Hie weet ik of ik bloeddonor kan worden?

Ik ken een heel ziek iemand die een bloeddonor nodig heeft zij heeft bloedgroep AB kan ik donor worden??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand die heel ziek is en bloed nodig heeft krijgt dat gewoon, zeker met AB is dat al haast geen probleem.
Castle
10 jaar geleden
http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/lichaam/hoe-word-ik-bloeddonor
anneliez
10 jaar geleden
goed dat je aan het denken bent gezet, donoren zijn altijd welkom. Als je gezond bent, is de kans groot dat je donor kunt worden

Het beste antwoord

Of je donor kunt worden, hangt van jouw gezondheid af. Je kunt gewoon naar een bloedbank gaan. Daar moet je een vragenlijst invullen en een kleine keuring ondergaan (bloeddruk, Hb-gehalte etc.)
Veel voorkomende redenen om iemand uit te sluiten van donatie zijn een recente tattoo of piercings, of een (bijna) bloedarmoede.
Als je donor wordt, is het maar zeer de vraag of ze bloed van jou krijgt. Normaal gesproken krijgt iemand nl. gewoon bloed van de bloedbank. Maar bloedgroepen zijn betrekkelijk eenvoudig en je kunt er vanuit gaan dat dat altijd beschikbaar is.

Bij beenmergdonatie komt het veel preciezer en wordt er een zo goed mogelijke match gemaakt tussen het weefseltype van donor en ontvanger. Als je bloeddonor bent, kan je je ook aanmelden als potentieel beenmergdonor. Je gegevens worden dan opgeslagen en als er een match is tussen een ontvanger en jou, dan word je opgeroepen. Maar dit komt niet zo veel voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als jij gezond bent, dan mag je bloed geven. Je bloed wordt getest voordat je donor wordt, zowel op bloedgroep, als geschiktheid. Als jij ongeschikt bent, dan wordt je dat verteld en mag je geen bloed doneren. Voor 1 speciaal iemand donor zijn, gaat niet op. Die persoon krijgt het bloed dat op dat moment beschikbaar is, dat kan dat van jou zijn, maar net zo goed dat van een ander. AB is een makkelijke bloedgroep, bijna alle andere groepen passen daarbij. Zowel A, B, AB en O zijn geschikt om toe te dienen aan AB.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergeet de rhesusfactor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, dat was me even ontschoten.
http://www.sanquin.nl/bloed-geven/over-bloed/rhesusfactor/
Bedankt voor je reactie Pelle.
Er staat bij de reacties op de vraag, ook een prima link van een site van castle.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier nog een handige tabel waarin de Rhesus D factor is verwerkt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedtransfusie
Lees deze vragenlijst eens door, als je meerdere keren ja moet antwoorden mag je waarschijnlijk geen donor worden.

Toegevoegd na 37 seconden:
http://www.sanquin.nl/repository/documenten/nl/bloed-geven/bloed-geven/Sanquin_Vragenlijst_Trouwe_donor.pdf