Heb geruime tijd nek, schouder en bovenarm klachten, scan leverde niets op. Arm en duim en wijsvinger tintelen geregeld wat kan het zijn?

dyclofenac helpt niet ook niet in combinatie met zaldiar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als ik het zo lees herken ik de symptomen onmiddellijk, en het is in mijn geval claviocortaal compressie syndroom., ofwel een vorm van RSI ; overbelasting van de arm/hand/pols/schouderspieren, om welke reden dan ook. De tintelingen traden op een gegeven moment zo veelvuldig op dat ik er 's nachts wakker van werd, en overdag krachtverlies had in mijn handen (kon nog geen kopje optillen).

Daar zie je op een scan of foto inderdaad niks van. En er helpt ook niks tegen, behalve één ding : rust. In mijn geval was dat dus nauwelijks meer computeren, gameboyen, breien, haken, fietsen (!!), post bezorgen, poetsen (hihi),affijn, ongemerkt ben je de HELE DAG bezig met je handen en polsen.

En daarnaast natuurlijk oefeningen, veel en vaak. Met de nekspieren met name. Dus hoofd draaien, buigen en keren, alsook de (gestrekte) armen. Na een week of zes verdween de pijn en inmiddels (twee jaar later) kan ik alles weer maar....alles met mate, en eerder stoppen als ik het voel aankomen. Wordt ik nog met slapende handen wakker (wat nog af en toe gebeurt), dan helpen grappig genoeg dezelfde oefeningen me er snel weer vanaf.

Je zit al in de medische molen, dus vermoedelijk zul je eerdaags naar een fysiotherapeut verwezen (moeten) worden. Die heeft mij in vier korte sessies goed kunnen helpen, maar het meeste werk doe je natuurlijk zelf. De oefeningen die hij je leert werken pas als je ze ook DOET.
Het is uiteindelijk gewoon een vorm van overbelasting, die je alleen kunt verhelpen door de belasting te verminderen. Helaas pindakaas.

Maar wat minder doen, vaak oefeningen doen en jezelf voortaan beter in de gaten houden, is duizend keer beter dan de pijn, die inderdaad ook met pilletjes niet overgaat. Blijf echter wel onder controle bij de (huis)arts tot je zelf het idee hebt dat het onder controle is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik geloof niet dat er op deze website doktoren zitten, maar zelfs al waren die er, dan was het nog onmogelijk om je een diagnose te geven. Je hebt zelfs al een scan gehad.
Vraag aan je huisarts wat de mogelijkheden zijn voor een verder onderzoek. Of vraag een second opinion aan een andere neuroloog.
14 jaar geleden
Klik eens op onderstaande link en controleer of je klachten overeenkomen.
Ik denk n.l. aan het Carpale tunnel syndroom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RSI.

Typische symptomen. De oorzaak ligt hier dat je een verhoogde basisspanning hebt in je spieren en pezen.
Hiermee bedoel ik dat jij niet ontspannen genoeg bent. Ook al denk je dat je ontspannen bent, je kunt je nog veel meer ontspannen, maar dat voel je niet zelf meer.

Door die spierspanningen zijn je spieren en pezen uitgeput geraakt. Normaal kunnen die heel veel dragen, maar jij hebt die grens bereikt. Hierdoor zijn zij gaan ontsteken en zijn ze lichtjes (ontzichtbaar) gezwollen. Dit geeft ruimtegebrek voor de andere zaken zoals zenuwen.

Je kan het bij je vingers wel goed zien. Als je een ontspannen vuist maakt, worden je vingers dan wit tot aan je knokkels en nog verder je hangpalm af?
Dat wil zeggen dat er geen bloed meer kan komen. Normaal gesproken gebeurd dit alleen als je een krachtige vuist maakt, bij een losse vuist mag dit niet voorkomen.

Kortom, je hebt spanningen. Diepgewortelde spanningen. Hoe kan je daar nu vanaf komen.
Dat gaat ook heel langzaam, want jij moet die hele weg van opbouwen weer omkeren. Jij moet weer gaan herkennen dat je spanning hebt. Je moet gaan herkennen wanneer je daar bovenop extra spanning maakt. Dan moet je gaan filteren of je die spanning nodig hebt en dus niet gaan gebruiken.

Mij heeft een gerichte training hierop geholpen. Met daarnaast Shiatsumassage, en TaiChi/QiGong beoefening, en mentale veranderingen, en nog veel meer.
Het heeft jaren nodig gehad om het op te bouwen, het zal ook jaren nodig hebben om het weer af te bouwen. Maar het kan, het is mogelijk. Begin er NU mee.

De westerse geneeskunde kan je niet helpen. Die weten niet hoe het komt, hoe het ontstaat en hoe het te voorkomen is. Die kunnen je dan ook niet helpen.

Je leven zal veranderen. En dat zal jij heel prettig vinden, want zoals je die nu ingevuld hebt, is niet goed geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede analyse. Lukt het je ook tijdens het slapen de spanning te verlagen? Mij nog niét gelukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, dan slaap ik.
Maar als ik wel wakker ben, dan is dit nog steeds waar ik altijd mijn aandacht op heb. Het kan altijd beter.
Dit klinkt misschien raar, maar je kunt een alternatieve geneeswijze proberen. Dat hoeft niet per se heel zweverig te zijn, maar het kan bijv. zo zijn dat het met je energie te maken heeft. Vaak kunnen alternatieve artsen alleen al met hun handen heel veel doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt me heel bekend voor ik denk dat je eens een bezoekje naar de fysiotherapeut moet maken die je de spieren losmaakt, zodat de bloeddoorstroming goed kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft dat de scan niets opleverde; dus blijkbaar ben je al naar een dokter geweest. Persoonlijk raad ik je aan dat gewoon weer te doen -- volg zijn/haar advies op, ga terug totdat de diagnose gesteld is en/of je klachten zijn verdwenen.

Hierboven worden al snel enkele 'diagnosen' gesteld die zouden passen bij de klachten die je hier aangeeft.

Natuurlijk zijn dingen als RSI en Carpal tunnel Syndrome opties, maar (om je even een idee te geven) onderstaande dingen kunnen leiden tot dezelfde symptomen:

Cervical root impingement, thoracic outlet syndrome, pronator teres syndrome, ulnaire neuropathie, compressie van de zenuwen C6 t/m Th1 (brachiale plexus problemen), tendinitis of bursitis in de schouder, fibrositis, epicondylitis..... en nog tál van andere, ergere en minder erge zaken.