Oma van 80 revalideert van gebroken heup. Mantelzorg ingewikkeld door werk en afstand. Welke instantie kan bemiddelen?

Oma (80) dreigt dus te worden teruggeplaatst in eigen woning. Kan zelf geen boodschappen meer doen en instanties verlangen mantelzorg vd familie waarvan 3 kinderen werken.

De zorg komt dus op de oudste (66) aan die op 30km afstand woont en leeft van AOW en überhaupt niet inziet hoe oma zich zelf gaat redden aangezien ze ook kinds begint te worden.

Hoe komen we aan hulp?

Toegevoegd na 36 minuten:
Dank voor de reacties. Oma is 88 (en niet 80) en heeft alleen AOW.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Voor hulp van de thuiszorg heeft u een indicatie nodig. Dat wil zeggen dat een deskundige beoordeelt of u zorg nodig heeft en zo ja, hoeveel dan. Voor hulp van de thuiszorg stelt het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) de indicatie. U kunt zelf een indicatie aanvragen op de website van het CIZ, of dat door uw huisarts of een medewerker van de thuiszorg laten doen.

**** Dus: huisarts inschakelen en als die niet meewerkt, zelf de thuiszorginstelling opbellen!
http://www.thuisarts.nl/zorg-en-ondersteuning/ik-heb-hulp-nodig-bij-persoonlijke-verzorging

Het CIZ bekijkt ook of u de zorg op een andere manier kunt krijgen dan van de thuiszorg. Zijn er bijvoorbeeld huisgenoten die u kunnen helpen? Of andere mensen in uw omgeving? Als dat mogelijk is, krijgt u geen indicatie voor professionele zorg. Of u krijgt een indicatie voor een kleiner aantal uren omdat mantelzorgers een deel van de zorg kunnen geven.

*** Het gaat hier dus echt om huisgenoten om mensen in de omgeving.

**** Het blijft raar en is misschien regio-afhankelijk, of afhankelijk van de thuiszorgorganisatie, maar voor mijn man was binnen twee dagen thuiszorg geregeld: 2 x per week hulp en alle voorzieningen, zoals een ziekenhuisbed in de kamer, werden thuis bezorgd. Hij is wel terminaal, maar ik ben een jonge gezonde blom van 62 en kan hem best verzorgen. Daar werd niet eens over gesproken.....

Toegevoegd na 13 minuten:
Die twee keer per week hulp hebben we dus na twee keer maar afgezegd: mijn man vindt die jonge meiden aan zijn bed en aan zijn lijf niet zo nodig......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord van Crea was ook duidelijk, maar ik mag er maar een kiezen. De eerste dan maar. Allemaal bedank!

Andere antwoorden (3)

Het CAK hierover bellen. Dan betaald ze maar €11 euro zoveel gezien haar lage inkomen. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Hoe weet je zo zeker dat "oma" een laag inkomen heeft? Dat lees ik in ieder geval niet in de vraag.
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo 11 euro en waarvoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt verkeerd gelezen. Maar als ze een aow zal hebben dus een minimum inkomen betaal je je zzv -> zorg zonder verblijf ten alle tijden aan Het CAK iedereen met zzv of zmv moet dit doen. Geldt ook voor scootmobielen en hulp atributen in huis etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het CAK? Idd, hoezo €11,- en waarvoor? Mijn schoonmoeder wordt gedwongen tot mantelzorg en die houdt dat dus fysiek niet lang vol nog. Dat moet toch anders op te lossen zijn? Hulpattributen is het probleem niet voor oma, ze heeft haar heup gebroken en kan niet meer voor zich zelf zorgen. Ze heeft een scootmobiel maar kan daar niet meer in rijden, dus boodschappen doen kan niet.
Ik zou contact opnemen met maatschappelijk werk ter plaatse. Daar hebben ze de kennis van mogelijkheden en regels en de mensen om in te schakelen, óók vrijwilligers.

Misschien zijn er meerdere kleinkinderen die wel iets voor Oma kunnen doen, gestuurd/georganiseerd door een van de kinderen van Oma, al dan niet werkend.
Regelen kan ook 's avonds na het eten, telefonisch of per e-mail, en dan is het niet zoals meestal, dat het door één van allen [kinderen -schoon-klein- of eigen kinderen uitgevoerd hoeft te worden], meestal trekt "men" zich terug en heeft één iemand wel een behulpzame, niet egoïstisch aard. Natuurlijk moet het ook in de mogelijkheden liggen, iemand die bijvoorbeeld zelf chronisch ziek is, zal weinig kunnen betekenen als mantelzorger.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Fijn dat er mensen zijn die meedenken.
Dit kun je aanvragen bij de gemeente van je oma, WMO loket, zij regelen het CIZ voor een indicatie en een advies, Het advies van het CIZ wordt in de meeste gevallen opgevolgd door de gemeente, via het CAK wordt de eigen bijdrage berekend (de berekening is naar inkomen van je oma) en geïnd.
Naar de gemeente dus hiervoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Wmo wordt door de gemeente uitgevoerd en niet door een indicatie via ciz.
ronron1212
10 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wet-maatschappelijke-ondersteuning-wmo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gemeente schakelt het CIZ in, om een indicatie te stellen, zij komen thuis bij je op bezoek en geven hierna hun advies over het aantal uren zorg aan de gemeente. Waarna de gemeente de zorg vanuit de WMO in gang zet. (De ambtenaar is zelf niet in staat een goed advies uit te brengen, dus daarvoor wordt het CIZ ingeschakeld)
Ik heb dit zelf ook zo moeten laten regelen.
ronron1212
10 jaar geleden
Wmo is iets anders dan thuiszorg crea lees even mijn eerder verstuurde link
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de boodschappen is het WMO nodig, ook voor medisch technische handelingen wordt er speciale hulp vanuit het WMO geregeld, het CIZ, ingeschakeld door door de gemeente, vraagt of er meer hulp nodig is, dan alleen voor boodschappen en/of het huishouden en regelen dit dan ook. Door naar de gemeente te gaan regel je alles in 1 keer. Huishoudelijke hulp zal mevrouw ook nodig hebben na haar herstel.
https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Patienteninformatie/Naar-huis-met-zorg-thuiszorg.htm
Bedankt voor je reactie ronron, ik weet nu wat er in mijn antwoord miste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens het een en ander uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Succes en vooral sterkte met je oma.