Kan je door mondademen buiten adem raken tijdens het spreken?

Ik ken iemand die alleen via de mond ademt, maar ook vaak buitenadem is tijdens het spreken. Zij zegt dat dit komt omdat ze via de mond ademt, maar we kunnen nergens vinden of dit echt zo is. Klopt het dat je buitenadem raakt tijdens het spreken door het mondademen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Oorzaken van diepe ademhaling ( buiten adem zijn):

* Niet door de neus ademen.
* Te veel praten en daarbij door de mond ademen.

Het lijkt me ook logisch, als je lang en veel spreekt of te snel spreekt dan heb je geen kans om te ademen en raak je dus buiten adem.
Een tip is dus rustiger praten en op tijd een pauze om (langs de mond) adem te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het blijft het zelfde dat je nu door uw neus of mond ademt wat het betreft, omdat je toch maar praat wanneer je uitademt. Inademen terwijl je praat gaat niet.
Buiten adem geraken tijdens het spreken heeft te maken met de coordinatie tussen het ademen en praten, met in het ergste geval het stotteren.
Of je ademt te weinig, of je ademd niet diep genoeg of je ademd niet genoeg de rest lucht uit je longen.
Je ademt te weinig, wil zeggen dat je tot het laatste zuchtje blijft praten
Je ademt niet diep genoeg, wil zeggen dat je oppervlakkig ademt
Je ademt niet genoeg uit, Wanneer je nu snel ademt dan adem je niet genoeg uit, waardoor na een tijdje uw longen zijn gevuld met slechte lucht. Als je dan niet genoeg inademt dan wordt alleen de luchtpijp gevuld met goede lucht. Hierdoor gaat je stikken en als reactie gaat je buiten adem zijn.
Bv voor muziekanten, blazers, en zangers is het beste dat ze door de mond inademen en uitademen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, wel door 'verkeerd' ademhalen.

Grofweg kennen we 2 soorten van ademhalen: de borst, ofwel de hoge ademhaling en de buik, de lage ademhaling.

De borstademhaling is oppervlakkiger en 'zie' je bij veel sprekers die of last van spanningen hebben of heel enthousiast zijn. Hierdoor klinkt ook vaak de stem wat hoger; de lucht wordt ahw wat afgeknepen. Dit proces gebeurt doorgaans onbewust.

De buikademhaling [zonder de borst te vullen) geeft veel meer rust in het spreken en zeker in het ademhalen zelf. Men kan op deze manier ook meer adem halen. Verder, zeker in het begin, moet je je concentreren om via de buik adem te halen. Dit is wel een bewust proces.
Eenmaal aan de buikademhaling gewend zal dit veel ontspanning en rust brengen, en niet te vergeten een ontspannen wat lager klinkende stem (t.o.v. van de hoge ademhaling).