Is het nog mogelijk om na uw 65 ste een Cochlair implantaat te laten plaatsen?

Wat kost dit en hoe werkt het ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dit is een vraag die eigenlijk alleen een KNO-arts, die u heeft onderzocht, kan beantwoorden. Op zich worden cochleaire implantaten (CI) wel bij volwassenen geïmplanteerd. Wel is het belangrijk dat u in het verleden wel goed heeft kunnen horen en dat u nu ernstig gehoorverlies heeft.
Puur technisch gezien zal het niet zo'n probleem zijn om hem te laten plaatsen. Wel is het belangrijk te beseffen dat er na de operatie een zeer intensief revalidatieprogramma volgt. Hoe ouder u bent hoe moeilijker het wordt om zo'n programma succesvol te doorlopen. Het zou kunnen dat de inschatting van de arts op voorhand al is, dat dat niet zal lukken. In dat geval gaat het hele plan niet meer door.

Normaal gesproken worden geluidsgolven in het oor via een heel systeem overgebracht op het slakkenhuis. In het slakkenhuis wordt het geluid omgezet in elektrische prikkels, die naar de hersenen lopen.
Een ci is een soort microfoontje, dat geluid omzet in elektrische prikkels. Een uiteinde wordt in het slakkenhuis geplaatste waar de elektrische prikkels via de normale zenuwen verder baar de hersenen kunnen. Een ci werkt dus alleen als alle structuren achter het slakkenhuis normaal hun werk doen.

Dit is een ingewikkelde operatie. De prijzen die uk vindt lopen wat uiteen, maar liggen inderdaad zo rond de 25.000 euro. Bij juiste indicatie zult u er maximaal één vergoed krijgen van de verzekeraar.

Gezien de prijs, de complexiteit van de operatie en de impact van de operatie (als het mislukt bent u volledig doof aan dat oor) zal niemand de operatie bij u willen doen, als er twijfel is of u het hele programma succesvol kunt doorlopen.
Ik zou verwachten dat de kans dat u afgewezen wordt groot is, maar dat weet u pas zeker als u het gesproken heeft met de KNO-arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als zo'n operatie plaatsvindt bij een persoon die altijd doof is geweest, moet deze persoon leren horen. Bij ouderen gaat dit leren een stuk langer duren dan bij een kind. Allerlei klanken, die door het CI maar primitief worden doorgegeven zijn nog niet direct hoorbare informatie. Ze worden wel gehoord, maar wat betekent het? Je moet de voorstellen dat je op hoge leeftijd ineens tussen alleen maar Chinezen wordt neergezet. Dan ben je je ineens bewust van je handicap. Dus ook als een KNO arts geen enkel bezwaar ziet in een operatie, dan nog is er geen zekerheid op succes. Kijk hiervoor de documentaire van de VPRO "Hear and now"over 2 65-jarigen die beide aan een CI beginnen. Schitterend gefilmd door hun dochter.