit. Het gaat dus niet alleen om de tijdsduur, maar ook om de intensiteit. Met matige activiteit wordt bedoeld, dat je zodanig sport dat de polsfrequentie net iets verhoogd tov de rustsituatie. Voor wandelen betekent dat, dat je op een flink wandeltempo doorloopt, voor minimaal 30 minuten. Op zo'n manier zou je inderdaad wel voldoen aan de minimale norm. Als het gaat om 30 minuten slenteren, dan voldoet dat niet. Overigens hebben we het dan over de norm, die in Nederland gesteld is. De WHO heeft de norm van minimaal 10.000 stappen opgesteld. Bij deze norm hoort geen intensiteitscriterium. Deze norm is daardoor middels een stappenteller makkelijker te controleren; in de praktijk komen de twee normen redelijk overeen.

Volgens mij hangt dat samen met je leeftijd. Iemand van 30 jaar die de hele dag in de auto zit en 'slechts' 30 minuten wandelt, zal niets toevoegen aan zijn conditie. Iemand van 73 die dagelijks 2 uur loopt (dus niet wandelt of slentert) zal duidelijk een grote voorsprong hebben qua conditie op leeftijdgenoten.

Dertig minuten wandelen per dag kan absoluut ruim voldoende zijn als je voldoende intensief doorloopt. Je verbrandt op een afgelegde afstand zelfs evenveel calorieen als wanneer je diezelfde afstand zou hardlopen. Het net en effect van wandelen wordt sterk ondergewaardeerd. Nu bedoel ik NIET een beetje slangen op je dooie gemak, maar echt wándelen. Dat betekent met een snelheid van 5,5 tot 6,5 kilometer per uur, dat is best te doen, maar dat is wel stevig doorlopen. Voordeel van wandelen op deze manier t.o.v. Hardlopen. De meeste mensen houden dit goede voornemen langer vol, en je hebt minder kans op blessures, ookal kan je van stevig wandelen in het begin best spierpijn krijgen, met name van de scheenbenen. Als het niet gewend bent bouw dan rustig op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100