Wat moet je in ieder geval blijven doen als je het superdruk hebt op je werk?

Op mijn werk (projectleider) heb ik het tijdelijk extreem druk en kan daar behoorlijk gespannen van raken. Ik bedacht me dat ik in ieder geval geen tijd moet besparen op zaken als douchen en goede kleding kiezen. Zijn er nog meer zaken waar ik beter geen tijd kan bespraren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je kunt besparen op vrije tijd. Als ik het druk (als projectleider) had, en dat was vaak maanden achter elkaar, dan had ik een vast ritme:
6.00 uur opstaan, wassen, ontbijten
8.00 uur op het werk zijn, lunch 15 minuten
18.00 uur naar huis (vaak moeilijk)
21.00 uur naar bed en
6.00 uur weer op
Veel slaap, dat geef ik toe, maar dat had ik gewoon nodig om te overleven. Ik maakte maanden 10 uur per dag, 6 dagen per week. Geen prettiger werkdag dan zaterdag (zonder telefoon en colleda’s). In Noodgevallen ging ik op zondagmorgen ook werken (probleem was vaak dat de airco dan uit was). ‘s Middags lekker in de sauna en ‘savonds naar de film.
De betaling moet wel zo’n ritme acceptabel maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een strak regime dus, als een trainingskamp. Dat spreekt me aan, ik moet alleen nog flink werken aan de discipline om op tijd naar bed te gaan.
Dit is voor mij het meest waardevolle antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (17)

blijven ademen

Toegevoegd na 1 minuut:
blijven na denken

Toegevoegd na 1 minuut:
op tijd even ontspannen dus rust nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eten en slapen. Die zijn m.i. veel essentiëler dan douchen en kleding kiezen.

Toegevoegd na 5 minuten:
En een (kort) momentje ontspanning zo nu en dan, ook als je het druk hebt.
En meditatie, als je dat doet. De 5 minuten die je aan een korte meditatie kwijt bent, verdienen zich dubbel en dwars terug door hoe gefocused en weinig gestressed je daarna bent.
Je hebt zo'n gezegde, "Mediteer elke dag 5 minuten. Heb je het te druk, mediteer dan 10 minuten."
Het is wel waar eigenlijk, juist als je het druk hebt en je gestressed voelt, is het belangrijk om voor je rust (en je andere basisbehoeften) te kiezen, en juist als je gestressed bent ben je minder in staat te relativeren, in te kunnen zien wat níet echt nodig is. Dus juist dan moet je een momentje rust nemen, al is het maar een aantal keer per dag 1 minuut even je ogen dicht doen en je gedachten stil laten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rustig door werken/hoofd koel houden
niet haasten dan gaat het niet goed ;)

groeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
haastige spoed is zelden goed, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Korte haast kan wel degelijk goed zijn (je trein halen, net je deadline nog halen, etc). Constant haasten natuurlijk niet.
Gewoon goeie grenzen stellen en geen projectlijder worden. geloof me je hebt er alles voor over een burn ou te voorkomen. dan is een tijdje preventief minder druk werk doen echt de betere optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de extreem hoge werkdruk tijdelijk is, kan je die als het goed is wel aan. Als je fysiek en psychisch gezond bent, kan je af en toe over je grenzen gaan, als dat goede resultaten oplevert (project op tijd bijv.) Wel inderdaad altijd even kijken of het doel waarvoor je over je grenzen gaat wel belangrijk genoeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het probleem is. als je een BO krijgt dan hang je. het chronisch in de zin dat het een achilleshiel blijft. je punt klopt, alleen is het zelfinzicht niet altijd toereikent waardoor het niet altijd opgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vraag staat dat hij/zij het tijdelijk extreem druk heeft, dus dan neem ik aan dat de andere perioden het wel haalbaar is.
Masturberen is een kun je je stress mee verminderen. Bijna alle vrouwen masturberen op het werk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
óp het werk??
Overigens: hoezo 'bijna alle'? Rare titel heeft dat bericht, als in het bericht staat 'meer dan de helft'. Sowieso domme titel, volgens het bericht doen mannen het meer.
aan je zelf denken ..een ander doet het niet

Toegevoegd na 1 minuut:
klinkt bot maar bedoel zorg voor je zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De drie belangrijkste dingen in jouw geval:

--  Delegeren.
--  Ontspannen.
--  De scope beperken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ontspannen, sporten en tijd doorbrengen met je dierbaren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk geval iedere dag even een ommetje maken in de buitenlucht, en bewust diep ademhalen, en kijken, of de boomknoppen sinds gisteren al weer wat dikker zijn...
(het wandelingetje van de parkeerplaats naar je kantoor telt niet mee - dan denk je al aan kantoor, en dat van en naar de supermarkt óók niet : dan ben je aan het 'boodschappenlijsten' in je kop).
Je bewust even concentreren op je omgeving, alsof je er een foto van moet maken, of het aan een blind iemand gaat vertellen. (is óók een vorm van meditatie, zoals hierboven aangegeven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip. +1
Alleen kan je het ook doen tijdens het wandelingetje naar kantoor of supermarkt hoor, als je de zelfdiscipline hebt om tijdens dat wandelingetje bezig te zijn met wandelen en om je heen kijken ipv met de toekomst. Kost wat oefening, maar is goed mogelijk hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het wel met je eens, Fynnya, maar uit ervaring :-( weet ik, dat je ertoe neigt dat als 'zonde van de tijd' te vinden, en je tóch niet even geestelijk te kunnen ontspannen, als je het gewoon té druk hebt...maar als je het wél kunt, heb jij meer zelfdiscipline dan ik / +1 voor jou.
Zo druk dat je zelfs denk om te stoppen met douche??? maar wel op GS? stop met surfen ... hou je tijd over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat je je eerst eens moet afvragen waarom je het extreem druk hebt. Neem je teveel verantwoordelijkheid. Durf je te delegeren? Als mijn werkweek niet in 36 uur past, doe ik of mijn baas iets fout.
Persoonlijk ben ik ook wel eens extreem druk maar dat is hooguit voor een paar dagen achter elkaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bespaar geen tijd met het maken van een goede planning. Zolang je overzicht houdt, kun je aangeven naar iedereen op welke wijze je zo optimaal mogelijk kunt functioneren, en wanneer je de projecten kunt afronden.
14 jaar geleden
Elke dag toch even tijd nemen om te ontspannen en je werk even helemaal los te laten. Ik weet niet hoe lang deze tijdelijke drukte voor je gaat duren. Afhankelijk daarvan is ontspanning een vereiste om je werk goed te kunnen blijven doen! Het dient dus minstens 2 doelen.
1. je blijft op een gezonde manier bezig
2. je kunt ook afstand nemen waardoor je de nieuwe dag weer fris en vol motivatie kunt beginnen.

Nog wat mogelijkheden: plan je werk, stel prioriteiten, delegeer werk dat jij niet persé hoeft te doen, vier je mijlpalen en doe alleen wat echt nodig is.

ALs je een gezin hebt, is het ook van belang dat je momenten voor je vrouw/man/kinderen maakt. Ook al is het alleen iedere dag samen ontbijten of avondeten waarbij je vraagt naar de dingen die zij hebben meegemaakt, complimenten geven, knuffelen etc.

Succes en ik wens je ontspanning en lef om keuzes te maken wat voor jou echt belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Relax blijven.
Rustig aan doen, anders raak je alles in de war.
Één voor 1 doen. Ene afmaken. Dan de andere beginnen. Inieder gevall rustig blijven, geen haast doen..
Succes met je super druke zaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet in ieder geval heel hard blijven werken, want als je daar tijd op gaat besparen dan stapelt je werk nog meer op. Met het resultaat dat je nog meer moet gaan werken en dan moet je een tweede vraag gaan stellen hoe je nog meer kan besparen op het besparen.

Nee serieus, als je al geen eens tijd hebt om je te douchen en je kleding uit te zoeken. Dat is toch niet goed zeg. "Ik bedacht me dat ik in ieder geval geen tijd moet besparen op zaken als douchen en goede kleding kiezen. " Tuurlijk moet je daar geen tijd aan besparen. Maar als je die twee al als belangrijkste punten opnoemt waar niet op bespaard kan worden. Wat denk je dan van eten en drinken?

Werk jij om te leven of leef jij om te werken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat dacht je van toch blijven ademen
of mss net niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man zegt altijd als ik naar m'n werk ga in drukkere perioden:

ONTHAAST JE !!!

En moet zeggen het helpt ook nog:-)